In onze hersenen zitten miljoenen informatie's opgeslagen.
Beelden, geluiden ,smaken enz. enz.
Ze zitten verdeeld in vakjes.
Iedere groep in zijn eigen vakje.
Dat doen we niet bewust, dat selecteren en opslaan in vakjes.
Lopen we als man langs damesondergoed, dan nemen we dat waar.
Staat er ergens tussen dat ondergoed een stelling met tijdschriften, dan zal je als man daar niet zo snel gaan staan lezen,
Bij het zien van het ondergoed, hebben we een bepaald vakje open getrokken in onze brein en daar zit geen tijdschriften lezen in, daar zit ook geen worst eten in, geen reisburo, geen pudding, geen kunstgebit, geen auto onderdelen, geen wormen om te vissen,daar zit heel veel niet in.
Maar daar denken wij niet eens over na, we nemen waar en onze brein deed al de rest, in een fractie van een seconde.
Bij het zien van maandverband, denken we niet aan lekker eten, maar eigenlijk denken we helemaal niet, we nemen waar en ons brein doet de rest.
Zo kan je ook geen bestrijdingsmiddelen zetten naast de frisdrank. geen levende kippen naast de kipfilet.
Geen leverworst naast schoensmeer.
Alleen al door het waar te nemen , kopen we wel of juist niet, het is een gevoel, veroorzaakt door onze eigen brein, geheel buiten ons denken om.
Er is veel onderzoek naar gedaan, hoe ons koopgedrag in elkaar zit en dat gaat nog veel verder dan dit, ook de juiste plaats, de juiste kleuren, vormen , presentatie, opstelling, verlichting en zelfs de juiste muziek heeft onbewust invloed op ons koop gedrag.
Zo kan ons onderbewustzijn ook positief beïnvloed worden, waardoor we meer kopen!
Meer dan we eigenlijk nodig hebben, daar zijn veel winkels erg goed in!!