Ben je erg veranderd wanneer je uit de gevangenis komt na een lange tijd?

Vrijdag avond was er op National Geography een programma over een vrouw die voor drugssmokkel de gevangenis in ging. Ze had dit echter niet gedaan. Thuis had ze een echtgenoot zitten aan wie ze moest vertellen dat ze minstens 5 jaar voorwaardelijk had. Deze jaren heeft ze uit gezeten en heeft de meest vreselijke dingen mee gemaakt, in de gevangenis van Equador.

Na 5 jaar mogt ze uiteindelijk weg, verheugde zich er erg op maar thuis bleek alles anders. Zij en haar partner aan wie ze al die tijd veel steun had bleken uit elkaar te zijn gegroeid. Ze hadden beide geen familie meer en alles viel uit een.

Hoe is dit nu mogelijk? Ik begrijp dat je moet herstellen wanneer je uit de gevangenis komt maar je moet toch juist blij zijn dat alles er weer is? Dan blijf je toch juist vechten voor wat je samen heb doorgemaakt?

Of.. zijn mensen daadwerkelijk zo erg veranderd dat dit ze voor de rest van hun leven tekend.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ja, je bent heel erg veranderd. Zal nooit meer verder kunnen gaan waar je gebleven was. Ook al had je veel steun aan je partner... al de vijf jaren lang denk je aan hem hoe het met hem samen was. Ook hij denkt aan jou vanuit diezelfde situatie en ook hij is natuurlijk veranderd.

Je zal samen opnieuw moeten beginnen en daar is veel moed en doorzettingsvermogen voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe maakt dat toch niet uit of dat met deze partner of met een andere is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar je vraag was of je veranderd bent.
als je 20 jaar in de gevangenis hebt gezeten is niets meer zoals het was.
in 1989 heb bv niemand internet pinnen kon je nergens.
dus eigenlijk reis je wel ff een stukkie vooruit in de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk de meeste wel. Sommige komen tot geloof. En als je toch de hele tijd in zo'n kale cel zit ga je toch nadenken over je problemen en wat je gedaan hebt. je zit natuurlijk niet zomaar in de cel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen de gene die in de gevangenis heeft gezeten, maar ook de 'achter blijver'verandert. Je verandert dan ook nog eens niet samen, maar ieder op zijn/haar eigen manier.
Dan moet je als het ware weer opnieuw beginnen en dan met alles wat je mee gemaakt hebt, dat zal niet altijd lukken.
Je beeld van de ander is gebaseerd op die van 5 jaar terug en dan kan het wel eens anders uitpakken dan dat je verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dan ben je zeker veranderd.
Alles wat je in die tijd hebt mee gemaakt. Dat beinvloed jou nieuwe leven 100%.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, je bent 10 kilo lichter, hebt diverse tattoos, en hebt af en toe een zeepje laten vallen!
Gaat je niet in de koude kleren zitten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 5 jaar in zo'n extreme situatie hebt gezeten heeft dat ook invloed op je karakter en op hoe je tegen het leven en de mensen aankijkt.Je hebt dingen gezien en meegemaakt waar je partner zich geen voorstelling van kan maken.Misschien ben je erg wantrouwig geworden,of vind je dingen die jullie vroeger belangrijk vonden nu helemaal niet belangrijk meer.Je normen en waarden kunnen veranderd zijn.
Genoeg om uit elkaar te groeien,je begrijpt elkaar niet meer en degene van wie je dacht te houden is een heel ander mens geworden.Dat is met de beste wil niet meer te veranderen.