Hoe ga je om met een situatie waarin je een genie bent?

Stel je bent een genie. Je bent intelligent, je hebt veel goede eigenschappen, maar je ziet het niet. Hoe ga je daar dan mee om?

Toegevoegd na 5 minuten:
Even extra uitleg. Als je erg intelligent bent, hoe ga je daar dan mee om?

Niet dat dit extra uitleg is, maar meer kan ik er niet van maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Bescheiden. Als jet niet ziet kan je beter een cursus volgen: kennis maken met jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Accepteren dat ook voor jou grenzen bestaan en dat je er net een tegen bent gekomen. Vervolgens rustig nadenken of je toch geen oplossing kunt uitvogelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien is het beter als je een concreet voorbeeld geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die zeer intelligent zijn, benaderen de wereld vaak alleen met hun 'hersens' en niet met hun gevoel.
Zelfwaardering is iets wat niet alleen met denken te maken heeft, maar ook met gevoel.
Je eigen eigenschappen leren waarderen is een actief proces, met alleen nadenken erover kom je er niet.
Door (nieuwe) dingen aan te gaan bouw je steeds meer zelfvertrouwen op en ga je jezelf meer waarderen.
Een valkuil voor intelligente mensen is, dat ze zoveel mogelijkheden zien en vaak streven naar het uiteindelijke doel, zonder in tussenstappen te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zal als genie weten dat ook hij menselijk is.

Dus accepteer dat je fouten maakt, dat je niet alles weet, dat je niet perfect bent.
Dat ook jij nog kunt leren.

Kortom een mens zoals iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste denkfout die geniale (of superslimme) mensen maken, is dat ze vaak denken dat anderen op dezelfde manier denken als zij doen.
Dit is echter NIET zo.
Wat heel belangrijk is, is dat je je enerzijds niet in je specialisme opsluit en van de andere kant er niet voor wegvlucht.
Genialiteit is een talent, dat wil dus zeggen dat je het VOOR je maar ook tegen je kan laten werken.
Mijn oproep is dan ook dat je de voeling met de mensen om je heen , onderhoudt, anders kun je in een isolement raken.
Veel geniale mensen raken daardoor aan de zelfkant van de maatschappij, onder zwervers zie je dan ook veel geniale mensen, die NIET stuur hebben kunnen geven aan hun bijzondere talent.
Helaas beschouwen mensen genialuiteit soms als een bedreiging, mede daarom worden er nu basisscholen opgericht met geniale leerkrachten, die dus in staat zijn
de slimme ukkepukken /kinderen in goede banen te leiden.
Bij Leonardoscholen zit je met het punt dat je de slimme kinderen dan teveel bij elkaar zitten en minder mogelijkheden hebben voor goede sociale inkoppeling.
Heef jezelf dus de ruimte om in kennis en inzicht , maar vooral ook sociaal te groeien, als het verschil tussen je EQ en IQ te groot wordt, helpt dat niet om gelukkig te worden. EN DAT GELUUKIG WORDEN IS HEEL BELANGRIJK.

Toegevoegd na 3 minuten:
EXCUSES VOOR DE STORENDE SPELFOUTEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geniaal zijn is een biologische aanleg waar iemand dus mee geboren wordt. De persoon zelf zal zich deze vraag niet gauw afvragen (in het begin) want hij/zij weet niet beter. Genialiteit ofwel hoogbegaafdheid is zo'n omvangrijk ding dat de manieren 'hoe men daarmee om zou moeten/kunnen gaan' ombeschrijflijk zijn.
Hoogbefaafdheid wordt vaker is sommige gevallen ook wel met autisme in verband gebracht. Hoogbegaafde mensen zijn sociaal vaak wat onhandiger. Maar dat hoeft niet lang altijd zo te zijn. Toch zijn dat de eerste associaties die veel mensen hebben bij genieën. En nou weet je eigenlijk nog niets, m,aar dat komt dus omdat het zo ontzettend omvangrijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohja? Dat wist ik idd niet. Dankje.
Genieen zijn ook maar mensen.

Sommigen komen er pas op latere leeftijd achter dat ze hoogbegaafd, hyper intelligent of hypercapabel zijn. Ze hebben gewoon een normaal leven geleid (dan wel het altijd zo gevoeld) en misschien dat bepaalde zaken wel makkelijker gingen als bij anderen (of juist niet; slecht op school omdat het niet interessant is/te langzaam gaat, etc. bv.), maar komen ze er pas later achter dat bijvoorbeeld de stappen die ze doorlopen om een probleem op te lossen volkomen anders zijn dan 99% van de mensen. Dat staat verder los van op je gevoel af gaan of met je hersens beredeneren; da's weer een heel ander verhaal.

Het kan best een schok(je) zijn om daar later pas achter te komen. Opeens vallen er wat puzzelstukjes in elkaar en wordt duidelijk waarom jij je werk zo saai vindt terwijl anderen moeten buffelen om on top te blijven. Of waarom je zo'n korte attentionspan hebt, continue afgeleid bent als je niet geprikkeld wordt en in geval van een interesse je je helemaal in je onderwerp stort, je in een relatief korte tijd de materie meester wordt en dan weer verder gaat naar het volgende onderwerp. Het voordeel is, zodra je je er bewust van bent kan je er je voordeel mee doen.

Maar ondanks dat ben je niet anders dan anderen. De truuk is om niet in een sociaal isolement te raken omdat daar waar anderen mee bezig zijn jou niet prikkelen, je niet beter te voelen dan anderen en je ook in anderen in te kunnen leven. Want doe je dat goed, dan is een hoge intelligentie alleen maar waardevol.

Dat een hoogbegaafde zijn gevoel minder gebruikt dan z'n hersens is kul wat mij betreft; er is wellicht een tendens die deze relatie zou kunnen leggen, maar neem van mij aan dat er hoogbegaafden zijn die over het algemeen op hun gevoel en 'instinct' af gaan en waarbij 'logica' secundair is. En dat er wat minder begaafden zijn die meer vanuit beredenering acteren dan vanuit gevoel...

Ieder persoon is anders, dus ook iedere zeer intelligente persoon. Hoe die persoon in het leven staat dus ook. Het wordt graag gedaan, maar mensen over een kam scheren werkt gewoon niet. Hokjesdenken is voor zwakbegaafden. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan je goed mee omgaan alleen als je emotioneel intelligentie heel hoog is.
Het gaat om twee verschillende soorten intelligentie die heel goed gebalanceerd moeten zijn. Je emotioneel intelligentie zorgt dat het feit dat je zeer intelligent of een genie bent zal niet overkomen als gevoelloosheid of arrogantie en heel belangrijk, het zorgt dat je een gevoel van humor mag hebben.

Ik heb vaak genoeg zeer intelligent mensen die door een laag emotioneel intelligentie geïsoleerd raken in een eigen wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genieën hebben vaak vooral een sterke geest. Zij zijn in staat tot heel bijzondere inzichten en verwezenlijkingen.

Maar het is eenzaam aan de top. Er zijn weinig mensen die het genie begrijpen. Velen sluiten zich op in een ivoren toren. Sommigen worden waanzinnig, of plegen zelfmoord.

Hoe ga je er dan mee om?

Je bent meer dan je geest. Je krachtige geest is een prachtig hulpmiddel dat je naar je hand mag zetten ter verbetering van de mensheid en van je eigen leven.
Maar in je relaties mag je dit gereedschap even opbergen. Dan mag er ruimte zijn voor aandacht. Word je bewust van de kleinste en eenvoudigste dingen. In plaats van je te ergeren aan anderen die je niet kunnen volgen, sta even stil en verwonder je. Wees dankbaar voor deze uitdaging. Word ook een genie in het ontdekken van de schoonheid in een simpel moment, een simpele beweging, een unieke glimlach. Laat op zo'n moment al je vanzelfsprekendheden vallen.

Zie jezelf als een arend. Natuurlijk hoeft die niet constant bij de mussen graantjes te pikken. Maar kom af en toe eens naar beneden uit je hoge arendsnest in de bergen, waar de mussen je niet kunnen volgen. Word mens onder de mensen. Hou voeling met de middenmaat zonder jezelf tot middelmatigheid te verlagen. Ga ertussen staan en voel je verbonden via je andere mogelijkheden. Je geest is een gereedschap. Voor de rest ben je iemand die net als iedereen verlangt naar het delen van liefde, geluk, vriendschap, kennis en wijsheid. Je bent zoveel meer dan je geniale geest! Blijf wel bij jezelf. Je bent al een arend, je hoeft je niet op te blazen.

En als je een lotgenoot ontmoet, neem die dan mee op grote hoogten. En maak er een fantastische vriendschap van. En doe dan maar eens lekker gek, dan word je het niet! ;-)

-----

Een tip voor de omgeving: respecteer dat het genie vaak inzichten heeft die je niet begrijpt. Daarom is ie geen betweter. Leg uit dat het voor jou niet vanzelfsprekend is. Aanvaard dat ze nu eenmaal veel meer weten, want ze denken veel meer en dieper na dan jij en leggen gemakkelijker verbanden. Geen reden om je minder te voelen. Jij hebt immers andere kwaliteiten!
En steun genieën om hun droom te verwezenlijken. En door ze af en toe met de voetjes weer op de grond te brengen. Doe samen fijne dingen waarvan je allebei geniet. Laat ze inzien dat er meer is dan intelligentie: er zijn ook vriendschap, liefde, verdriet en zorg om samen te delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je goede eigenschappen niet ziet...hoe weet je dan dat je ze hebt?
Verteld je omgeving dat dan tegen je?
Zou een genie zo'n vraag stellen als deze?
Hoe meet je je eigen intelligentie dan af aan andere mensen?
Gewoon accepteren dat je misschien slimmer bent dan menig ander maar het belangrijkste is toch wel...dat je weet hoe je met andere mensen om hoort te gaan.
Beleefd, openminded, niet veroordelend, inlevings vermogen, dat soort dingen.
Dat valt eventueel onder Hoogbegaafd.
Dat je verder kunt denken dan je neus lang is, zeg maar.
In elke situatie.
En je zal veel tegenstand ondervinden want menig mens kan er niet tegen dat iemand meestal gelijk heeft.
Het is dan ook belangrijk voor jou om met gelijkgestemden om te gaan. Mensen die zijn zoals jij.
Sterkte en succes.