Waarom krijg je soms het gevoel niet dat je ergens zeker van bent terwijl het toch logisch voor je is?

Soms is iets heel logisch en begrijp je het alleen werkt je gevoel nog niet helemaal mee.
Bijvoorbeeld.. je gaat een opleiding doen waarvan je zeker weet dat het goed is en bij je past. Maar toch werkt je gevoel nog niet helemaal mee, je weet ook zeker dat je die opleiding leuk vind. Maar toch werkt het gevoel "nog" niet mee..

Wie kent dat gevoel en kan mij uitleggen waardoor dat komt en hoe het er wel komt dat je er volle moed aan begint?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Het zou onzekerheid of angst kunnen zijn, waar je nog wat last van hebt. Dat verdwijnt van zelf als je echt voelt dat iets goed bij je past!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen komen doordat je je keuze op rationele gronden hebt genomen, zonder naar je gevoel te luisteren.
Soms wil je gevoel nou eenmaal een andere kant op.

Je kunt je gevoel niet dwingen of omkopen, en dat is maar goed ook. Nu kunnen we er beter op vertrouwen, het geeft de richting aan, die voor onze ontwikkeling goed is.

Wil je de cursus toch doen, kijk dan of je gevoel wel achter de einduitkomst staat, of achter een gedeelte van de cursus. Vind je je gevoel nergens, dan wens ik je heel veel sterkte en doorzettingsvermogen want, dan wordt het niet makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logica is een begrip wat je kunt beredeneren, alles klopt in de stelling.
Gevoel staat daar haaks op, Hier gaan gevoelens een rol spelen die je niet of minder in de hand hebt.!
Het is goed dat "gevoel" bestaat omdat je blijft nadenken over je keus of je iets over het hoofd hebt gezien.
Als logica en gevoel gelijk gaan lopen dan pas voel je dat het goed is. !
Succes met je opleiding.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms is je verstand sneller dan je gevoel, soms andersom.
Iemand zei ooit eens tegen me , neem kleine beslissingen met je verstand maar grote met je gevoel.
Het gevoel kan beter overweg met vraagstukken waarbij veel onbekende variabelen een rol spelen, je verstand beter met simpele berekeningen.
Dat veroorzaakt wel eens een discrepantie tussen verstand en gevoel.
Toch kun je met moeilijke zaken beter op je gevoel vertrouwen, vooral als je al flink levenservaring hebt opgebouwd.
Om verstand EN gevoel op elkaar af te stemmen geldt de oldtimer,"slaap er een nachtje over"
Helaas ontbreekt daar de mogelijkheid wel eens toe.
Wanneer het echter wel mogelijk is er een nachtje over te slapen (dat kan vaker dan je denkt) is dat heel verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zekerheid bestaat niet... De enige zekerheid is dat nu de lucht in je longen eruit moet... MEER NIET... Daar kun je gif op innemen... Dat je nog een volgende teug lucht kunt inademen, dat weet je maar nooit, maar de lucht die je ingeademd hebt, die moet er nog wel uit...

En meer zekerheid is er niet... Dus je bent nergens zeker van, ook als het logisch is, want niets is logisch... Iets is wat het is en derhalve nooit logisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ergens zeker van bent, omdat je weet dat het goed voor je is, en het is logisch, dan heb je dit voornamelijk met je verstand beredeneerd. Dus je verstand zegt je dat het bij je past, en gezien jouw kwaliteiten denk je ook dat het zo is. Dus kan het inderdaad ook heel leuk zijn.
Maar diep in je hart wil je iets totaal anders doen. Dat is je gevoel, en dat zegt je dat -hoe leuk die opleiding ook is-, je eigenlijk iets volkomen anders wilt doen. Een opleiding in een hele andere richting waar je tot nu toe niets mee hebt, maar je wel toe aangetrokken voelt.
Als je zoiets belangrijks gaat doen als een opleiding is het wel van belang dat je er volledig achterstaat. Want een opleiding doe je om later een baan te krijgen. Een baan is niet alleen een kunstje om te doen waar je goed in bent om geld te verdienen. Ook in je baan/werk moet je je hart kunnen stoppen, en je moet iedere dag met plezier naar je werk gaan. En dat is het beste mogelijk wanneer je een opleiding hebt gedaan die binnen je kunnen ligt, maar waar ook je hart naar uitgaat.