Wat is 'Freudiaans'? Wanneer is iets Freudiaans?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik weet wie Sigmund Freud was, en dat hij de grondlegger van de moderne psychologie was.
Maar er schijnen typische Freudiaanse situaties te bestaan, net zoals er typische Kafkaiaanse situaties bestaan.
In de Engelse taal spreekt men wel eens over een 'Freudian Gag' Wat zijn dat voor een situaties?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Het is Freudiaans als je iets zegt (of eventueel doet) dat je niet bedoelde te zeggen (of doen), maar dat te maken heeft met iets waar je erg mee bezig bent.

Als je bijvoorbeeld je beeldschone collega per ongeluk vraagt of ze melk en seks in de koffie wil, dat is een klassieke Freudiaanse verspreking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Heel leerzaam. Dit maakt misshien wel iedereen mee in zijn/haar leven. Is een Freudiaanse verspreking de vertaling voor Freudian Gag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een Freudiaanse verspreking is in het Engels een Freudian slip. Een Freudian gag is meer een sexueel getinte grap, dat komt van het idee dat van alles een fallussymbool of vulvasymbool zou kunnen zijn.

Andere antwoorden (3)

Iets is Freudiaans als het in psychische zin aan die man doet denken genaamd Sigmund Freud...
Hij legde als eerste bepaalde zaken bloot... Vandaar als je iets doet dat hij als eerste ontdekt heeft, dat het Freudiaans is...

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedenk zelf maar iets nieuws, dan kunnen we ook Postpunks gaan doen later...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De psychoanalyse is ontstaan uit het idee van Freud dat neuroses ontstaan uit verdrongen conflicten in de kindertijd. Dit is Freudiaans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je best geloven, maar wat SuzyQ zij leek mij ook Freudiaans.
Kan Freudiaans meerdere betekenissen hebben?
volgens Freud waren veel dingen gerelateerd aan seks wanneer je - je verspreekt en daarmee "onbedoeld"een seksueel of sensueel voorstel doet of welke hieraan gerelateerd is, wordt dit "in de volksmond"vaak een Freudiaanse verspreking genoemd, en men verondersteld dan dat je - je ( geheime) wensen uitspreekt