Hoe kom ik van mijn "orale fixatie"af??

Als ik niet eet, drink ik wel, als ik niet drink eet ik wel, als ik niet eet of drink, rook ik wel, als ik niet rook, drink of eet, slaap ik en ja, ook dat doe ik met een spalk/plaat/bitje omdat mijn kakengewrichten half afgesleten zijn en mijn tanden ook gespaard moeten worden. Als kind had ik al dat ik al mijn potloden, viltstiften, balpennen, vulpennen opkauwde tot de inkt of tot t niet meer leuk was, verder beet ik op alles dat lekker aan leek te voelen, en soms moet ik nog ff bijten, bv op een stukje rubber ofzo op een aansteker, of wat dan ook dat lijkt of t voldoet aan mijn "bijt behoeften" .... Ik noem het voor t gemak maar "orale fixatie" maar wat t ook is, ik wil er vanaf!!! iemand enig idee wat t kan zijn? maar vooral, wat kan ik doen om er van af te komen??
(tips als zoethout kauwen, liever niet, ik wil gewoon niet meer de behoefte hebben om altijd te kauwen of te drinken of te bijten....)

vast hartelijk dank voor het meedenken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit het met je gebid? Is die nog heel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hi, dank je voor t meedenken....ik ben me er zelf heel bewust van, en ben meestal alleen dus helaas, maar als ik probeer, bewust t niet te doen, word ik op den duur zo onrustig!! nie leuk meer en het is het ergst, als ik alleen ben, waar dan ook hoe dan ook etc.... Nogmaals, dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hi, mijn gebit is nog heel, en prima, alleen t glazuur heeft schade opgelopen en mijn tanden zijn razor sharp, uhh ontzettend scherp, die worden om de zoveel tijd bijgeslepen, zodat ik mijn tong en wang niet open haal.

Het beste antwoord

Of je hier iets aan hebt weet ik niet, maar er zijn speciale hulpmiddelen voor 'sensomotorische integratie' waarmee je jezelf een beetje kunt helpen. Zo zijn er speciale 'knaagslierten' en pennendopjes waar je op kunt kauwen zonder je gebit te ruïneren. Misschien kan een sensomotorisch therapeut ook iets met je bereiken.

Wat je ook zou kunnen proberen, is om je 'fiep' te verplaatsen naar iets anders, bijvoorbeeld knijpen in een stressballetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi Stippel,dank je wel! ik heb er nog nooit van gehoord, maar ga dr zeker achteraan! oh enne, zo een knaagsliert, klinkt bijna onweerstaanbaar!! ;) dank je wel voor dit........
fijn weekend!

Andere antwoorden (2)

Klinkt alsof je last hebt van een heel lichte vorm van het PICA-syndroom oid. Hier een stukje van wikipedia: ' De medische term pica staat voor de zucht naar het consumeren van niet-eetbare dingen, zoals aarde, haar, steentjes, munten of verfschilfers die van houtwerk worden gepeuterd.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik antwoord een beetje als een leek hierop, maar misschien dat het je een bruikbaar aanknopingspunt geeft.

de eerste is eigenlijk een vraag: heb je wel eens langere tijd geprobeerd om niet aan je neiging toe te geven? het zou een ingesleten gewoonte kunnen zijn, maar wie weet heb je al hard genoeg geprobeerd en is er wat anders aan de gang.

(ikzelf heb in ieder geval met 's avonds snoepen, dat als ik het mezelf af wil leren ik ongeveer een week lang keihard tegen m'n gevoel (dat is ook ook het gevoel om iets in m'n mond te willen hebben) in moet gaan en pas dan verdwijnt de behoefte langzaam)

de tweede: ik zit te denken aan misschien een verstoring van je speekselproductie. je mond is dan steeds te droog, en dat kan als effect hebben dat je steeds iets in je mond wilt doen om je speekselproductie 'op te peppen'.

zou je misschien je huisarts over kunnen consulteren?

veel succes in ieder geval!