Hulp gevraagd bij lastig en pijnlijk gedrag ex-vriend. Wie weet raad?

Hoi lieve GV-ers. Ik heb een lastig probleem. Mijn exvriend heeft ADHD en maakt eigenlijk alles kapot. Hij heeft schulden, geen rijbewijs meer, geen werk, is depressief enz enz. Tijdens onze relatie merkte ik al dat hij mij steeds maar weer beschuldigde van liegen (onterecht) en dat hij woede-aanvallen had. Verder controleerde hij me heel erg en kon hij erg kwetsende opmerkingen maken. Ik kon er niet meer tegen en mijn liefde verdween. Nu heb ik het uitgemaakt maar hij blijft me sms'en en beschuldigen. Ik weet dat zijn vorige ex hetzelfde met hem heeft meegemaakt. Nu mijn vraag: hoe kan ik hem laten inzien dat hij alles zelf kapot maakt? Hij geeft altijd een ander de schuld en dat helpt hem niet! Alvast bedankt voor het meedenken, want dat gaan jullie vast doen ^^

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Helaas kunnen ADHDers erg obsessief reageger en hun problemen externaliseren (een ander de schuld geven zodat ze niet aan zichzelf hoeven te werken en ook geen wroeging hebben.

Dit geldt zeker NIET voor ALLE ADHDers.
Heeft hij misschien ook ODD?

Wat je kunt doen is contact opnemen met de politie, evt samen met zijn vorige ex en hem stalking ten laste leggen.
Wanneer dat eenmaal bij politie/justitie bekend is en hij gaat jullie lastig vallen dan is hij gemakkelijker aan te pakken.

Terecht wordt opgemerkt dat hij weinig/niet leerbaar is maar wel trainbaar en dat laatste zal mogelijk met wat hardere hand moeten.

Ik begrijp dat je hiervan terug schrikt, je hebt waarschijnlijk een zachtmoedig en vergevingsgezind karakter.

Aangezien hij met argumenten en rede niet te stoppen is HELP je hem het beste door WEL de politie in te schakelen,
de wet van oorzaak en gevolg wordt voor hem dan duidelijker gelegd en dat heeft hij blijkbaar nodig.

Het KAN NIET zo zijn dat jullie (zijn vorige ex en jij) thuis in angst zitten te wachten op wat hij nu weer uitvreet, je hebt immers niet voor niets met hem gebroken!

Geen energie meer in stoppen is ook geen optie, hij blijft mogelijk doorgaan.
Hij moet dus afgestopt worden.

Neem dus het beste samen met zijn andere ex contact op met de politie en neem smssen, e-mail etc. van hem mee (niet delelen dus) omdat daat als ondersteunenden aanwijzingen/bewijs kan dienen.

Omdat jullie (zijn andere ex en jij) verschillende getuigen zijn met een eendere ervaring betreffende dezelfde persoon is dat een veel krachtiger bewijslast dan alleen te gaan.

Te denken valt aan bv. een straat- en contactverbod op straffe van dwangsom/aanhouding. Bespreek dit het beste met de politie)

Ik wens je (jullie) veel sterkte toe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geen energie in stoppen. Jij bent zijn hulpverlener niet en door contact met hem te houden houdt je zijn gedrag in stand. Het wordt een welles-nietes spelletje. Het is niet aan jou om hem deze les te leren.
Daarbij, adhd-er leren door herhaling. Vroeg of laat valt het kwartje bij hem wel.
Laat hezelf niet langer kwetsen en stop het contact.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik al gedaan hoor, ik reageer niet meer op de sms'jes. Niet te doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed. Dan heb je goed voor jezelg gezorgd. En nu, laten gaan.
Geen energie stoppen in mogelijke diagnoses, of zorg/hulpverlening inschakelen. Dat gaat je leeg zuigen en versterkt ws zijn gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En als hij je lastig blijft vallen,kun je het beste even contact opnemen met de politie,al geven ze maar een waarschuwing dat hopelijk zo afschrikt dat hij je met rust laat.
Mocht hij je bedreigen,dan gewoon aangifte doen.
Probeer niet zijn leven te gaan redden. Hij is een ex-vriend, dus jij hebt geen verantwoordelijkheid meer voor hem. Ik snap wel dat je het beste voor hem wil, maar ga niet voor hem zorgen!
Wat jij beschrijft, vind ik trouwens niet echt passen bij ADHD. Ik denk dat er meer aan de hand is, en je ex-vriend zou naar de dokter moeten voor onderzoek. Misschien moeten zijn medicijnen ingesteld worden, misschien is er meer onderzoek nodig omdat hij nog een kwaal, of een andere kwaal heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook mijn gedachte, maar heb je misschien een idee van wat er nog meer aan de hand kan zijn? Ik vind het nl erg vreemd gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door hem naar de huisarts te sturen hou je contact in stand.
Probeer niet zijn leven te redden vind ik goed gezegd, maar dan .... Loslaten.
Laat hem gaar koken in zijn eigen gedrag. Je hoeft hem niet te redden, noch je druk te maken om wat hij misschien heeft.
Hij kan ook gewoon een eigenwijze arrogante bal gehakt zijn. Laat lekker gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je antwoord.
Daarnaast vind ik het niet de verantwoording van vraagsteller, om haar ex te verzoeken een arts te bezoeken. Ze heeft de relatie beëindigd. Maar het zou voor hemzelf geen gek idee zijn....
AFSTAND NEMEN negeren zonde van je tijd en energie ga lekker genieten en stop je tijd in mensen die het waard zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige die hem kan helpen is hijzelf. Het beste dat je kunt doen is hem zoveel mogelijk links laten liggen, das beter voor je eigen gezondheid. Iemand die fouten maakt en anderen kwetst, leert daar het beste van door dat zelf nog eens mee te maken. Het is niet aan jou zulke wraak op hem uit te oefenen. Dat komt vanzelf op hem af, want alles wat je doet krijg je zelf ook terug.
Ik ben zelf vrij vervelend geweest in een relatie. Ik heb dat via anderen zelf terug gekregen, en ervan geleerd. Wat je zaait oogst je echt als je je ogen openhoudt. daarom is het erg belangrijk dat je anderen behandelt zoals je zelf behandeld zou willen worden. Daar valt ook weer veel over te zeggen, maar das een ander verhaal. Het etiketje ADHD heeft daar op zich weinig meer van doen hoor, ken zat gasten die zonder etiketje strontvervelend zijn, kijk alleen al maar naar sommigen in de Tweede Kamer ;-)

Ik raad je aan je op je eigen leven te richten en desnoods een ander n ummer te nemen of hem voorlopig te blokkeren, tot je e.e.a. verwerkt hebt.