Wat is precies Psychogeografie, en bestaat het echt?

In een boek wat ik aan het lezen ben wordt het volgende antwoord gegeven:

"Het is een theorie dat sommige plekken altijd een smet of stigma van het verleden zullen blijven dragen, waardoor deze plekken invloed kunnen uitoefenen op het gedrag, de gevoelens, en de handelingen van mensen."

Op verschillende internetsites lees ik echter steeds wat anders, waaronder: "Het heet ook wel de wetenschap van het dwalen. Het door middel van je eigen fantasie anders ervaren van de stad om je heen.", en zelfs dat het een soort van Puzzeltocht is.

Wat is nu juist, en bestaat het inderdaad echt?

(Ik heb geen bronvak om in te typen(?). Bron van site: http://www.bright.nl/de-wetenschap-van-het-dwalen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Wanneer indrukken of energetische entiteiten zich verbinden met een plek of voorwerp zou ik dit eigenlijk beide gewoon onder Psychometrie scharen. Het is mogelijk om een opdeling te maken in geografische effecten en object gerelateerde effecten. Overigens als je het over dwalen hebt en fantasie, zou ik het fantageografie noemen (immers, je zou zelfs zonder naar een plek te gaan die plek kunnen voorstellen, anders dan hij is).

Het is allemaal wat minder dwalend als je het pseudo-wetenschappelijk bekijkt. Ja, dat is mogelijk: Of je dingen nu natuurfysisch bekijkt (blijvende verandering van warmte stromingen of optische beeldvorming), of metafysisch/spiritueel (verandering van energiestromen en/of spirituele invloeden, samenscholing van energetische entiteiten waardoor je nekharen omhoog gaan.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja kan heel goed, iedereen die het astrale kent zal het beamen... Als je de entiteiten op een plek kunt voelen, dan maak je dat mee... En je kunt er dan alles mee doen, in kaart brengen enz enz

Maar ik zeg je dit, alle kennis die je bezit, daar heb je verantwoordelijkheid over... Als jij de sleutel van het kantoor van de baas weet, dan heb je daar verantwoording over, vertel jij het iemand anders, die die verantwoording niet kan dragen, moet jij de kennis over die sleutel inleveren, zo zit dat in het leven, maar zo zit dat ook met deze zaken...

Dus wees voorzichtig met wat je weet, Antwoordman is niet voor niets zo afkeurig over dit soort zaken, want die weet dat hij niet betrouwbaar is met deze kennis, dus hij wijst die a priori af... En dat mag, alleen is het wel ergerlijk als je dat altijd doet op een schertsende manier, maar ook hier, als je te VEEL neemt dan pakt men het van je af... Dus hij kweekt antipathie en dan moet hij stoppen met antwoorden... Maar wees kieskeurig over de kennis, want als je iets weet krijg je daar verantwoording over en mag je het niet te grabbel gooien... In een juridische zaak ben je zelfs strafbaar als je kennis hebt en die hou je achter... Dus dit is geen sinecure, deze kennis van het astrale...

Toegevoegd na 1 uur:
En ja het bestaat echt, maar alleen voor diegene die erin geloven... (leuk hé dat ik dat kan zeggen zo)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap de min niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer XiniX, je begon zo goed met je antwoord. De rest begrijp ik niet, en al helemaal niet wat Antwoordman hier mee te maken heeft. Ik hoop ook niet dat dit weer een ellenlange discussie oplevert door een vraag wat ik heb gesteld. Het minnetje is overigens niet van mij want die gebruik ik nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX: Sorry, maar vind het niet terecht dat je Antwoordman op deze manier aan de schandpaal nagelt. Ook niet iedereen is het met jouw antwoorden eens.
Een minnetje vond ik het ook niet waard. Ik hecht meer waarde aan de kennis die bepaalde personen "in huis" hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet aan de schandpaal, maar hij geeft antwoordman juist een kroon op zijn hoofd, als zijnde iemand die niet in allerlei onzin geloofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Henkjan: Het is niet zo dat XiniX Antwoordman aan de schandpaal nagelt, maar hij geeft Antwoordman juist een kroon op zijn hoofd, als zijnde iemand die niet in allerlei onzin geloofd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hassan... Knipoogje... KLOPT...
AWM
14 jaar geleden
Dus, als ik het allemaal goed begrijp, word ik hier het graf in geprezen ?!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat zie je niet goed, je krijgt de kans om te verrijzen (of verreizen...)...
AWM
14 jaar geleden
Dank je.
Ik pretendeer niet te weten waar vele onwetenden zeker van zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
you are welcome... I know...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een kerstgevoelachtige verbroedering ineens!
Je hebt je laten foppen door een website die een grap maakt over deze onzin. "Wilfried Houjebek". Ja, ja.

Toegevoegd na 37 minuten:
Aanvulling: Als ik een definitie lees als:
"Psychogeografie is het onderzoek van het dagelijkse leven in de stad door middel van artistieke, technologische en sociale ingrepen." dan lijkt me dat een leuke bezigheid, met subjectieve uitkomsten, maar dat maakt niets uit...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou op! Ik zit nog in de twijfelfase! Alsof je een kind vertelt dat Sinterklaas niet bestaat :-/ Geintje natuurlijk, maar dit was maar een voorbeeld van wat ik gaf. Waar het mij om ging/gaat is dat dit in mijn boek (genealogische thriller) zo treffend beschreven wordt dat ik wil weten of dit een geloofwaardige grondslag heeft of niet. En geloof me, ik ben wat dit betreft misschien nog wel meer sceptisch dan dat jij blijkbaar bent. Was me nooit van je opgevallen trouwens ;-)
AWM
14 jaar geleden
Zie mijn aanvulling...
Onder psychogeografie verstaan we het opnieuw in kaart brengen of ‘mappen’ van bestaande steden, knooppunten of netwerken. Bestaande plattegronden of kaarten worden afgewezen of genegeerd, om plaats te maken voor een cartografie die is gebaseerd op eigen wensen of verlangens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorig jaar was ik in Drenthe en deed mee met een zoektocht naar het verleden, een ieder kreeg een wichelroede mee om te zoeken naar oude plaatsen, waar een nederzetting, vergaarderplaats en' heilige bomen' gestaan hadden.
Ik heb het niet zo op een wichelroede, maar hij deed dingen in mijn hand die ik niet begreep.
We kwamen in een stuifzand gebied , waar duizenden jaren geleden bewoning was geweest, oude akkers, grafheuvels e.d. waren nog steeds te vinden.
Er was een lager gelegen deel in het landschap er zou daar een vergaderplaats zijn geweest van dorpoudsten.
Mensen die mee deden aan deze excursie, waren vooral gevoelsmensen, maar ook echte zwevers, trendvolgers als het maar interessant is, daar heb ik echt niets mee, hun leven is een groot toneel stuk.
Maar goed ik stond daar dus in die kuil met mijn onbegrepen wichelroede in mijn hand, te verbazen over het menselijk gedrag, toen er voor mijn gevoel iets in het landschap veranderden.
Toen ik alles los liet en het liet gebeuren, werd ik emotioneel, het landschap werdt heel open met overal zand. er was een vuur in het midden van de grote kuil en er zaten mensen om heen , wat verder zag ik kinderen lopen, daarna werd alles weer langzaam normaal.
Het is erg makkelijk om je fantasie maar de schuld te geven van het gebeurde, maar dat is voor mij te kort door de bocht, want het gevoel erbij en de tranen waren zo ongelooflijk sterk aan wezig.
Maar wat dan? Hoe kan de gebeurtenissen van een heel oude plek nu nog invloed hebben.
Het tijdelijk volkomen anders ervaren van je omgeving, compleet met het bijzonder gevoel erbij.
Waar worden we nu pootje gelicht?