Wat is de verantwoordelijkheid van "de maatschappij", als dit een abstract begrip, een definitie, niet aanwijsbaar is?

Wat ik vaak lees en hoor is, dat "de maatschappij"
- vroeger veel beter was,
- niet deugt of prima is
- zorgt voor ontevredenheid of juist tevredenheid
- niet zeker is, of juist wel
- veilig / onveilig is
etc.etc.

In feite worden er dan eigenschappen/ verantwoordelijkheden gegeven aan iets, dat niet bestaat.
Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@WendyH, Wat doet jou beweren dat 'de maatschappij' een niet aanwijsbare abstracte definitie is?
Voor jezelf dus... dus los van het feit dat je die uitleg ergens gelezen hebt en voor waar hebt aangenomen. Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat in mijn vraag "ALS" dit een abstract....etc.
Dat betekent dus niet, dat ik dit voor waar heb aangenomen, maar dat betekent, dat ALS dit zo is, DAN....etc. en hoe zit dat. Voor mezelf: DE maatschapij, DE samenleving is een niet aanwijsbaar "iets"... Je kunt niet zeggen: heej, dáár is de maatschappij.
Dan is mijn vraag: kan je dat "iets" dan verantwoordelijk stellen voor bijvoorbeeld het misbruiken van de aarde? Of voor mijn (even als voorbeeld) niet prettig voelen in die maatschappij? Of voor "de maatschappij is niet goed voor mij"?
Beantwoord dit je vraag?

Het beste antwoord

Er is geen maatschappij. Er zijn alleen een heleboel mensen op een kluitje die allemaal hun eigen ding doen.
Die chaos, wordt de maatschappij genoemd.

Sommigen kunnen niet zo goed omgaan met chaos, of met zaken die buiten hun om lijken te gebeuren.
Kijk maar een op een treinstation. Het is een mini maatschappij, en als je goed kijkt, heeft elke individu een eigen pad/doel die hij ook zelf uitvoert. Soms vallen 2 of meerdere individuen samen en maken wellicht een praatje of reizen samen. Zie dat dan als een bedrijfje met collega's. 1 persoon van de vriend heeft soms de leiding, of weet de weg te vinden. Net zoals in een bedrijf. Soms zijn de demoncraties, zoals in de regering.
Zie je elke individu op een treinstation. Kan je naar elk van de persoon kijken?
Kan je ook naar de totaliteit kijken, als 1 geheel. Zie je die choas die het lijkt te zijn?

Wat is nu de verantwoordelijkheid van elke individu?
Heeft 'chaos' een verantwoordelijkheid?
Is het geheel verantwoordelijk voor jou leed?

Als je op het treinstation met iemand botst, is dan die gehele chaos de schuldige? Moet de gehele chaos veranderen? Of moet jij je misschien anders opstelling binnen diezelfde chaos?

Gek genoeg bots ik nooit tegen iemand op, als ik goed aangesloten ben op de universele energie. Dan kan ik zelfs de krant lezen, terwijl ik aan het lopen ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Je stelt vragen, die ik ook stel, maar ik lees daar eigenlijk geen echt antwoord in.
Je laatste alinea: jij botst niet tegen anderen in die chaos. Dus kan ik dan jouw antwoord op mijn vraag zien als: ieder mens is verantwoordelijk voor zichzelf en het stukje wereld om hem/haar heen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat de vragen al via mijn antwoord een duidelijk antwoord hadden: Kan je naar elk van de persoon kijken?
-> Ja, je kunt elke persoon een tijdje bekijken en zien wat hij doet en drijft. In een treinstation is hij wellicht gehaast om zijn trein te halen. Gaat hij naar buiten toe. Kan je ook naar de totaliteit kijken, als 1 geheel. Zie je die choas die het lijkt te zijn?
-> Ja, heb ik een heel brede blik, dan zie ik niets anders dan vele mensen die druk dwars door elkaar heen lopen. Wat is nu de verantwoordelijkheid van elke individu?
-> Dat hij niet botst met een ander en zo ongeschonden mogelijk aan de andere kant komt van de hal/leven. Hij is niet verantwoordelijk van iemand die valt ergens aan de andere kant van de hal. Alleen als hij zelf iemand ter val brengt. Heeft ‘chaos’ een verantwoordelijkheid?
-> Nee! Er is geen chaos, het lijkt alleen een chaos, dat je jou eigen blik. Kijk je breed, of kijk je smal naar de persoon. Is het geheel verantwoordelijk voor jou leed?
-> Nee, een hal vol personen heeft geen verantwoordelijkheid. Alleen jezelf die zich in de hal begeeft. Als je op het treinstation met iemand botst, is dan die gehele chaos de schuldige?
-> Nee, zie hierboven. Moet de gehele chaos veranderen?
-> Nee, er is geen chaos. Als je die toch wilt veranderen, dan ben je bezig om al die 1000-en individuen te veranderen. Of miljoenen van de maatschappij in NL. Of moet jij je misschien anders opstelling binnen diezelfde chaos?
-> Ja, dat is dan het logische gevolg uit de vorige vraag. --- Je laatste alinea: jij botst niet tegen anderen in die chaos. Dus kan ik dan jouw antwoord op mijn vraag zien als: ieder mens is verantwoordelijk voor zichzelf en het stukje wereld om hem/haar heen?
-> Ja. Je eigen geluk en/of ongeluk ligt in je eigen handen. Verdriet wordt niet door de maatschappij veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry dat ik nog even doorga:
Is de maatschappij druk?
Zijn de files het gevolg van de maatschappij, of van al die mensen (de individu) die TE VER van zijn werk af woont?
Beschuldigingen naar de maatschappij toe, zijn beschuldigingen naar iedereen als persoon.
Maar ook dan je blik die gefocussed is op het doen en laten van anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Gdan!
Ik vond je nogal cryptisch (vond sommige dingen voor meer uitleg vatbaar) en hoopte op wat meer duidelijkheid, die ik bij deze absoluut heb gekregen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had je 2e reactie nog niet gelezen bij mijn vorige: wat mij betreft GRAAG doorgaan! Ik denk, dat je (algemeen gesproken) dan inderdaad anderen beschuldigd van in jouw ogen verkeerd gedrag.... en met wat voor nut, doel, zin???
Je verandert die anderen niet.... maar toch wordt dat zo vaak gedaan.... om jezelf schoon te praten? Om jouw verantwoording bij "de maatschappij" te leggen? Die maatschappij zal jouw problemen niet oplossen, dus je wordt er als individu niet beter van. Integendeel! Ik vind dat zo totaal onlogisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door een ander te beschuldig, ben je zelf niet de schuldige. Dat is toch een heel naar gevoel: zelf schuldig zijn. Daar zijn vele jeugdtrauma's van. Omdat iedereen het doet en je als kind gevoeliger bent.
Het is ook dus een gewoonte om naar anderen te kijken.
Maar hetgeen je ziet en dus verkeerd vindt is dan weer je eigen persoonlijk leed, verdriet. Ook van vroeger.
Door de maatschappij te beschuldigen, kom je in een niet op te lossen gebied. En wellicht in een soort van acceptatie dat je er niet aan/mee kunt doen. Het ligt uit je handen. Je bent een slachtoffer.
Ook een manier om te vluchten voor jezelf. Dit soort vragen kan je zelf ook in jezelf vinden. Je kunt immers al goed naar jezelf kijken. Je hebt het bovenstaande ook vast zelf gedaan. Waarom? Kijk naar jezelf toen je die leeftijd had, zie je dan waarom je het deed?
Ga nog verder terug in de tijd, kan je zien hoe dit bij jou ontstaan is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeeeeeej.... jaaaaaa.....goh!
Ik had deze link op deze manier nog niet gelegd.
Vreemd eigenlijk.... dat zal mijn eigen "blinde vlek" zijn...
Wèl heel logisch dus, als ik er dus nèt even ietsje anders tegenaan kijk! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En velen met jou. Dit noem ik nu wakker worden. Van een wereld die slaapt en droomt.
Maar eigenlijk is het gewoon een proces om het denkpatroon te veranderen.
De wereld is niet zoals hij eruit ziet. Zoals velen het zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het meer als een ANDERE manier van kijken naar iets, wat ik al deed, maar nu wéér op een andere manier.
Een ander inzicht, of nèt effe iets anders, andere manier van denken inderdaad.
Wat overigens niet wil zeggen dat deze manier "de juiste" is ;-))
Je kunt op heel veel manieren naar iets kijken of over iets denken: dit is óók een manier.
Dat is het interessante van denken vind ik!

Andere antwoorden (4)

Eerst maar wikipedia:

Het begrip maatschappij valt grotendeels samen met de notie samenleving, maar legt meer de nadruk op de institutionele, ordenende aspecten van de samenleving: de staat en de staatsapparaten. Daarmee is het ook een meer territoriumgebonden begrip dan samenleving.

Toch wordt in het dagelijks leven, onder "de maatschappij" meestal wel de samenleving verstaan.
De maatschappij zijn wij dus allemaal samen.

Onze westerse maatschappij is gebaseerd op een christelijke levensmoraal, vrijheid van godsdienst en meningsuiting en een democratische politiek.

Het geheel van instituten en samenlevingen en mensen vormen samen "de maatschappij".
Als iemand denkt dat de maatschappij vroeger beter was,
dan veronderstelt dat, dat het leven in het algemeen, voor iedereen dus, beter zou zijn dan nu.
Dat blijft een persoonlijke visie.
Want een ander zal daar heel anders over kunnen denken.

Enkele jaren geleden had de Stichting Ideële Reclame, ook wel SIRE, de campagne De maatschappij, dat ben jij.
Om iedereen er op te wijzen dat iedereen onderdeel uitmaakt van die maatschappij en dus mede verantwoordelijk is hoe de maatschappij er uit ziet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Leuke link:

http://www.vrijspreker.nl/wp/2010/06/de-maatschappij-dat-ben-jij/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Inderdaad een leuke link ;-) Blijf ik dan toch zitten met de vraag: waarom stel IK (even als voorbeeld) dan de abstracte maatschappij verantwoordenlijk voor zaken (geef die maatschappij zelfs de schuld van veel dingen) als ik, samen met een ziljoen anderen, die maatschappij zelf vorm? Wat heeft dit voor zin/nut?
Wat ik logisch vind is dan, dat ik MIJZELF verantwoordelijk stel voor dingen waar IK iets aan kan veranderen binnen dat hele kleine stukje van "de maatschappij" waar ik enige invloed op heb of denk te hebben. Zo je wilt: MEZELF de schuld geef van zaken die naar mijn idee niet lekker lopen. Is het niet eigenlijk een heel fijn afschuifsysteem van verantwoordelijkheden voor mensen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat denk ik ook Wendy.
Een individu kan - zeker in dit superrijke en zeer verzorgende stukje maatschappij waar wij leven - niet die maatschappij de schuld geven dat het met de persoon niet goed gaat.
Maar het schijnt heel menselijk te zijn om anderen of "de omstandigheid" of "het lot" of "de maatschappij" de schuld te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
De maatschappij bestaat eigenlijk niet, het is het geheel van alle mensen.
Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen kleine stukje maatschappij, zoals in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw, Adolf Hitler niet op zijn eentje verantwoordelijk was voor de holocaust, maar bijna de hele Duitse bevolking.
Maar de maatschappij kan in bepaalde gevallen ook de overheid zijn, als ze bekend is met wantoestanden en toch niet ingrijpt, zoals bij de Q koorts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
Waarom geeft men naar jouw idee dan "de maatschappij" de schuld van vele misstanden? Wat voor zin/nut heeft dat?
Rieneke1
11 jaar geleden
dat heeft geen zin wendy, maar het is makkelijk toch?
als het de schuld van de maatschappij is, dan hoef je niet de hand in eigen boezem te steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangezien rieneke geheel in mijn geest geantwoord heeft, heb ik er niets aan toe te voegen.
Oh ja, misschien nog dit: Als het Nederlands elftal wint hebben *wij* gewonnen, maar verliezen ze dan hebben * zij * slecht gespeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank HerrM, ik hoop wel, dat jij het Ned. elftal niet ziet als "DE maatschappij" ;-))))
Overigens: MIJ als individu interesseert het geen ene moer of de heertjes wel of niet winnen... maar dit geheel terzijde LOL
De maatschappij is wel degelijk een concreet iets. Hoe de krachten verdeeld zijn is in de praktijk minder duidelijk dan op papier. In theorie zijn we hier een democratie met een gekozen volksvertegenwoordiging en ligt de besluitvorming binnen dat systeem besloten. In de praktijk spelen ook andere factoren in niet geringe mate mee, zoals lobbyisten, pers en b.v. ons gedrag als consument. Dat maakt het er niet overzichtelijker op maar dat wil helemaal nog niet zeggen dat we als maatschappij geen verantwoording dragen; als wij met zijn allen comfort verkiezen boven het welzijn van onze omgeving (de Aarde) dan zijn we daar als samenleving wel degelijk voor verantwoordelijk. We kunnen dat niet afwentelen.

Toegevoegd na 13 uur:
Maar je kunt als individu geen verhaal halen, in die zin lijkt de maatschappij niet verantwoordelijk te zijn. Dat is natuurlijk zo maar als maar genoeg mensen tegen elkaar zeggen dat iets niet goed is dan leidt dat toch tot veranderingen. Soms leidt dat tot andere wetten, maar voor veel gedrag bestaan ongeschreven regels; een halve eeuw geleden vonden veel mensen je niet goed snik als je een psycholoog bezocht en nu gaan kinderen er om een verloren kalverliefde heen. De maatschappij keurt zulke dingen goed of af en daar zit de verantwoordelijkheid die we samen dragen. Je kunt wel niet met de rekening langs gaan, maar er verandert wel degelijk iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de maatschappij, dat zijn wij.
dat is onze samenleving.
daar valt veel over te zeggen, en dat gebeurt ook, maar het is natuurlijk een enorm breed begrip.
de verantwoordelijkheid van de maatschappij nemen we als het goed is met z'n allen
wij zijn allen onderdeel van "de maatschappij".
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Rieneke! In de zin van: 1 voor allen en allen voor 1? Ik blijf toch zitten met het idee: hoe kan iets abstracts als "de maatschappij" verantwoordelijkheid hebben?
Je kunt dan "de maatschappij" veranderen in het woord "samenleving", maar dat blijft voor mij hetzelfde.
Rieneke1
11 jaar geleden
het is maar een manier van verwoorden.
taaltechnisch klopt het misschien niet, maar jij en ik begrijpen uitstekend wat bedoeld wordt.
ieder individu heeft verantwoordelijkheid de samenleving op de rails te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan ik, als nietig mensje, de samenleving op de rails houden?
Ik kan mijn eigen verantwoordelijkheid nemen in mijn eigen petieterige maatschappijtje: mijn eigen leven. Maar verder?
Rieneke1
11 jaar geleden
dat is genoeg wendy.
zolang de grote meerderheid van de mensen dit ook doet, blijft onze samenleving functioneren.
je heet geen atlas die de hele wereld moet torsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh hahaha, ik pretendeer ook niet Atlas te zijn ;-)
Dank je wel!