Is het menselijk brein in staat iets te bedenken wat niet bestaat/kan?

Stel dat er geen citrusvruchten zouden bestaan op aarde. Zijn wij dan in staat om b.v. een sinaasappel te verzinnen?
Kunnen wij dingen bedenken of verzinnen die er niet zijn of is alles al opgeslagen in je brein?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik geloof dat ik mijn vraag niet helemaal goed heb gesteld. Ik zal proberen het duidelijker te maken.

Alles wat wij hebben uitgevonden of bedacht, is ontstaan vanuit toeval, behoefte of gewoon door dingen te combineren of te verfijnen.
Zelfs een wiel is niet uitgevonden maar men ontdekte dat iets wat rond is sneller vooruit komt en van daaruit is b.v. de auto ontstaan. Natuurlijk zijn er mensen die voortdurend bezig zijn met nieuwe uitvindingen, maar dat is vaak een voortborduursel op een bestaand iets.

Ik heb het dus niet over uitvindingen op zich. Ook niet over combinaties van mogelijkheden die ons brein kan maken, zoals een eenhoorn ( paard met vleugels en een hoorn), dit bestaat allemaal al.

Wat ik wil weten is; kunnen wij iets bedenken wat er niet is. Daarom gaf ik het voorbeeld van de sinaasappel. Stel er waren geen sinaasappels of paarden of of of....zouden wij ze dan kunnen verzinnen?

Ja ik weet het is misschien een hele rare vraag en voor sommigen totaal niet te vatten of te begrijpen, maar ik vraag mij dit al een hele tijd af.

Weet jij het antwoord?

/2500

ja gelukkig wel! er worden veel belangrijke uitvindingen gedaan... en er zijn ook al heel veel belangrijke uitvindingen gedaan... dat zal ook niet stil staan.. de ontwikkeling gaat steeds door :D doordat de ontwikkeling niet stil staat hebben we nu (bijna) allemaal een pc waardoor ik hier nu antwoord kan geven ;)

ja gelukkig wel! er worden veel belangrijke uitvindingen gedaan… en er zijn ook al heel veel belangrijke uitvindingen gedaan… dat zal ook niet stil staan.. de ontwikkeling gaat steeds door :D doordat de ontwikkeling niet stil staat hebben we nu (bijna) allemaal een pc. daarom kan ik hier nu antwoord geven ;)

Het zou heel goed kunnen dat al het nieuws dat de mens bedenkt, ten diepste een combinatie of associatie is van wat hij/zij al kende. Maar ja, controleer dat maar eens. Met improviserende muziek is dat denk ik ook zo. Mensen gaan uit hun dak als ze een saxofonist een jazz-solo horen spelen met het idee dat hij die ter plekke bedenkt. Meestal weet zo'n muzikant achteraf niet meer wat hij precies heeft gespeeld. Maar als je echt een studie zou doen naar al zijn vastgelegde solo's, zou je best een patroon kunnen ontdekken. Op het spirituele vlak blijkt de mens wel dingen te kunnen uiten die volkomen nieuw zijn. Maar dan heb je dus contact met zeg maar een externe harde schijf. Openbaring noemen ze dat ook wel. Zoals de Bijbel dat zo mooi zegt in 1 Corinthiërs 2:9: 'Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen die Hem liefhebben'.

Dat is grappig, daar denk ik al jaren over na. Ik denk dus niet dat mensen iets kunnen bedenken wat niet al (in aanleg) bestaat. En als je van daaruit redeneert, zou je ook kunnen zeggen dat alles wat bedacht is, ook bestaat. Op welk niveau, weet ik niet precies, maar je zou er dus vanuit kunnen gaan dat zeemeerminnen/mannen, Freddy Krueger en kabouters wel degelijk bestaan. Want ze zijn bedacht.

Dat kunnen we volgens mij niet, helaas. Er bestaat zoiets als blindheid voor dingen die we niet kennen > toen Columbus aankwam in Amerika en begroet werd door de 'indianen' schenen ze hem gevraagd te hebben hoe hij daar in 's hemelsnaam was aangekomen. De oorspronkelijke bewoners hadden nog nooit van hun leven een groot handelsschip gezien. Die lagen echter vlak achter Columbus te dobberen. Pas toen iemand het schip aan de bevolking beschreef begonnen zij ze te zien. Dit verhaal heb ik van Discovery Channel en het programma QI (quite interesting); het is leuk en geloofwaardig. Terwijl ik hier zit te tiepen kan het best zijn dat er zich voor of naast me iets bevind wat onvoorstelbaar is. Onze hersens zijn gemaakt om te associeren met wat we al hebben > het grootste deel word immers in beslag genomen door het verwerken van beelden en het filteren van die informatie. Heel veel mensen die voor het eerst bij mij thuis komen die lopen zich ook een blauw scheenbeen aan onze piano. Ze zien hem nooit staan! Als je heel erg ver door gaat redeneren zou je ook de wereldkunst als argument kunnen gebruiken. Simpele holbewoners (met minder kennis van de wereld dan wij nu hebben) maakten simpelere afbeeldingen. Het verdwijnpunt werd ook pas ontdekt in de Renaissance, geloof ik. Toegevoegd na 2 minuten: Ken je het gezicht van kinderen die voor het eerst elektriciteit zien? Ze weigeren gewoon om het te geloven :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100