Welke manieren zijn er, naast therapie, om van een spinnenfobie af te komen?

Van begin dit jaar tot de zomer heb ik therapie (extinctie) gehad met echte spinnen die zou moeten helpen tegen mijn spinnenfobie. Aan het einde van de therapie kon ik dikke zwarte spinnen over mijn hand laten lopen en was mijn fobie blijkbaar genezen.

Nu heb ik gister echter een terugval gehad toen een enorme zwarte spin vanachter mijn bed de muur opkroop. Ik heb hierna een paniekaanval van bijna een uur gehad: dat is erger dan ik ooit eerder meegemaakt heb. Wat kan ik nu nog doen om van mijn fobie af te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Allereerst knap van je dat je die therapie bent aangagaan!
Wat je kunt doen is proberen in je hoofd de angst te overwinnen, bedank je wat je grootste angst is aan die spin. Wat het ergste is wat die spin je zou kunnen doen... En nog belangrijker wat jij die spin kan doen en wie de sterkste is.

Jij bent de sterkste. geen spin (zeker niet in Nederland) kan jou iets doen wat jij hem niet 1000 keer erger kan doen. Laat ze maar bang zijn voor jou! ;-)

Je kan het... Dat weet ik zeker!