Hoe hebben ze bewezen dat je alleen over bekende gezichten droomt ?

Op het internet doet de bewering de ronde dat de gezichten van personen in je dromen ALTIJD gezichten zijn van mensen die je eerder gezien hebt. Wel kunnen het gezichten zijn die je allang vergeten bent.

B.v. punt 4 op deze pagina:
http://plazilla.com/14-vreemde-weetjes-over-dromen

Ik vraag me af of dat waar is, maar vooral hoe zoiets te onderzoeken is.

Stel ik wil de volgende stellingen bewijzen, of verwerpen:
1) We dromen altijd over bekende/bestaande gezichten
2) Ook gezichten die we al lang vergeten zijn komen voor.

Hoe zou ik dat aan moeten pakken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Volgens mij is dit niet zo, ik kan in mijn dromen evenmin gezichten onthouden als in de werkelijkheid. Ik kom alleen 'voor het gevoel' bekenden tegen in mijn droom, maar dat zie ik niet aan hun gezichten.
Het lijkt me onmogelijk deze stelling te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vraag was niet het wel of niet moeten geloven van de stellingen (persoonlijk geloof ik beide stellingen niet), maar hoe ze wetenschappelijk te bewijzen of te verwerpen. Hoewel het geen oplossing biedt is dit het enige antwoord dat op de gestelde vraag ingaat. Met name de laatste zin. Vandaar "beste antwoord: +10"

Andere antwoorden (4)

Het lijkt mij vanzelfsprekend. In dromen verwerk je namelijk wat je hebt meegemaakt. Je kunt niet dromen over iemand die je nooit eerder gezien hebt. Als je aan duizend mensen vraagt of zij nog weten waarover zij de afgelopen nacht gedroomd hebben, dan zul je dat met zekerheid ontdekken. Het zijn vaak bijzondere samenraapsels van voorbije gebeurtenissen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat maakt gezichten zo bijzonder dan? Want kun je dan ook niet over onbekende huizen dromen, want die heb je ook nooit gezien?
Amadea
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat alleen iemand die zelf huizen ontwerpt, een architect dus, dromen zal hebben over onbekende huizen. Als ik over een huis droom dan betreft dat altijd een huis waar ik in mijn jeugd heb gewoond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik droom ook wel eens over plekken waar ik nooit ben geweest en misschien niet eens bestaan maar 100% zeker ken ik die plekken niet dus zo vanzelfsprekend vind ik het helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb zelf ook over voor mij onbekende huizen gedroomd. Wellicht onbewust op tv of een plaatje gezien. Telt dat ook mee waneer je gelooft dat je enkel over ooit eerder geziene plekken droomt?
Kan me het niet goed voorstellen dat er ergens een database is die dit bijhoudt.
Amadea
11 jaar geleden
Jazeker telt dat mee. Kennelijk heeft dat plaatje of tv-beeld jouw aandacht op een speciale manier getrokken. Je hoeft er niet zelf te zijn geweest, maar je hebt het hoe dan ook een keer gezien. Anders is het echt niet mogelijk om erover te dromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je dan in je fantasie dus wakker, wel fantaseren over een gezicht of zijn deze fantasieen ook beelden van gezichten die je eerder ooit ergens hebt opgepikt? Fantaseren over een huis hoe ik het mooi vind bv gaat me makkelijk af, echter nu een fantasie gezicht creeeren wordt al lastiger.
Amadea
11 jaar geleden
Dat heb ik nou met muziek. Altijd als ik probeer zelf een melodie te bedenken blijkt het altijd uit te komen op een compilatie van al bestaande composities. Dus ik blijf erbij dat, op de creatieve talenten na, dromen en fantasieën gebaseerd zijn op wat men eerder heeft waargenomen.
Het lijkt mij complete onzin. Ik ben een levendige dromer en ik droom wel eens over onbekende mensen. Als het gezichten zijn die ik alweer ben vergeten? Tja dat is zo ontzettend vaag, want je ziet dagelijks tientallen tot honderden vreemde mensen langskomen. Dus zij beweren nu dat je dan over 1 zo iemand droomt die je ooit hebt zien lopen, niet kent, nooit gesproken hebt en allang vergeten bent?

Ik vind het gewoon een heel sterk verhaal en zij kunnen dat niet bewijzen, net zo min als dat ik kan bewijzen dat ik over onbekenden heb gedroomd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, niet goed in elk geval, wat ik kom 's nachts af en toe volslagen onbekenden tegen.......

Of het moeten mensen zijn die ik ooit heb ontmoet maar weer ben vergeten - maar daarmee wordt het natuurlijk een cirkelredenering ; als het niet klopt, ben je hem vergeten, en dat is niet te controleren. Beetje flauw.

Het is een leuk verhaaltje, maar mist elke wetenschappelijke onderbouwing. Dan zou je proefpersonen moeten hebben die je hun hele leven volgt, een gigantische database aanleggen van ALLE gezichten die ze ooit hebben gezien en AL hun dromen registreren. (En dan ook nog hopen dat ze een beetje goed gezichten kunnen herkennen......)
Dat type onderzoek is helaas om meerdere redenen volslgen onmogelijk.

Ik zou dus niet te veel waarde hechten aan het verhaal, al kan het weinig kwaad het voor waar aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige weken geleden zag ik in een droom een groot, mooi, helderwit gezicht van een vrouw.
Er straalde helder wit licht van af.

Voor mij een bewijs, dat je ook kunt dromen over gezichten die je nog nooit eerder hebt gezien.

Wetenschappelijk gezien echter niet mogelijk, omdat je droomt over dingen, voorwerpen, mensen, situaties, uit het verleden, dus uit ,in onze hersenen opgeslagen informatie.