Is het spelen voor kinderen in een horrorfilm psychisch niet gevaarlijk?

En dan met name films van horrorfilms waar kinderen in spelen. Laatst zag ik Hide and Seek. Maar ook bijvoorbeeld Poltergeist of the Exorcist.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat als je betrokken bent bij het maken van de film dat je juist ziet dat het allemaal nep is. Nepmaskers, nepeffecten, geen achtergrondmuziek, aardige acteurs etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk niet.
De opnames zelf zijn niet eng.
Past na de montage,met special effects,enge geluiden en muziek ziet het er allemaal creepy uit.
Daar merken die kinderen dus weinig van.
Ze worden ook begeleid tijdens de opnames,ik heb wel eens een docu erover gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dat zou ook kunnen ja. Ik dacht meteen aan een boek of tijdschrift.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begint hier ook creepy te worden. Je anwoord op een reactie van mij maar die zie ik niet terug
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik antwoord op de reactie van Laurena : "ik heb er wel eens een docu over gezien".
Van jou heb ik hier geen reactie gezien eerlijk gezegd.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij staat er nu onder Marleen ;)

Antwoorden (4)

Daar is onderzoek naar gedaan, en de spannende verhaen over de psychische problemen van het meisje dat in Poltergeist speelde, waren grote propaganda voor de film.

Maar dat bleek al snel onzin. In en tijdens de film / opnamen ziet het er allemaal lang niet zo eng uit, spannend geluid is er later onder gemonteerd, er staan voortdurend camera's omheen, de situatie is dermate onnatuurlijk dat het spelen in een horrorfilm voor kinderen geen nadelige psychische impact heeft.

Het enige verhaal waarvan wel bekend is dat het haar fink heeft geraakt, is de rol van Drew Barrymore in ET. Ondanks at het een pop was, is dat bewust zo opgenomen dat het voor de kinderen zo echt mogelijk leek, en na het afscheid van het beessie is het kleutertje echt wel even van slag geweest. maar niet 'ernstiger' dan wanneer een zo jong kind een familielid of geliefd huisdier verliest.

Toegevoegd na 50 seconden:
Een tweede vraag is of ze de film waarin ze spelen ook moeten ZIEN als ze de leeftijd nog niet hebben. Dat schijnt inderdaad niet altijd verstandig te zijn, en heeft hetzelfde effect als het zien van een andere ongeschikte film. Daar kunnen ze dus vaak beter nog even mee wachten.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Sorry, de bron is een tijdschriftartikel of boek van mer dan 15 jaar terug dat me zo 123 niet te binnen wil schieten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp wel dat dit tijdens de opnames niet zo creepy is, maar als de film af is lijkt het me inderdaad niet zo verstandig om hem te bekijken voor zo'n kind ook al speel je er zelf in mee. Toch ziet zo'n kind altijd beelden. Bloed, rare tekeningen, hoofden die eraf zijn. Iets krijg je er altijd van mee lijkt me ook al is het nep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat schijnt wel mee te vallen hoor ; kinderen kunnen een hoop hebben. Niet voor niets zijn sprookjes altijd zo gruwelijk. Pas wanneer het ECHT is (beelden van oorlogen, misdaigers, moord, mishandelingen) kunnen kinderen echt een psychische klap oplopen. Maar in de fantasie mag het zo mogelijk gruwelijker zijn dan in de werkelijkheid ; daar krijgen ze vreemd genoeg niks van.
Ofwel : je kunt beter samen met je kinderen naar The Exorcist kijken dan naar het journaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, gezellig samen The Exorcist kijken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gelezen op IMDB dat dat meisje dat in de Exorcist de hoofdrol speelde bij de première er zelf niet bij mocht zijn om de film te zien,ze moest wachten tot ze 16 was.
Ze mocht hem zelf niet eens zien dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfde geldt voor porno-acteurs/actrices in sommige staten van de V.S.. Ze mogen op hun 18de wel in film spelen maar hem officieel pas op hun 21ste bekijken.
Uberhaupt, lijkt het er op dat Hollywood voor jonge kinderen een desastreuze omgeving is; en dan nog vooral de blockbusters (want mediahype, bakken met geld en de beheersing van een kind, tel maar op) dus ironisch genoeg gaat het dan vaker om de komische familiefilms dan de obscure horrorflicks (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, de voorbeelden die je noemt heben volgens mij de kosten wel aardig weten terug te verdienen ;-P )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met camera's op je snuffert, zien hoe iemand geschminkt wordt, een take tig keer over doen, de verlichting, etc maakt dat een kind weet dat het niet echt is.

daarbij maken de muziek, de montage, special effecten en tal van filmtechnieken de film pas tot wat het is.

voor voor een kind die dit niet weet/beseft zal de film psychisch schadelijker zijn dan voor het kind wat in de film zelf speelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks dat de sfeer op de set van een horrorfilm niet luguber hoeft te zijn en kinderen afgeschermd worden ben ik er fel OP TEGEN,
Het kan latere gevolgen hebben en het kan gebeuren dat de kindacteurs later spijt krijgen , meegewerkt te hebben aan zulke producties.
Ik vind dat kinderen niet in films zouden mogen spelen die een kijkadvies hebben die qua leeftijd boven die van hun eigen leeftijd ligt.

Een plat voorbeeld is dat jaren geleden in de USA er pornoactrices geweest zijn van 16 jaar die zelf de film waar ze de hoofdrol in speelden niet mochten zien.

Sommigen van hen hebben hun leven beeindigd voor ze 30 waren.....
Dat had ook met het milieu te maken, sommige "actrices""
waren tijdens de opnamen gedrogeerd.

Shauna Grant is er een (extreem) voorbeeld van.