Heb ik een stressstoornis (zie uitleg)?

Vroeger ging het niet altijd even gezellig thuis veel ruzie. Twee weken geleden begon mijn nichtje van 2 jaar heel erg te huilen (te brullen bijna). En ik werd hier helemaal gestrest door (normaal nooit last van gehad) ik begon heel erg rillen en zweten. Nu als ik een kind hoor huilen heb ik het steeds weer...

Toegevoegd na 4 minuten:
Eigenlijk meer mijn vraag zou dit een trigger kunnen zijn? Een overblijfsel van/ door vroeger?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn idd dat je 'getriggerd' word door een link in je hersenen naar een nare gebeurtenis van vroeger ( die je dan niet herbeleeft maar wel hetzelfde gevoel oproept. Maar ik weer niet of je bv alleen was met dat nichtje toe het gebeurde en je misschien even in paniel was omdat je niet precies wist wat je kon doen om haar weer te kalmeren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik was niet alleen met haar ook waren er andere familieleden bij. We zaten in de kerk. Het was vrij rustig in de kerk (omdat we luisterden naar de preek) en af en toe eens een brul van mijn nichtje wat eigenlijk steeds erger werd naarmate het kerkbezoek... Ik ben op een gegeven moment maar van mijn plek gegaan om tot adem te komen. Ik hielt het niet meer, het was echt zo ontzettend vreemd zoveel paniek opeens...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het niet meer een reactie op het gebrul van je nichtje in DIE specifieke situatie: in de kerk, waar het stil 'hoort te zijn'? En is dat trillen wat je nu ervaart niet meer een herbeleving van wat er toen gebeurde?

Het beste antwoord

Ik weet niet wat je bedoelt met 'stressstoornis', maar het klinkt voor mij een beetje alsof je een paniekaanval kunt hebben gehad. Het zweten en rillen zou daarop kunnen duiden. Andere kenmerken zijn: een drukkend gevoel op de borst, hartkloppingen, benauwd gevoel, hyperventileren, pijn in maag of buik, angst om niet meer weg te kunnen, bang om iets geks te gaan doen, bang om flauw te vallen, of zelfs bang om dood te gaan. Kenmerkend voor een paniekaanval is verder dat binnen tien minuten na het beginnen van de aanval van plotselinge angst, deze symptomen op het hoogtepunt zijn. Daarna zakt het vaak weer af.

Een posttraumatische stressstoornis (is dat wat je bedoelt met 'stressstoornis'?) is een psychische stoornis waarbij mensen o.a. intense herbelevingen hebben van een bepaald trauma, of nachtmerries, die gepaard gaan met stemmingsproblemen en grote invloed hebben op het functioneren. Of zoiets bij jou kan spelen, daar kan ik niets over zeggen, omdat je niets zegt over dergelijke symptomen.

Een paniekaanval is op zich geen stoornis. Als het vaker voorkomt, en je daardoor ook bepaalde situaties gaat mijden uit angst voor een nieuwe aanval, spreken we van een paniekstoornis. Maar een eenmalige paniekaanval is op zich niet iets om je bezorgd over te maken. In dit geval kan het de situatie zijn geweest die bij jou deze reactie opriep, maar ook factoren als vermoeidheid, je al niet helemaal lekker voelen, of een bepaalde gevoeligheid voor harde geluiden kunnen hebben meegespeeld.

Wat belangrijker is, is dat jij een link legt met dingen uit je verleden, en je dus blijkbaar je afvraagt in hoeverre deze dingen je nu nog beïnvloeden. Als je daar bang voor bent, of als je het idee hebt dat je hulp nodig hebt om je verleden een plekje te geven in je verdere leven, vraag dan advies van je huisarts. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een psycholoog. Ook als je vaker paniekaanvallen zou krijgen (let wel: het kan ook een eenmalig iets geweest zijn, dat komt vaker voor) is het ook verstandig om naar je huisarts te gaan. En datzelfde geldt als je zou merken dat het je gedrag beïnvloedt, dus dat je bijvoorbeeld continu bang bent om een nieuwe aanval te krijgen (als het dus een paniekaanval was, daar kan ik zo niet over oordelen) en/of je daardoor ook je gedrag gaat aanpassen, door bijvoorbeeld niet meer op bepaalde plaatsen te willen komen, of door mensenmassa's te gaan mijden. Grofweg komt het er dus op neer: als je er lást van hebt, vraag dan hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik denk meer dat het inderdaad een paniekaanval is geweest. En hopelijk éénmalig. En ja misschien had het ook wel met vermoeidheid te maken, dat ik extra geprikkeld was, niet heel goed geslapen die avond ervoor. Ik ben sinds de paniekaanval trouwens wel wat gevoelig geworden voor onverwachte (harde)geluiden. En een beetje bang dat ik weer een paniekaanval krijg in gezelschap. En als ik hier dan aan denk begint mijn hoofd soms lichtjes heen en weer te schudden. Maar ik zal nooit situaties mijden, dit zal denk ik alleen maar averechts werken.

Andere antwoorden (3)

Dat kan, maar hoe kom je daarachter ?
Praten, praten met een psycholoog, over dit onderwerp.

Allereerst praten met je huisarts voor een verwijskaart.

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij inderdaad wel eens goed om naar mijn huisarts te gaan en te regelen om eens te praten met een psycholoog. Het heeft blijkbaar meer met mij gedaan onbewust dan ik had gedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Le898 : het is geen schande hoor 'praten' en als je de kans krijgt om met bijvoorbeeld een psycholoog te praten, meteen doen, als gebeurtenissen je aangrijpen of je begrijpt je eigen reactie niet: uitzoeken ! succes hé !
Lijkt me een paniekaanval.
Wordt vervolgd....

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik denk dat er toch een PTSS onder zou kunnen zitten die manifest werd door de associatie die het huilen van een kind opwekt.

Blijkbaar heb je dingen nog niet verwerkt.
Geef daar eens aandacht aan door er met een goede vriend (M/V) over te praten, dat kan enorm opluchten.
Krijg je er dan nog geen vat op dan zou ik huisarts en/of psycholoog raadplegen, onverwerkt leed kan je gelukbeleving behoorlijk verzieken en daar zal je niet op zitten te wachten.

Niet zelden is het uiten en het ontvangen van begrip van een betrouwbare vriend/ouder helend en verdwijnt de paniektrigger......

Ik raad af om je te onttrekken aan (huilende) kinderen, ze geven ook zoveel positieve impulsen die je je dan zou onthouden, misschien helpt het je om bewust van de onbevangenheid van kinderen te genieten.

Ook al werkt het laatste prima, geef je angstbeleving wel een plaats, anders kan het zich op andere manieren manifesteren.

Sterkte....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf PTSS en ik heb inderdaad ook zulk soort reacties daarvan. Als mijn kind huilt krampt mijn baarmoeder er zelfs van samen. Ik zie flashbacks van vroeger terug ( zal niet in details treden). Dus het is heel goed mogelijkl inderdaad. Maar een diagnose moet gesteld worden door een psychiater. Een etiketje hebben kan handig zijn om te bepalen wat er is en wat je ermee doet. Maar weet wel dat je zo'n etiketje je leven lang hebt en vaak tegen je gebruikt wordt. Voor de meeste mensen ben je gewoon gestoord als je een etiketje hebt, die kijken niet verder dan hun neus lang is.
Dus weet wat je doet. Op youtube zijn er handige technieken te vinden om hier mee om te gaan. IK heb zelf destijds vragen over middelen tegen PTSS gesteld. Wellicht kun je daar de link nog vinden.
Je leert dan op een andere manier tegen beelden uit je verleden te kijken. Je hersenen plaatsen het ergens anders, waardoor jij in het huidige leven er niet meer de stress van ervaart.
Ook kun je erin duiken. Leren begrijpen waarom het gebeurt door er van een afstand naar te kijken. Er is veel te vinden hier over dit onderwerp. Je hoeft het ook maar te vragen. Zitten hier zat mensen die heel lief zijn, met soortgelijke ervaringen, die jou kunnen helpen met alle liefde, en helemaal voor niets.
mijns inziens komt dat specifieke stukje van niet tegen huiolen kunnen, voort uit de opvoeding die we krijgen dat je je niet mag uiten zoals je wilt. als baby mag je schreeuwen, huilen maf doen, etc. Maar probeer maar eens op straat in een neongele prinsessenjurk te staan schreeuwen vanuit je middenrif, een boom te omhelzen en in je eentje de tango te dansen of je het samen doet.
Durf je je tranen te laten vloeien wie er ook tegenover je staat? durf je te dansen in het park? durf je hardop te zingen? Door schijt te hebben aan wat mensen van je denken, ga je uiteindelijk minder last krijgen van een kind dat huilt. Schijt hebben in die zin dat je je op een positieve manier durft te manifesteren. Een ander de huid volschelden is bijvoorbeeld niet verstandig. Wil je dat toch uiten schreeuw dan in de auto eens lekker hard de longen uit je lijf. Zo heb jij het kunnen uiten en heeft een ander er geen last van... Dan komen de emoties los. Veel mensen zitten hiermee hoor..

Toegevoegd na 1 minuut:
Geef jezelf de aandacht die je verdient. En als ik last heb van het lawaai van mijn kinderne doe ik ook vaak mee. dan ga ik ertussen zitten met mijn gitaar en ontstaat er een wederzijdse energieuitwisseling.