Welke gevolgen heeft het piekeren voor mensen en wat zijn kenmerken van piekeren?

Zoals ik al vertelde over een depressie ben ik benieuwd wat voor kenmerken piekeren heeft. Aangezien ik een soort van zelf heb gemerkt dat ik last had van angstaanvallen en daardoor mijzelf ging beschermen met allerlei mogelijkheden. Nu vraag ik mij dus af of piekeren ook een hele lange tijd kan vasthouden , zeg maar een jaar of 2.. . Het ligt toch zelf aan die persoon of hij/zij ermee stopt.

Daarnaast zal ik graag willen weten wat de kenmerken van piekeren zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dit las ik net:
Dat betekent dat ze gebeurtenissen minder doorvoelen en op afstand houden. Het zijn vaak de meer introverte mensen die piekeren.

Gebeurtenissen minder doorvoelen wordt daarmee bedoelt dat gebeurtenissen , zoals een knuffel of een zoen minder met ze doet dan voorheen. Of bij wijze van een goed cijfer dat ineens niets meer met ze doet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, best erg dat je dit vraagt. Vertel mijn persoonlijke verhaal omdat ik ergens mee zit. Nee, geen werkstuk dus.

Het beste antwoord

De kenmerken van piekeren zijn dat je gedachten steeds maar in een kringetje rond blijven draaien zonder dat er een positieve uitkomst is.
De gevolgen van piekeren zijn dat je gedachten in een negatieve spiraal kunnen komen waar je niet zomaar mee kunt stoppen. Als je hier al te lang mee bezig bent kun je ze ook niet meer positief omdraaien omdat je voor jezelf allerlei negatieve scenario's hebt bedacht.

Voorbeeld van zo'n negatieve gedachte over bijvoorbeeld een knuffel of een zoen:
Een knuffel doet dan niet meer zoveel omdat je niet meer denkt dat iemand je knuffelt omdat-ie veel van je houdt, maar je vindt jezelf niet veel meer waard, en kunt je ook niet indenken dat een ander dat vindt, dus denk je dat diegene je knuffelt uit een vorm van medelijden.

Zodra je ook maar merkt dat je begint met piekeren kun je het beste je twijfels en negatieve gevoelens delen met een hele goede vriend/in of famlielid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar komt een piekeraar hier ooit nog wel van af of blijf je éénmaal piekeren?

Andere antwoorden (2)

Personen die piekeren blijven maar doormalen over bepaalde onderwerpen en kunnen het niet loslaten.

Soms weten ze zelfs een oplossing voor het probleem waarover ze piekeren maar toch blijven ze zich dan afvragen waarom dit antwoord en gaan dan daar weer over verder piekeren. Er komt dus geen eind aan.

Gevolg hiervan kan zijn slapeloze nachten want ook dan blijven ze doorpiekeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kenmerken; je ziet de mensen denken en ze blijven maar denken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Piekeren toont aan dat je moeite hebt met relativeren en ontspannen.

Als je veel piekert, probeer dan eens met je iPod of MP3 speler naar hypnose bandjes te luisteren.
http://www.josephkao.co.uk/
Daar vind je bijvoorbeeld een gratis bandje, dat is wel in het Engels. Dan kun je je hoofd leegmaken. Maar je kunt ook Yoga doen, of gaan sporten, hardlopen, etc....

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens de tips die ik heb gegeven hebben echt met ontspanning te maken.

Je kunt je ook focussen op relativering. Als je bijvoorbeeld piekert of je een toets hebt gehaald, kun je jezelf altijd afvragen: wat is het ergste dat er kan gebeuren, als ik het inderdaad niet heb gehaald? Dan moet ik de toets overdoen. Dan plan ik die keer mijn studieuren beter in.