Als mensen een fobie hebben, is deze er al vanaf de geboorte of krijgen ze deze door gebeurtenissen tijdens het (vroege) leven?

Ik vraag me af of een fobie aangeboren kan zijn, of dat je deze krijgt doordat je een gebeurtenis meemaakt.
Zo vind ik arachnofobie zeer vreemd. Deze angst houd ons alleen maar tegen, tenzij het natuurlijk een gevaarlijke spin betreft. Ook hoogtevrees is vaak meer een last dan een lust.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb nog even wat verder gezocht en er blijken wel wat biologisch (aangeboren) factoren te zijn maar je hebt altijd wel iets nodig wat je later hebt meegemaakt:

Het is belangrijk om te beseffen dat de wetenschappelijke kennis op het gebied van het ontstaan van angststoornissen en fobieën nog altijd niet volledig is. Vermoedelijk liggen er altijd meerdere oorzaken ten grondslag van een angststoornis. Een fobie ontstaat waarschijnlijk pas als gedurende een langere periode meerdere van deze factoren tegelijkertijd een rol in iemands leven spelen. Er is dus geen sprake van één definitieve oorsprong van een fobie. Hieronder volgen enkele mogelijke oorzaken.

1 Biologische factoren:
Er kan sprake zijn van verstoringen in de werking van de hersenen. Er is dan bijvoorbeeld te weinig of teveel activiteit in een bepaald deel van de hersenen. Ook verstoringen in het niveau van bepaalde stoffen in de hersenen kunnen een rol spelen in het onstaan van een fobie. De biologische factoren van fobie zijn onder te verdelen in (deze factoren worden beter uitgelegd in de bron maar dat past hier niet):
Oerangsten
Serotonine
Medicatie en drugs
Erfelijke factoren

2 Cognitie
De term cognitie staat voor ons kenvermogen. Onze gedachten kunnen bijdragen aan het ontstaan van een fobie. Dergelijke denkpatronen zijn disfunctioneel omdat ze onjuist zijn en meer kwaad dan goed doen. Een voorbeeld van zo’n verkeerd denkpatroon is bijvoorbeeld het zogenaamde doemdenken.

3 Aangeleerd gedrag
Een fobie kan gezien worden als geheel of gedeeltelijk aangeleerd gedrag. Dit kan zich uiten in de volgende vormen (ook weer meer info in de bron):
Negatieve koppeling
Verwachtingsangst

4 Eerdere levenservaringen
Volgens deze theorie kunnen fobieën voortkomen uit trauma’s of gevoelsconflicten uit de jeugd, die niet zijn verwerkt of opgelost. Als op latere leeftijd deze gevoelens en spanningen nog niet zijn verwerkt, kan dit worden omgezet in een fobie. De eigenlijke bron van het probleem ligt dan nog altijd in de jeugd. Het kan zijn dat een dergelijke fobie vooral tot uiting komt in periodes vol (emotionele) spanning en stress. Vaak zijn dit periodes van grote verandering, of bij het betreden van een nieuwe levensfase.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Een fobie wordt veroorzaakt door een bewuste, of zelfs onbewuste ,zeer negatieve ervaring, meestal in de jeugd.
Het is een onjuiste en onnodige reactie van ons brein/ lichaam.
Het lichaam gaat in een soort van alarmstand en schakelt gewoon wat zaken uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je kunt dat lichaam ook wel weer voor de gek houden en van je fobie af komen. Ik heb zelf (tot mijn verbazing claustrofobie) maar ik stap gewoon in liften omdat ik gewoon tegen mijn hersens zeg dat ze niet zo gek moeten doen. Daartegenover als ik maar denk aan nauwe tunnels waarbij ik niet weet waar die tunnels heen leiden (doodlopend) en waarbij ik weet dat er achter mij nog meer mensen komen waardoor ik niet terug kan is het mis. Dit heb ik één keer gehad in kasteel Hoensbroek en ik kan ook met veel moeite kijken naar ondergrondse grotten of onder water zwemmen op tv. Iets meegemaakt? Nee, maar mijn vader is precies zo, die moet je ook geen kruipruimte in sturen dus of alles door de jeugd komt weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog even verder gezocht en er kunnen wel wat biologische factoren meespelen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Pelle , je kunt het ook omdraaien en er geheel vanaf komen.
Maar sommige fobie's zijn zeer hardnekkig.
Buiten de traumatische oorzaken, is je karakter natuurlijk ook van belang, je karakter wordt voor het grootste deel genetisch bepaald, maar je zei het al met: mijn vader is precies zo.
Maar ook een zeer slechte lichamelijke conditie, oververmoeid zijn, uitgeput, kan een medeoorzaak zijn van een fobie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maffe is: het hoort helemaal niet bij mij en mijn karakter maar als ik niet heel heel heel erg mijn hoofd er bij had gehouden had ik in Hoensbroek een mevrouw omver geduwd om te ontsnappen daar. Heel vreemd een fobie als je alles beredeneert met je hoofd en weinig door emoties enzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is voornamelijk je onderbewustzijn die het veroorzaakt.
En ja, daar kunnen we slecht bij komen.
Zeker zoals jij al zegt, dat je alles met je hoofd beredeneerd.
Maar doe je dat uitsluitend met je emoties, dan gaat het zeker mis.
Dus terug naar het ontstaan van de traumatische ervaring en het van daar uit proberen op te lossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar ik had het ervoor al maar toen kon ik het beredeneren en je zult mij niet zien duiken (dan heb ik te weinig controle over van alles en ik wil ten alle tijden gewoon buitenlucht inademen). Ik heb ook jaren in een flat gewoond en de lift ging prima. Eens zag ik een programma van een man in Engeland die zijn hele leven kranten verzamelde en die lagen nu zo hoog in zijn huis dat hij moest kruipen tussen plafond en de stapel. Hij deed er anderhalf uur over om bij zijn toilet te komen en alleen al de aanblik van brandweerlieden die dat huis in gingen kruipen (ééntje die veel dikker was dan de magere man zelf) kon ik niet aanzien. Gewoon niet weten waar je heen kruipt en of je dan ook nog terug kan komen is voor mij genoeg ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behoorlijk herkenbaar!
Een kruipruimte onder de vloer is voor mij ook geen fijne plek en al helemaal niet als je halverwege vast komt te zitten en je zaklantaren gaat uit. pfffffffffffffff
Maar door rationeel te blijven denken, houd ik mijn paniek redelijk onder controle.
Werd van de zomer wakker, nadat ik had gedroomd dat ik onder een betonnen vloer aan het kruipen was, die alsmaar lager werd, totdat ik klem zat!!
Ik kon ook niet meer terug, naast me zag ik een luikje, dat buiten uit kwam, maar kreeg het niet open, toen kwam de paniek. Heel erg. Voelde de vloer boven me langzaam zakken.
Nog meer paniek, toen werd ik wakker, maar gek genoeg bleef de paniek gewoon door gaan, ik stond op en begon me aan te kleden. De paniek wilde maar niet weg gaan!
Kreeg het nu spaans benauwd. Ik was wakker, maar ook weer niet.
Trok mijn kleren weer uit en ging mijn bed weer in.
Direct was ik terug in mijn akelige droom!
Lag weer onder de vloer en besefte me, dat ik het hier moest oplossen, ik keek om me heen en zag het luikje naar buiten.
Toen ontdekte ik dat er een schuif aan het luikje zat, deed het luikje open en ik kon er uit.
Direct was de paniek weg, kwam terug uit mijn droom , stond weer op en kleedde me weer aan.
Denk hier nog vaak aan terug, maar snap het nog steeds niet dat het zo werkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsss nou bedankt voor de tip, als ik die droom vannacht krijg weet ik tenminste dat ik het schuifje moet gaan zoeken ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, ha, ja dat schuifje!
Maar mogelijk zit hier ergens een manier in om van een fobie af te komen, wie weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft: "Het is een onjuiste en onnodige reactie van ons brein/ lichaam."
Dat ben ik niet me je eens: op dát moment is het m.i. een zeer nodige reactie van het brein, anders zou dat niet gebeuren.
En ik zoek me al levenslang rot naar dat schuifje of het bekende knopje om om te draaien, maar ik kan het niet vinden hoor LOL!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is geen nodige reactie, het is een duidelijk verkeerde reactie. Je moet niet bang zijn voor een huisspin, in ieder geval niet zo dat je daar niet normaal mee kan leven en in paniek raakt en moet wachten met verder leven tot iemand hem weghaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy het ontstaan van een fobie, door b.v. een traumatische ervaring, zie ik echt als een onnodige reactie van lichaam en geest.
Net als het krijgen van een allergie, een onjuiste en onnodige reactie is.
Wel is het zo, dat bij mensen die b.v. een burn-out krijgen. er ook bepaalde functies( tijdelijk) worden uitgeschakeld, maar dan ter bescherming van je zelf, in dat geval is het zeker functioneel, al ervaar je dat ,op dat moment wel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: ik bedoelde op het moment van ontstaan van een fobie, dan is het m.i. van het brein een logische reactie, omdat het een zelfverdedigingsmechanisme is.
De angst wordt onbewust gefocust in jouw voorbeeld op spinnen. Bij een therapievorm gaat er om die angst aan te pakken, door confrontatie. Ben je bang voor spinnen, dan confrontatie met spinnen, of met vliegende insecten, of met waar de angst op gefocust zit.
Oorspronkelijk gaat het om angst. @Ed: ik zie het onstaan van de angst en dus de fobie ook als bescherming van jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy,, wat is dan het nut om panische angsten te hebben voor spinnen?
In ons land zijn geen gevaarlijke spinnen, waarom moet deze angst dan zorgen voor bescherming van je zelf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een enorme angst kan zich ontwikkelen in een fobie voor iets, bijvoorbeeld spinnen. In oorsprong is het angst: aangeboren of door iets dat je hebt meegemaakt.
Moeilijk uit te leggen.... je maakt iets zeer akeligs mee, en dat geeft dusdanige angst, dat het brein die angst omzet in angst voor iets als spinnen, vliegende insecten, hoogtevrees.
Het is bescherming voor de angst die àchter die voor spinnen, hoogtes, insecten zit, die vaak onbewust is en dus voor jezelf onverklaarbaar. De spinnenangst is een soort van onbewuste projectie.
Kan je hier iets mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy, denk niet dat een aangeboren angst bestaat.
Wel kan er in je karakter ( aangeboren) elementen zitten, die je aanzienlijk gevoeliger kunnen maken voor het ontstaan van angsten.
Dat het dan toevallig voor spinnen is, is inderdaad toeval.
Kan ook straatvrees zijn, of smetvrees.
Spiritueel gezien zou iets uit een van je vorige levens, ook invloed kunnen hebben op dit leven, zoals angsten.
Mogelijk is iedere fobie een projectie van angsten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik met je eens Ed: genetische factoren spelen een grote rol; je ziet dat ook vaak terug in de familielijn.
Waar de angst zich in uit is "toevallig" in dat geval. Als je een ongeluk hebt meegemaakt en daar een fobie door krijgt, dan is het duidelijk waar het vandaan komt.
Betreffende vorige levens: dat weet ik niet en heb ik ook geen mening/idee over.
Ik vind dit leven al heftig genoeg ';-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik wilde het wel vermelden,( vorige levens) omdat veel mensen hier tegenwoordig veel waarde aan hechten.
Inmiddels ben ik door bepaalde ervaringen ook wel die richting heen gaan denken.
Maar wel onder voorbehoud. ;-)
Beiden.
Met andere woorden: Een fobie kan in aanleg aanwezig zijn, maar kan ook voortkomen uit een traumatische ervaring.

Dat een fobie in de aanleg kan zitten, blijkt uit onderzoek. Zo is bij veel mensen met bv smetvrees of een controletic vaak sprake van aanleg. Ook kan er een bepaald stofje in de hersenen ontbreken (dat stofje zorgt er bv voor dat iemand tevreden is met eenmaal controleren of de deur wel op slot zit. Ontbreekt dat stofje, dan blijft iemand 24 per dag controleren of de deur wel op slot zit).

Ook zaken als hoogtevrees zitten vaak in de familie en zijn genetisch aanwezig.

Maar ook een traumatische gebeurtenis in de jeugd kan tot fobisch gedrag leiden.
Iemand die ooit als kind langere tijd opgesloten heeft gezeten in een kleine ruimte kan de rest van het leven ernstig claustrofobisch blijven, om maar een voorbeeld tenoemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Een pasgeborene kent nog niets, dus ook geen angsten. Angst krijg je door negatieve ervaringen of het wordt je aangeleerd. Een kind van een moeder met angst voor spinnen kan het kind deze angst aanleren. Een kind die seksueel misbruikt is zal angst voor seks krijgen, niet dat het er al was, maar door het vreemde en de dwang ertoe. Een kind zal geen hoogtevrees van zichzelf hebben, maar zal het krijgen als mensen op allerlei manieren het kind bij hoogte weghoudt en hierbij aangeven wat die diepte voor nadelen heeft.
Zolang kinderen volwassenen over angsten horen, over de nadelen ervan wordt het dus aangeleerd en is het geen aangeboren afwijking.