Is de netheid van je handschrift afhankelijk van je stemming?

Ik merk zelf dat wanneer ik in een goeie bui ben ik een heel net, rond, duidelijk handschrift heb.
Wanneer ik moe, boos of verdrietig ben, dan heb ik een heel hoekig en vrij onleesbaar handschrift.

Is dit voor anderen ook zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat heb je goed gezien Dounja! Als je in een goede bui bent dan heb je ook minder stress en dus minder (spier)druk op je pen of potlood en vandaar dat je mooier en ronder schrijft. Je kan je dan door je rustige mindset ook beter concentreren én schoonschrijven.

Je emoties beinvloeden dus door de stress en spierdruk je schrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee, bij mij is mijn handschrift per definitie slordig. Wel is het zo dat als ik me concentreer dat ik een iets leesbaarder handschrift heb. Maar ik heb zelf nooit gemerkt dat mijn handschrift afhankelijk is van mijn stemming. Ik zal er eens op letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, bij mij is dit ook het geval.
al naar gelang ik moe of chagrijnig ben, wordt m'n handschrift steeds lelijker.
terwijl ik net als jij oorspronkelijk een mooi handschrift heb.
14 jaar geleden
als ik boos ben wordt het meer gekras, en als ik heel dromerig ben maak ik lange lussen. dus ja.,.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik moet er best veel moeite voor doen om 'netjes' te schrijven en als ik dus niet zo in de stemmig ben doe ik minder moeite en word het minder netjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik merk wel dat als ik veel schrijf dat het steeds lelijker word.
bv als ik met de 1ste kerstkaart begin ben ik heel netjes. als je die dan met de laatste vergelijkt dan zie je heel veel verschil het word steeds slordiger

ik denk dat je dan wat moe word of dat je niet echt zin meer hebt en zo snel mogenlijk klaar wil zijn

en ik denk dat in wat voor stemming je bent er ook wel mee te maken heeft ja
14 jaar geleden
Uit ervaring wel.

Vaak wordt het bepaald door;
- tijdgebrek
- Fitheid ''fysieke conditie''
- O.a. ook je stemming

en ook speelt de rol voor wat of wie je aan het schrijven bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omgedraaid verteld: als ik alles wat ik heb geschreven terugzie, kan ik aan mijn handschrift zien hoe ik me toen voelde. Groot en mooi rond en eventueel met krullen: ging het goed met me. Slordig, hoekig en met onafgemaakte letters: haast, slechte bui, heel erg moe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar. Als je wat gehaast ben ziet je handschrift er niet zo netjes uit als die keren dat je meer tijd had om wat op te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is zo, het handschrift is een afspiegeling van de persoon op dat moment, dus aan je handschrift kun je zien hoe jij je voelde op dat moment...

Klopt en is voor iedereen zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb altijd gedacht dat ik de enigste was,maar wat ik hier lees is heel herkenbaar....soms zeggen mensen het wel eens tegen mij...want doorgaans schrijf ik ook netjes...maar heb ik zo'n bui dan zijn het net hanenpoten...ik kan het zelf bijna niet meer lezen wat ik dan gekrabbeld hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft met je consentratie te maken ...als andere dingen je negatief bezig houden ga je sneller schrijven.
Als je ontspannen bent vind je het nog leuk om netjes te schrijven. Dan neem je de tijd enn ben je geconsentreerd bezig. Is wel herkenbaar.