Positief of negatief benaderen , aangeboren of aangeleerd?

De één benandert de dingen dagelijks positief de ander ziet alles maar als een zwart gat. Leren wij dit ons zelf aan of is dit aangeboren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (11)

Beide.!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is en en.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo kom je op de wereld..dus aangeboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De biologische benadering gaat er van uit dat de positieve basis kent in de vorm van een aangeboren drift (genetisch bepaald). Ze stellen ook dat negatieve kant ontstaan als mensen te maken krijgen met aanvallende situaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien of het nu aangeboren is of niet, dit doet eigenlijk niet ter zake.

In mijn beleving komen we op deze wereld om met het leven wat we hebben EN zelf 'creëren', om proberen te gaan.
Omstandigheden als familie, school, vrienden, etc. hebben hier allemaal invloed op; ofwel. wij LATEN ons beïnvloeden.
Wij hebben hierin de keuze om zowel dit te laten gebeuren en/of we er positief of negatief mee omgaan.

De mens heeft de keuze en bepaald de richting die hij gaat. Wanneer hij deze positief benadert zal hij makkelijker door 'het leven' gaan (en benadert als een mogelijkheid er iets van te leren) dan diegene die in alles een onoverkomelijk probleem ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Zoals bij vrijwel alles is het niet het een of het ander, maar vult nature en nurture (zoals aangeboren en aangeleerd in vaktermen heet) elkaar aan.
Ben je van nature positief ingesteld, maar leer je door je ervaringen dat de wereld anders in elkaar zit, dan zwakt het je aangeboren eigenschap dus af. En andersom...
Het kan ook elkaar versterken, waardoor iemand die positief is ingesteld en alles voor de wind gaat, alleen maar positiever wordt. Echter kan dan een tegenslag je helemaal uit het veld slaan, omdat je dat niet meer verwacht. En andersom... Hoewel dan een positieve ervaring wel eens met argwaan bekeken kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Positief en negatief zijn beide karaktervormen. Je karakter vormt zich door de loop der tijd. Door wat je meemaakt, mee omgaat, je omgeving ervaart, actie-reactie en ga zo maar door. Dit bepaald hoe jij reageert en omgaat met dingen. Het is dus aangeleerd. Je wordt niet als negatieve/positieve baby geboren,want je bent nog blanco in je hersenen. Je begint je wel meteen te vormen.Ik denk dat je wanneer je als baby traumatisch te wereld komt, je niet automatisch negatief denkt of bent.
Het ligt aan vooral de ouders hoe die reageren, met veel liefde en positief gevoel naar de baby toe, zal het kind ook positief zijn. Dit kun je zien aan vaak erg zieke kinderen waarvan iedereen zegt; "Hij/zij blijft ondanks alles steeds vrolijk en lacht ondanks alle ellende ".
Je kunt ook veranderen van een chagrijn tot een vrolijk iemand. er hoeft maar iets positiefs te gebeuren waardoor het leven je opeens toelacht. Als dit aangeboren was, kon dit niet,want je bent er dan nu eenmaal mee geboren.
amc
14 jaar geleden
Alleen aangeleerd, niets allebei, alleen maar aangeleerd...

Een mens komt ter wereld als een pc met een lege harde schijf... Programma´s worden erop gezet en tettert het hele verdere leven alsmaar dezelfde programma´s af...

Zet je er positieve programma´s in, dan is dat kind veroordeeld tot het runnen van die positieve programma´s... En bij negatieve net zo... Vreemd dat ik nooit weet wat positief en negatief is... En bijna geen enkel menselijk exemplaar komt van zijn programma´s af, helaas... Ik schat één tiende procent lukt dat, dus 1 pro mille...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het zelf in de hand. Voor een soortgelijke vraag vond ik afdoende info in- geloof het of niet- een boek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(zelf)- aangeleerd, aangeleerd door anderen:
als je geboren bent ben je ZUIVER.
als je groot gebracht wordt bij mensen die alleen negativiteit uitstralen, heb je (bijna) geen kans om er anders over te denken of er mee om te gaan. (kinderjaren)
als je volwassen bent: je eigen inbreg en wil is erg belangrijk, je hebt ALITJD je eigen vrije KEUS, je reageerd dan uit je eigen positieve of negatieve kant of ervaring... kwestie van gedrachtspatonen waar je aan vast will houden,
omkereing is erg belangrijk, je kan het leren, in dat geval = aangeleerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat afhangt van uzelf.
ben je positief ingesteld of eerder negatief.
je moet er maar eens op letten. Wanneer je een slechte dag hebt,zul je de dingen eerder negatief benaderen/ Opvatten dan wanneer je goed gezint bent.
dus dat is eigenlijk gewoon aangeboren gedrag, en niet aangeleerd. want niemand leerd ons hoe men dingen moet interpreteren