Hoe kunnen we wetenschappelijk aantonen dat wij mensen een beetje in de toekomst kunnen kijken ?

Iets vreemds kan nu waarschijnlijk ook wetenschappelijk worden aangetoond : dat mensen een klein beetje in de toekomst kunnen kijken. Met name al in het heden kunnen "reageren " op dingen die zij in de ( nabije ) toekomst kunnen leren.

Eén van de onderzoeken werkt zo : eerst wordt de proefpersoon een lijst met willekeurige woorden aangereikt . Dan wordt hem gevraagd op de woorden te studeren en na een minuut of zo de lijst weg te leggen.

Vervolgens zoveel mogelijk woorden opschrijven uit deze lijst .

Nadat de proefpersoon dit heeft gedaan mag hij kijken in een andere lijst met een selectie van de woorden uit lijst 1.

Omdat de proefpersoon de lijst 2 in de nabije toekomst gaat bestuderen schrijft hij relatief meer woorden op die zowel in lijst 1 als lijst 2 staan . Hij heeft zijn kennis uit de toekomst meegenomen naar het heden.

Dit is een voorbeeld uit de volkskrant van zaterdag 31 april.

pinguin pakje mammoet vulkaan
barman draak parade

boeket verwarming zeef pipet

rijkdom brug boek

kwik roeier losgeld pols

tweeling knaagdier kuiken s

Toegevoegd na 49 minuten:
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2011/juni/Reageren-op-de-toekomst.html

Het tweede deel van de test dus lijst 2 vindt je in reacties .

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat mensen enige seconden "in de toekomst kijken" wat NIET gebaseerd is op extrapolatie is al wetenschappelijk vastgesteld met een FMRI, foto's en diverse proefpersonen. De hersenen stelde de juiste reactie op de aard van de foto al in voordat deze foto bekend gemaakt werd, zowel voor de onderzoekers als de proefpersonen (dubbelblind) Het was dus gewoon te zien DAT de hersenen in de tijd vooruit dachten zonder voorkennis of andere beinvloeding, Zelf heb ik daar een idee over: theoretisch is het nu oneindig kort. Er is bij gebeurtenissen altijd sprake van het verleden of de toekomst. Doordat de hersenen deels in de toekomst denken (en in het verleden) rekken de hersenen de nu beleving uit en heeft het nu een tijdsduur gekregen die we niet als 0 ervaren. Wordt vervolgd..... Toegevoegd na 16 minuten: De test in de Volkskrant is een andere methode met echter hetzelfde resultaat. Dat onze hersenen vooruit in de tijd denken, heb ik meerdere malen aan den lijve ondervonden en ik denk dat velen dat kunnen beamen, bij mij openbaart zich dat in de verkeersdeelname, soms breek ik een inhaalactie plotseling af terwijl daar (op dat moment) geen zichtbare reden voor is, even later kwam een toen nog niet zichtbare vrachtwagen de voorrangsweg op draaien (als tegenligger) die ik dus nooit had kunnen ontwijken.........! Wellicht herkennen velen dit verschijnsel. Met wat ik op die manier meegemaakt heb , kan ik boeken vullen, van vele gebeurtenissen heb ik getuigen. Onze hersenen zijn dus veel meer dan een computer. Ik heb het idee dat het werkelijke denkproces niet door stroompjes veroorzaakt wordt maar zelf stroompjes veroorzaakt en dat het werkelijke denkproces een of meer lagen dieper ligt. Vanuit die gedachte is ook het bewustzijn beter te snappen, hersenen kunnen in de tijd heen en weer schuiven (vooral naar het verleden). Soms echter zie je mensen dingen uitvinden waar nog millennia voor nodig zijn om dat te ontwikkelen. Zou dat allemaal fantasie zijn of zien mensen (als in een visioen) werkelijk in de (verre) toekomst ! Zowel bewustzijn als in de toekomst denken kan een computer niet. Zelf vermoed ik dat het met entanglement te maken heeft, een verschijnsel wat in de kwantummechanica allang niet meer als onaanvaardbaar beschouwd wordt. Helaas ben ik weer eens door mijn tekens heen om daar verder op in te gaan.

Met deze proef zou ik niets mee kunnen, omdat het moment van e.v.t. in de toekomst te kijken, niet/ nooit afgedwongen kan worden. je moet het zo zien: achter een dichte deur staan dozen vol met boeken, maar de deur is helaas op slot en kan niet open, maar er wordt wel van je verwacht dat je nu een boek uit een van de dozen haalt voor informatie. Maar die deur is en blijft op slot. achter een dichte deur staan dozen vol met boeken, je loopt er toevallig langs, struikelt over een steen en ziet dat er onder de steen een sleutel ligt. je kijkt verbaast rond, totdat je de deur ziet. Je past de sleutel op de deur en zie, de deur gaat open. Dan pas zie je ook al die dozen staan vol met boeken. Daartussen liggen precies de boeken die je aan het zoeken was, om iemand te helpen. Nu zegt de wetenschap: dat is mooi, kan je dat nog drie keer laten zien? je loopt weer naar de deur, kijkt onder de steen, maar nu ligt er geen sleutel, je zoekt verder, maar nergens is de sleutel te vinden, dus de deur kan niet open, dus geen boeken dus geen informatie. Daarom ben ik bang dat de wetenschap, (voorlopig) nog niets kan bewijzen of het mogelijk is in de toekomst te kunnen kijken.

Nee, mensen kunnen niet een beetje in de toekomst kijken. Want, als dat wel zou kunnen, ontstaat dezelfde paradox als bij tijdreizen: wij zouden de kennis uit de toekomst kunnen gebruiken om dingen in het heden te veranderen, en daarmee de toekomst dus te veranderen. Helaas, het gaat niet. Dus hier is sprake van een of andere fout. Blijkbaar is dit nu in de mode, en ik hoor ook maar weinig meer over een nieuwe perpetuum mobilae. Ja, mensen 'kunnen in de toekomst kijken', maar dat kunnen we al tienduizenden jaren. Onze voorouders hebben leren spoorzoeken, en konden zou zien waar een dier zich over enkele uren zou bevinden. Ze liepen er op een drafje heen, en bemachtigden hun prooi. Het schijnt dat alleen de mens kan spoorzoeken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100