Hoe leer ik namen onthouden?

Ik ben 40+ en heb eigenlijk nooit goed namen van anderen kunnen onthouden. Hoe kan ik mezelf daarin trainen zonder van iedereen een fotootje te hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (12)

Door een kenmerk van die persoon aan de naam toe te voegen. Zoals Kees bril, Piet snor, bij mij helpt dat altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foto's maken van mensen en de namen eronder zetten en elke dag oefenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraagsteller wil het zonder foto's onthouden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol Loenie :-P
Wat ik altijd doe als ik niet op iemands naam kan komen is:
Dan ga ik het ABC af...ik begin met de A en denk dan is het met een A?
Zo niet dan neem ik de B en zo verder,meestal als ik bij de betreffende beginletter bent,herinner ik de naam weer...
Probeer dat eens....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ikzelf altijd wel handig vind is het volgende:
Stel jij geeft mij een hand en stelt je voor; hallo ik ben jammer, zeg ik hallo jammer ik ben Loes.
Dus, ik herhaal de naam van de persoon tegenover me, doordat je de naam herhaalt kun je hem makkelijker onthouden.
En het geeft meteen een 'speciaal' gevoel voor de ander, probeer maar eens uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel mooi Loes, maar hoe doe je dat als jij je als eerste voorstelt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo, ik ben Loes, Hoi, ik ben Jammer...fijn je te ontmoeten Jammer :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu doet Jammer hetzelfde als jij...:
Hallo, ik ben Loes, Hoi Loes, ik ben Jammer...., fijn je te ontmoeten Jammer. Hetzelfde Loes... ;-)
Het zou natuurlijk kunnen werken. Ik ga het eens proberen.
Hoe doe je dat trouwens als je 8 nieuwe mensen tegelijk ontmoet (zoals ik wel eens tegenkom) en je naast het onthouden van namen ook problemen met gezichten hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan een kwestie van onthouden en oefenen of oefenen en onthouden :)
Ik heb dan ook een zeer goed geheugen, train mijn geheugen dagelijks bij Neurocampus.nl ,ik heb ook een boekje met; Oefen je brein, een work-out voor dagelijks 10 min. :)
Echt een aanrader als je je geheugen een beetje bij wilt houden met allerlei oefeningen, èn het leuk vind om het te doen.
-Maak een rijmwoord op de naam. Henk (waar ik aan denk)

-Verzin een eigenschap bij de persoon met die naam. (Henk, die altijd zoveel praat)

-Noem de naam in combinatie met waar je de persoon van kent. (Henk, van de sportschool)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik wel eens deed toen ik nog in het onderwijs zat, was alle leerlingen iets over zichzelf op laten schrijven op een soort indexkaartjes en dan op de achterkant de namen. Evt. kun je bij de gegevens van die personen ook nog een ezelsbruggetje opschrijven of iets karakteristieks. En dan maar oefenen met die kaartjes... In de hoop dat het ooit blijft hangen.

Als je de pech hebt, om zoals ik last te hebben van Prosopagnosia helpen die kaartjes ook niet. Dan kun je altijd nog het volgende doen: als je niet meer weet hoe iemand ook al weer heet (90 van de 100x) vragen hoe zijn of haar achternaam ook al weer was, dan schiet de voornaam je wel weer te binnen.

Wat ook goed werkt, is gewoon eerlijk vertellen dat je niet meer weet hoe hij of zij heet, maar dat je wel weet hoe het heet dat je niet meer weet hoe hij of zij heet: Prosopagnosia! Hoef je alleen dat woord te onthouden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem. Daarentegen kan ik heel goed gezichten onthouden. Wat bij mij goed werkt is het volgende: Ik schud iemands hand en kijk hem/haar goed aan. Wanneer de persoon zijn naam noemt, herhaal ik de naam in mijn hoofd nog een keer. Daar koppel ik het gezicht bij en het werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelijk opschrijven!
En goede beschrijving erbij zetten, met bv wanneer ontmoet, waar ontmoet, waarom ontmoed bv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herhalen.

Een onzinnige voorwaarde om vooraf middelen (zoals plaatjes) hierbij te ontzeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je met diegene in gesprek bent, is het soms handig om zijn of haar naam meerdere malen te herhalen.

Zoals; Peter, hoe bevalt je eerste dag bij...? Of een andere vraagstelling.

Wanneer het gesprek is beëindigt, kun je zijn of haar naam eventueel in je agenda schrijven, zodat je het die week nog even terug kunt zien.

Inderdaad is het soms niet verkeerd om bepaalde persoonskenmerken toe te voegen. Aan het einde van de week herhaal je de namen van die week nog even en lijkt het mij niet meer mis te kunnen gaan.

(Er wordt gezegd dat je bepaalde woorden/zinnen of teksten 5 a 7 keer moet herhalen om ze echt te onthouden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je meer te interesseren in die persoon. Het gevolg is dat je zijn/haar naam veel makkelijker kunt onthouden, de relatie leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk in de logistiek en ik heb wel iedere week een andere gezicht, maar die namen zijn nog steeds een ramp. Ik heb voor mezelf alle voor en achter namen op een rijtje gezet met telefoon nummers er achter, iedere dag kijk ik op het rooster wie er komt en als de gene door de deur komt zeg ik goedendag en dan de naam en vraagt hoe het met die gene gaat, of ik vraag naar een gebeurtenis die hij/ zij mij vertelde te zijn gaan doen. Doe dit iedere dag en je kent iedereen en wat ze doen en het belangrijkste hun namen.