hoe leg ik iets uit over dierengedrag aan iemand, die kennelijk niet genoeg empathie heeft en eigen belang voorop stelt ?

mensen denken alles te weten, maar dat is niet zo.
zeker voor dieren kunnen dan problemen ontstaan door gebrek aan kennis of begrip of zelfs inlevingsvermogen.
buurvrouw, met zoontje (9), nam een kitten en besloot na 2 jaar beestje weg te geven: was zielig, hele dag alleen (werk en school) en moest naar een huis+tuin.
kater (2 jaar inmiddels) vloog met z'n hormonen door het huis, bijna van het balkon: was niet geholpen/gesteriliseerd!

ik heb getracht haar uit te leggen dat de kat "helpen" in het belang van de kat was, kon niet/mocht niet: geloof...
zelfs toen! begreep ze niet (nederlandstalige/nederlandse vrouw) dat dit gewoon moest, omdat het beter was voor het dier...

vraag: hoe kan je dit duidelijk maken ?

Toegevoegd na 21 uur:
>>>de kater werd niet geholpen omdat dát:

>>>NIET MOCHT van het GELOOF ! (nederlandse moslima)

Toegevoegd na 1 dag:
hartelijk dank allemaal voor de antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
nav je toevoeging: ik vraag me af of dat zo is eerlijk gezegd.
kan er met google niets over vinden :s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
typisch, dit werd mij gezegd, na mijn aandringen op sterilisatie, dat mocht niet van de islam: iets doen tegen het krijgen van kinderen en dat gold ook voor dieren (!), eerst dit en later de kosten van 50 euro, die uiteraard extra op je budget drukken, maar dat geldt voor iedereen!
inmiddels is hij verhuisd en toen ik dat hoorde (eerder) werd er opgelucht bij gezegd dat de operatie dus ook hun pakkie-an was ! incl. de kosten uiteraard. :((

Het beste antwoord

ik lees uit de vraag niet wat de reden is dat de kater niet gecastreerd kon of mocht worden?
logischerwijze ga je daar op in.
verder kan je alleen proberen zo veel mogelijk voorlichting te geven, zonder te gaan drammen, want dat werkt vaak averechts.
een ongecastreerde kater wil z'n natuur volgen, gaan zwerven, op avontuur, achter de vrouwtjes aan.
belemmer je de kater in dit streven, dan is dit zeer frustrerend voor hem, terwijl het verder geen enkel voordeel oplevert, behalve dat je de centjes voor de castratie in eigen zak kan houden.
vertel de buurvrouw dat ze enorm geluk heeft dat de kater nog niet sproeit, maar dat dit goed een kwestie van tijd kan zijn voor hij dit wel gaat doen; en vertel dat een kater die eenmaal sproeit, daar niet zo makkelijk meer mee stopt, ook al wordt hij gecastreerd.
verder ruikt de urine van een ongecastreerde kater ook erg sterk, daar zal ze ook niet blij van worden toch?

hopelijk heeft het katertje nu een beter huisje gevonden, en is hij inmiddels geholpen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een kat die teveel energie heeft wordt niet geholpen door sterilisatie. Dat helpt alleen zijn eigenaar - die komt daarna weg met een kat die lui en vadsig wordt.

Buurvrouw heeft het juiste besluit genomen door de kat weg te doen, mits het beest nu op een plaats komt waar hij tot zijn recht komt (zijn energie kwijt kan).

Juist het steriliseren om het beest rustig te krijgen is een egoistische daad: dat dient alleen het belang van een eigenaar aas die niet voldoende aandacht aan zijn beest kan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben het hier helemaal mee eens +
een dier steriliseren om hem rustig te houden is verkeerd omgaan met een dier.
een dier dat zijn energie niet kwijt kan heeft ergens anders last van dan zijn hormonen, dit heeft temaken met het ras, sommige hebben ruimte nodig, en sommigen hebben aandacht nodig. wanneer je dit niet kan geven heb je al een fout gemaakt door het dier in huis te nemen. een dier in bedwang houden door te steriliseren is naar mijn mening vergelijkbaar met personen ( waaronder bejaarden en geestelijk "beperkt" of "anders") in een tehuis plat te spuiten met morfine of andere verdovende middelen. zodat ze niet klagen zeuren of de boel afbreken. je legt die persoon of dier dan een beperking op maar lost het probleem niet op. wanneer iemand last heeft van zijn rug ( bijv. omdat hij verkeerd of te zwaar tilt) is een asperine of pijnstiller ook geen oplossing. het stopt de pijn maar je pakt de bron niet aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe heb je gelijk, maar zou een vollediger antwoord in deze niet zijn de combinatie herplaatsing EN castratie? Als deze intacte kater terecht komt in een huis waar hij lekker naar buiten kan (dat mag je hopen natuurlijk - is alleen maar leuk voor hem) is het des te belangrijker dat hij zo snel mogelijk 'geholpen' wordt.
Rustig worden is inderdaad niet direct een reden om een dier te laten 'helpen' - maar als buurvrouw op 1 hoog woont en er dus een behoorlijke kans is dat kater-lief ontsnapt en een niet geholpen zwerfpoesje bezwangerd moet de kat toch echt 'van zijn zaakje af'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te veel mensen nemen huisdieren zonder serieus over de consequenties na te denken.
Een huisdier is geen speeltje dat je naar believen aan of uit kunt zetten, maar een levend wezen dat aandacht nodig heeft. Vaak veel meer dan je denkt.
Als je niet bereid of in staat bent die aandacht te geven moet je maar een pluchen beest nemen. Sorry het klinkt grof, maar er is al genoeg dierenleed in de wereld en ik kan me behoorlijk boos maken over mensen die ondoordacht een 'knuffelbeest' in huis halen.
Soms kun je nog zo je best doen maar helpt het gewoon niet.

Kennis en voorbereiding vergt tijd, iets waar helaas niet iedereen behoefte aan heeft voor er aan een jongekat of hond begonnen word. Zo krijg je asielen kennels vol.

Succes!