Moet je voor het hebben van gevoel voor humor bepaalde persoonlijkheidskenmerken bezitten?

Als gevoel voor humor (en dan bedoel ik geen moppen) deels aangeboren is, zijn er dan bepaalde persoonlijkheidskenmerken die daaraan ten grondslag liggen? Bijvoorbeeld relativeringsvermogen, als dat al een aangeboren karaktereigenschap is?
Is daar al eens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat denk ik niet. iedereen heeft wel humor, maaar ieders humor is anders. Als ik jou zeg "het is blauw met wit gestreept en het vliegt door de kerk? ( antwoord jezus in trainingspak" zal de een helemaal gestrekt liggen en de ander er totraal de humor niet van inzien. Dat wil niet zeggen dat hij geen humor heeft. Hij zal misschien eerder lachen bij galgenhumor, zoals wanneer iemand onderuit gaat, of stomme bewegingen maakt of er idioot uitziet. Weer een ander ligt in een deuk om de humor van Herman Finkers "He, ik hier?" "Wilt u alstublieft het goede nummer bellen? Het verkeerde nummer is: " En die kan voorgaande twee soorten humor niet waarderen.

Naar mate je dichter bij jezelf komt zul je eerder lachen om dingen, en meer gevoel voor humor ontwikkelen.
Hoe meer je een grijns maakt of glimlach met je mond, hoe meer zich een stof in je hersenen ontwikkelen die lachen bevorderen. Het zal je meer ontspannen en meer aan het lachen krijgen, meeral om de soort humor die je al had, maar je zult ook om andere dingen nu meer kunnen lachen. Het is - en ik spreek hier uit eigen ervaring - mogelijk je het lachen om dingen aan te leren en de humor ervan in te zien. Ik heb daar goede leraren in gehad. En daar ben ik heb heel erg dankbaar om, want het helpt me staande te blijven in deze moeilijke tijden. -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viri, prachtige uitspraak :)) Ik zie daar ook heel veel humor in :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx moolkeesje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje adrem. Voor mijn gevole blijft het altijd nodig. Is het niet voor mezelf dan wel om een ander met een glimlach en wat humor een leuke dag te bezorgen... Als iemand in de rats zit kun je er met diegene in duiken en het uitgebreid over het probleem gaan hebben, maar je kunt middels een ander onderwerp en vooral humor, ineens iemand helemaal uit die bui halen en ervoor zorgen dat de rest van zijn dag geweldig verloopt omdat het dan ineens heel anders eruit ziet... Iemand eventjes aanraken en wat humor gebruiken kan zo immens veel doen! Daarom blijf ik dat nodig vinden zolang er mensen zijn die het moeilijk hebben.

Andere antwoorden (2)

Je moet in ieder geval beschikken over een fikse dosis spot, en, wat nog belangrijker is, zelfspot1
Verder moet je in staat zijn veel dingen te relativeren en niet alles zwart wit te zien.
Ten slotte moet je je er zeer degelijk van bewust zijn, dat lang niet iedereen jouw soort humor waardeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mensen die bepaalde vormen van autisme hebben , heeft (haast) iedereen gevoel voor humor, dit kan ook morbide humor zijn.

Dat komt omdat serotonine, endorfine en dopamine stoffen zijn waardoor je je vrolijk voelt en dan kan een banals situatie of een leuke woordspeling een brede lach opwekken.

Vrijwel iedereen kan immers ook lachen, dat gaat slecht zonder gevoel voor humor.

In mijn optiek zijn er dan ook geen specifieke persoonlijkheidskenmerken voor nodig.

De mens wordt al met gevoel voor humor geboren, lachen is iets wat een baby het eerst kan , op huilen na dan.
Dus is naar mijn mening gevoel voor humor bij haast iedereen aangeboren of er is toch wat flink mis in het hoofdje.

Het is NIET mijn bedoeling, autisten te beledigen, verreweg de meeste autisten heggen een (soms heel specifiek) gevoel voor humor.

Lachen is dan ook een van de gezondste bezigheden net als voortplanting activiteiten als je begrijpt wat ik bedoel.