In hoeverre komen marketing en hypnose overeen?

Beiden benaderingen zijn methoden die bedoeld zijn om middels suggestie bewust het onderbewuste van een 'slachtoffer' te beïnvloeden om het 'slachtoffer' het gewenste gedrag te laten vertonen. In hoeverre lijken hypnose en marketing op elkaar? Bijvoorbeeld de TV lijkt wel een hypnotisch effect te hebben en daarmee kun je mensen dus ook beïnvloeden zonder dat ze dit zelf door hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Marketing zou zoveel mogelijk hypnose-effecten willen genereren om hun omzet te vergroten.
In het verleden werd dat wel eens gedaan me oa coca-colareclame -beelden in films te verstoppen.
Dat is maar 1/24e seconde maar je onderbewustzijn ziet dat en daardoor KAN eventueel conditionering ontstaan.

onbewuste manipulatie ,ik vind het in dit verband een beter woord dan hypnose, wordt bewust uitgebuit, zoals product-placement in speelfilms (Heineken/007) en andere methoden waarbij ik er gelijk bij moet stellen dat de placement van Heineken in de film Skyfall op een heel nette manier gedaan is, in het verleden werden dergelijke films afgeladen met allemaal bewuste en onbewuste prikkels waarbij er soms sterke conditionering ontstaat.

Zelf kijk ik graag naar reclames en heb vroeger hypnose toegepast, wat ik nu als erg onethisch beschouw.
Je ziet dan in die pakweg 20 seconden de hele trukendoos
soms opengaan in een enkele spot.

Vroeger vroeg ik me al af, waarom hetzelfde product slechts een keer in de reclame voor kwam.
Nu ziet men inderdaad dat reclames herhaald worden (vaak deels) wat een grotere imprint geeft dan een enkelvoudige reclame.
Sommige spotjes zijn zo briljant dat ze het merk overstijgen, men kent dan de reclame heel goed maar om welk merk ging het nou.

Tegenwoordig zie je deels herhaalde reclame (zoals karvan Cevitam) waarbij het fietsende meisje zegt dat ze moe is van het trappen.
Moeder zegt dat ze nog maar zulke kleine beentjes heeft maar volgens mij is dat te kleine fietsje het probleem en vervolgens tilt ze haar broertje op zodat hij bij de kraan kan.

Herhalen, humor en hongergevoel (behoefte) creeren
tja we worden behoorlijk gemanipuleerd.

Tegenwoordig mogen in reclames geen leugens verteld worden. hopelijk valt politiek dan ook onder de ster, de hypnotiserende lach van volksverlakker nummer een zou dan snel van het scherm moeten want manipulatie en politiek hebben naar mijn mening een veel gevaarlijker verwantschap.

De volkshysterie, uitgelokt door (schijn) polarisatie heeft de verkiezinguitlag totaal doen veranderen en dat vind ik pas echt gevaarlijk.

Het nadeel van hypnose is dat je het niet merkt.
Het voordeel van marketing is dat je het door kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat geluid van telemarketeers heeft inderdaad wel iets hypnotiserends/verslavends soms is het gewoon lekker om te kijken. De dwingende stemmen en de voortdurende herhaling kun je rustig hypnotiserend noemen denk ik.

Als je het interessant vind moet je eens "the hidden persuaders" lezen, vast wel ergens als e-book te vinden. Dat is een 50er jaren boekje geschreven tijdens de opkomst van de professionele psychologisering van de marketing, met veel aandacht voor het onderbewuste.

Het werpt wel een aardig licht op de marketing, en legt bijvoorbeeld uit waarom we tegenwoordig geen zeep meer kopen om ons schoon te maken, maar verzorgingsproducten kopen om er mooi uit te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat zowel bij marketing - neuromarketing - als hypnose van trance gebruik wordt gemaakt. Voor beide heb ik een link vermeld. En ook door naar een TV te kijken kan gemakkelijk een trance ontstaan.

De verschillen worden duidelijk als we naar de doelstellingen gaan kijken. Bij marketing meestal een suggestie achterlaten die tot kopen aanzet. Bij hypnose kunnen we denken aan toneelhypnose en hypnotherapie.

Het doel van toneelhypnose is om een spectaculaire show neer te zeteen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van suggesties en personen uitgezocht die daar gevoelig voor zijn en een hoge trancediepte hebben. Want bij niet iedereen zijn alle trance verschijnselen op te wekken. Varierend van lichte ontspanning, loom zwaar gevoel, gevoelig voor suggesties, tot hallucinaties, gevoelloosheid en totale anesthesie.

Bij hypnotherapie werd in het verre verleden veel gebruik gemaakt van suggesties, maar op dit moment wordt deze therapie meer gebruikt als methode waarbij we als client dichter bij ons onbewuste systeem kunnen komen, om daar veranderingen aan te brengen, bijvoorbeeld gedrag waar we last van hebben. Daarbij verschilt de rol van de therapeut wezenlijk met die van de marketeer. De therapeut sluit aan op mogelijkheden en zelfherstellende vermogens van de client, de marketeer wordt betaald door een bedrijf dat meer wil verkopen.