Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn gedachten niet de hele tijd afdwalen?

Als ik met iemand in gesprek ben, film aan het kijken ben of gewoon aan het werk ben dan willen mijn gedachten nog wel eens afdwalen. Zelfs als het onderwerp waar ik mee bezig ben zeer interessant is voor mij.
Hier wil ik heel graag wat aan doen.
Heeft iemand tips, oefeningen of trucs voor mij?
Is het überhaupt te trainen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Gedachten blijven terugkomen zolang je er nog niets mee hebt gedaan. Dat zijn vaak opgedane ervaringen die verwerkt willen worden. Het kan zich uiten in (dag)dromen, tobben, ergeren, boosheid, verdriet, enz. Komen zulke gedachten vaker terug op momenten die niet echt uitkomen of prettig zijn, dan zal je momenten moeten kiezen op de dag waarop je wel hiermee aan de slag gaat. Dat is dus ook mijn advies, ga zeker (in het begin) 2-3x per dag minimaal een kwartier eens gewoon zitten en laat alle gedachten gewoon voorbij komen. Observeer welke gebeurtenissen jou bezighouden en waarom ze iets met jou doen. -- Het kan ook zijn dat jou snelheid anders ligt dan de snelheid van je gesprekspartner. Of hij is sneller en je kunt het niet goed bijbenen, dan is afdwalen een mechanisme om even afstand te nemen en daarmee even uit te rusten. Of de ander is langzamer en jij bent in je gedachten al veel verder, waardoor het nutteloos is geworden om dan nog verder vooruit de gaan denken. Verschil in denksnelheid kan je moeilijk overbruggen, dat ligt in iemands manier van zijn en ervaren. Als iemand sneller is, dan kan jij hem wat vertragen door in herhaling te vallen, of gerichte vragen stellen. Je kunt het natuurlijk ook heel direct vertellen: "even een momentje, je gaat erg snel voor mij". Laat je niet ergeren als de ander zo snel gaat. Als iemand langzamer is, (doordat bijvoorbeeld de hierboven genoemde vertragingsmethoden toepast), kan je dit herkennen en iets vertragen in je gesprek. Ook kan je deze momenten gebruiken om zelf even tot rust te komen. Het hoeft natuurlijk niet altijd zo snel te gaan en ook jij kan wel wat rust gebruiken. Laat je niet ergeren als de ander zo traag is.

Dit is niet zo'n vreemd verschijnsel; ik denk dat de meeste mensen zich hier wel in herkennen. Wat mij enorm heeft geholpen is het volgen van een cursus Mindfulness. Hier leer je o.a hoe je op en andere manier met je gedachten kunt omgaan en hoe je meer met aandacht en bewust in het hier en nu kunt zijn. Dat is dus zeker voor een deel te trainen, hoewel ik niet denk, dat je volkomen contrôle zult kunnen krijgen, omdat gedachten grotendeels onbewust zijn. Het trainen zit hem erin, dat je je steeds bewust bent van wat je denkt en jezelf bij afdwalen rustig terug brengt naar waar je mee bezig bent. Dus niet meegaan in je gedachten, maar ook niet negeren. Ze zijn er namelijk: dat is niet anders. Wat info voor je: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100