Denken uitvinders anders dan niet-uitvinders? (zie toelichting).

Vaak brengen uitvindingen bij mij een "dat ik daar zelf niet opgekomen ben"- reactie teweeg. Daar zijn natuurlijk veel voorbeelden van (wasknijper, paperclip, post-it, kruiskopschroef). Naast denkers zijn uitvinders natuurlijk ook vaak doorbijters, die na tal van mislukkingen uiteindelijk toch hun doel bereiken. Hebben deze mensen een specifiek talent waardoor ze zich onderscheiden van andere mensen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die durven out of the box te denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is precies wat ik ook wilde zeggen. ""Het kan anders"".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@BraBart Bravo Bart!
Euh... ik bedoel
Bedankt! haha Je hebt me op velerlei fronten geïnspireerd dus dat beloon ik graag met een + voor jouw GV Liefs

Het beste antwoord

Uitvinders zijn doorgaans mensen die minder langs gebaande paden denken.

De uitgestippelde paden leiden vaak tot voor de hand liggende conclusies.

Echt uitvinden beschouw ik als 99% INspiratie en 1% TRANSpiratie.

Veel uitvinders ZIEN hun vinding soms ver voordat het een werkend model is, sommigen bouwen het in werkelijkheid op en "polijsten "het dan.

Veel anderen beschouwen mij (als van zeer jongs af aan) als uitvinder.

Kom ik met een systeem of apparaat in aanraking , dan bekruipt mij soms het gevoel,"dat had eenvoudiger en beter gekund".

Zo heb ik kort na het uitkomen van de electronische spaarlamp, toen deze kapot was, de elektronica gebruikt
om daar TL buizen op te laten branden.
Geen starter meer nodig en de buizen gaan VEEL langer mee.

Meestal zie ik de oplossing over het probleem heen geprojecteerd, ik denk dat menig uitvinder dat herkent.
Zo heb ik menig prijs ed. in de wacht gesleept (daar doe ik het trouwens niet eens om).

Kenmerkend is ook dat menig uitvinder een ramp is voor de evt echtgenote (M/V).
Erg ordelijk zijn echte uitvinders niet, we zijn beter in het bedenken van oplossingen dan in het sorteren en ordenen van het materiaal wat we gebruiken.

Uitvinders interesseren zich vaak niet erg voor het geldelijk gewin, het stuk hersenen wat dan actief is belemmert -lijkt het wel- het economisch en geordend werken-.

Dat het apart volk is merk je als je op een uitvindersbeurs omstapt, vaak wat verstrooid, vriendelijk maar weinig oplettend om wat er om hen heen gebeurt is ook een algemeen beeld.

Als het op zakelijke dingen aankomen, moeten we omschakelen, sommigen kunnen ook dat niet en kunnen het beste een goede boekhouder in de arm nemen.

Uitvinders vervelen zich bijna nooit, hun belangrijkste werktuig hebben ze bij zich.

In de schijbare wanorde weten ze elk schroefje en onderdeeltje te vinden, als de echtgenote tenminse in een vlaag van wanhoop de boel niet heeft ophgeruimt.
Dat is zo ongeveer de grootste nachtmerrie voor een uitvinder.
Met enige zelfspot zeg ik dan ook , een uitvinder spoort niet helemaal/helemaal niet.

Toegevoegd na 9 minuten:
Met deze laatste opmerking doel ik vooral op mijzelf, het is NIET mijn bedoeling anderen in welke vorm dan ook te beledigen.

Overigens was mijn vrouw na het voorlezen van mijn antwoord er het geheel mee eens.
Schijnbaar heb ik de belasting voor mijn vrouw wel goed ingeschat.
Er is echter een verschil tussen kennen (beseffen) en kunnen (in staat zijn tot.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, uitvinders denken "out-of-the-box". Dat wordt ook wel "lateraal denken"genoemd. De psycholoog Edward de Bono schreef daar interessant over. Laterale denkers zien geen belemmeringen daar waar anderen die wel zien. Een voorbeeldje:
Wat komt er na 0-15-30-40-????
Even niet verder lezen. Pas later verder lezen:
.
..
.
..
.
Het antwoord is:
.
..
GAME. Het is namelijk de tennistelling. Ik had je ook niet gevraagd naar een getal. Die beperking heb je jezelf opgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, geweldig antwoord, dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraag ik mezelf ook af eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat die rekensom met de vraag te maken heeft, wat lateraal denken betreft wel een + voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha ; ' ....game, set en match' was het eerste dat in me opkwam na die getalletjes, maar ik ging er wel meteen vanuit dat dat wel fout zou zijn :lol:
Nee, uitbinders denken niet anders dan anderen, ze hebben gewoon weer een talent op een ander vlak dan jij. De ene persoon is graag op zoek naar kleding wat iemand het beste pakt, de ander is weer getalenteerd op het bereiden van een goede maaltijd door dingen uit te proberen. De ander is weer goed in het bedenken van een oplossing voor een probleem. Iedereen heeft een talent alleen de ene gebruikt dit en de ander niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Creatief denken is vooral loslaten van wat je al weet.
Creatief denken ,is niet denken hoe zal ik dat kunnen maken, maar eerst, hoe los ik dit probleem op, pas daarna, hoe kan ik dit dan maken.
Creatieve mensen, nemen van een ander niets aan, dat bedenken ze zelf wel en beter natuurlijk.
Creatief denken is een bepaalde manier van denken dat 24 uur per dag door gaat, erg vermoeiend is, heel vaak zeer teleurstellend, maar slechts een enkele keer een voltreffer in de vorm van een bruikbare uitvinding.
Maar dan komt de vraag hoe maak ik het en wat kost het en dan gaat het vaak alsnog volkomen mis en blijkt dat de mensheid totaal niet zit te wachten op jouw uitvinding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, uitvinders zien verbanden die anderen niet, of niet zo snel, zien. Ik heb verscheidene kleine niet-gepatenteerde uitvindingen gedaan. Ze waren voor het bedrijf (chemisch onderzoekslaboratorium) nuttig. Ze hadden voor andere de reactie: "O ja, natuurlijk". De apparaten zijn daar nog steeds in gebruik.

Toegevoegd na 4 minuten:
De aparaten bestaan uit hulpmiddelen om snel controles te kunnen uitvoeren op grondstoffen van levensmiddelen.
De bestaande apparatuur is vaak duur en omslachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + voor jouw antwoord en ook omdat jouw naam tot de verbeelding spreekt ;-) Have Fun Any Way!
Uitvinders denken vaak sneller en hebben daardoor zien ze ook sneller logische combinaties die anderen ontgaan of waar anderen pas via omwegen bij komen.

Uitvinders zijn, mede vanwege hun scherpe tegenwoordigheid van geest, gefocust op een bepaald doel en daardoor benutten ze hun talenten vaak extreem geconcentreerd tot ze hun doel hebben bereikt.

Het is dus niet zo dat niet-uitvinders niet over die talenten beschikken doch ze zijn anders gefocust en daardoor maken ze er ook vaak minder geconcentreerd gebruik van.
Als iemand zich bijvoorbeeld prima voelt met de rol van neutrale toeschouwer dan zal die dus geen aanspraak maken op diens talentenpakket om op welk vlak ook het voortouw te nemen. Diens focus ligt op neutrale toeschouwer zijn en dat op zich is dan weer een talent dat bij vele uitvinders niet op actief staat want als je een uitvinding concreet wil maken doen moet je absoluut het neutrale terrein durven of willen verlaten, begrijp je?

Met andere woorden, we beschikken allemaal over eenzelfde pakket talenten doch we maken er op een zeer uiteenlopende manier gebruik van. Je zou kunnen stellen dat het genetisch bepaald en/of voorbestemd is dat we totaal anders omgaan hetzelfde aanbod.

Have Fun Any Way!