Wat is de psychologische gedachte achter dit koopgedrag?

Vraag was te lang, dus hier de toelichting: Het schijnt wetenschappelijk(?) bewezen te zijn dat mensen minder geneigd zijn om etenswaren (bijvoorbeeld koekjes, snoep ed) te kopen wanneer deze in het winkelchap naast maandverband, tampons, of wc papier staat.

Ik begrijp de associatie die mensen daarmee kunnen hebben, maar ieder weldenkend mens weet toch dat dit schone en ongebruikte producten zijn?

Dus waarom dan toch die aversie om bijvoorbeeld koekjes te kopen die in het winkelschap naast de Libresse staan?

Toegevoegd na 3 minuten:
Of chips naast de OB's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als mensen in hun hoofd hadden om een bepaald koekje te kopen zullen ze dat toch wel doen, het gaat om de mensen die er langs lopen en nog verleid moeten worden; die krijgen met de verkeerde associaties te maken en haken eerder af.
Eten heeft veel met gevoel en met stemming te maken, als het gezellig is zijn we ook geneigd om meer te eten.
Ook kleur beïnvloed onze trek; als je een pudding zou koken en de ene helft van gele en de andere van blauwe kleurstof voorziet zullen de mensen liever naar de gele grijpen en zelfs lekkerder vinden ook al vertel je ze dat alleen de kleur verschilt.
Allemaal factoren die ons eet- en dus ook ons koopgedrag beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb nog nooit koekjes tussen de libresse artikelen zien staan ,maar goed als het wetenschappelijk bewezen is neem ik dat zo van je aan, en zou het mij persoonlijk niets uit maken. Als mijn favoriete koekjes daar te vinden zijn koop ik ze. En de gedachte erachter lijkt mij dat er mensen zijn die denken dat het daar niet hoort dus is het er ook niet kopen ze het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kopen heeft te maken met emotie. Reclame speelt hier op in, door ons hun producten zo mooi mogelijk aan te prijzen. Zo mooi mogelijk wil dus niet zeggen dat je producten gaat aanprijzen op de manier zoals jij aangeeft. Dat ziet er niet "lekker" uit en dan ben je eerder geneigd zoiets niet te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat ons onderbewustzijn de associatie toiletpapier, tampons,ed. met etenswaren verwerpt.Die dingen horen niet bij elkaar.We kunnen in de natuur een klad modder zeer kunstzinnig vinden maar we vinden het troep als het in onze gang ligt.Dat is iets in dezelfde aard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Hen3ette;

Ondanks dat iedereen met zijn verstand kan beredeneren dat er niets onaangenaams is aan hygiënische producten is onze associatie bij deze produktgroep zo totaal andersr dat de een de verkoop van de ander kan belemmeren. Iemand die met zijn hoofd bij de aanschaf bij wc-papier is legt een associatie met dingen die niets te maken hebben met lekker snoepen. Als het snoep iets verderop ligt kan je onderbewuste zich op de andere dingen richten, zodat je open staat voor lekkere dingen. Je zult je erover verbazen hoeveel psycholgie er op deze manier schuilt gaat achter de inrichting van winkels, zoals de merkloze produkten die altijd slechter bereikbaar zijn dan de duurdere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat deze produkten afleiden van de verleiding van de koekjes, en onze gedachten leidt naar de vraag waarom die dingen bij elkaar staan. De impuls om de koekjes dan og in de kar te werpen verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In onze hersenen zitten miljoenen informatie's opgeslagen.
Beelden, geluiden ,smaken enz. enz.
Ze zitten verdeeld in vakjes.
Iedere groep in zijn eigen vakje.
Dat doen we niet bewust, dat selecteren en opslaan in vakjes.
Lopen we als man langs damesondergoed, dan nemen we dat waar.
Staat er ergens tussen dat ondergoed een stelling met tijdschriften, dan zal je als man daar niet zo snel gaan staan lezen,
Bij het zien van het ondergoed, hebben we een bepaald vakje open getrokken in onze brein en daar zit geen tijdschriften lezen in, daar zit ook geen worst eten in, geen reisburo, geen pudding, geen kunstgebit, geen auto onderdelen, geen wormen om te vissen,daar zit heel veel niet in.
Maar daar denken wij niet eens over na, we nemen waar en onze brein deed al de rest, in een fractie van een seconde.
Bij het zien van maandverband, denken we niet aan lekker eten, maar eigenlijk denken we helemaal niet, we nemen waar en ons brein doet de rest.
Zo kan je ook geen bestrijdingsmiddelen zetten naast de frisdrank. geen levende kippen naast de kipfilet.
Geen leverworst naast schoensmeer.
Alleen al door het waar te nemen , kopen we wel of juist niet, het is een gevoel, veroorzaakt door onze eigen brein, geheel buiten ons denken om.
Er is veel onderzoek naar gedaan, hoe ons koopgedrag in elkaar zit en dat gaat nog veel verder dan dit, ook de juiste plaats, de juiste kleuren, vormen , presentatie, opstelling, verlichting en zelfs de juiste muziek heeft onbewust invloed op ons koop gedrag.
Zo kan ons onderbewustzijn ook positief beïnvloed worden, waardoor we meer kopen!
Meer dan we eigenlijk nodig hebben, daar zijn veel winkels erg goed in!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De universele behoefte van de mens is primair bepalend en psychologisch bedacht voor zijn koopgedrag.
Sociale status, inkomen, waarden, normen of levensovertuiging zijn van minder belang als het gaat om welke producten de consument koopt.

Dit stelt Research International die de directe relatie tussen universele menselijke behoeften en merken onderzocht heeft. Het onderzoek vond plaats in de branches: auto`s, shampoo, tv`s en supermarkten.

De categorieen en merken daarin werden gekoppeld aan de universele basisbehoeften. Daaruit kon geconcludeerd worden dat persoonskenmerken van veel minder belang zijn dan de omgeving en de situatie waarin men zich bevindt.
Vooral de categorie shampoo wordt bepaald door behoeften als aantrekkelijk zijn, controle en zekerheid.De onderzoekers komen tot vijftien universele behoeften. Liefde, respect, geluk, traditie, vriendschap en veiligheid zijn hier enkele van. Iedereen heeft deze behoeften, maar welke daarbij dominant aanwezig is, blijft afhankelijk van het moment...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste babyfaced, het zou wel netjes zijn als je een bron vermeldt wanneer je daar letterlijk uit citeert. Zie http://www.marketingfacts.nl/berichten/koopgedrag_wordt_bepaald_door_universele_behoefte/
Omdat men wellicht bang is, dat je de plek waarin je ze stopt verwisselt. Een OB in he mond lijkt mij een droge bedoening
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt doordat bij tampons of wc-papier niet gedacht wordt aan schone tampons, vers uit de verpakking. De associatie die men direct maakt is de handeling die men met het product verricht.