Welke van deze vragen zijn het meest geschikt om een pendel te testen?

Anderhalve week geleden kwam het idee op om een pendel te testen met een vragenlijst over mij - zie de reacties op deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/pendel.29964#176523

Het idee is dat ik 20 ja-nee-vragen over mijzelf stel. gdanonym en eddijst zullen met een pendel en/of via andere bovennatuurlijke methoden proberen de vragen te beantwoorden.

Dit is natuurlijk alleen dan eerlijk indien ik vragen stel die niet kunnen worden geraden doordat ik hier op GV al informatie over mijzelf heb prijsgegeven.

Daarom heb ik 25 vragen opgesteld. Ik vraag aan IEDEREEN, dus niet alleen aan gdanonym en eddijst, te vertellen welke vragen "slecht" zijn omdat ze ook zonder pendel makkelijk te raden zijn.

Dus: welke van de volgende 25 vragen zijn "slecht" en dienen te worden verwijderd voordat de test wordt uitgevoerd?

(Oh ja, ga de vragen nog NIET beantwoorden, dat komt pas bij de echte test!)

(Vragenlijst in reactie vanwege lengte.)

Toegevoegd na 1 week:
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/vragen-pendel.33084 voor de definitieve vragenlijst.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je ijkt je pendel eerst zelf en dan gaat het vanzelf.... heel simpel Stel alleen juiste vragen, dat is belangrijk... Eerst goed ijken en dan goede vragen stellen... Succes... meer heb je niet nodig Toegevoegd na 2 minuten: Laat maar komen...

Lijkt me prima, 17 lijkt me statistisch in deze tijd naar een antwoord te sturen, maar het kan nog steeds iets anders zijn. Voor de rest heb je goed nagedacht over subjectieve meningen zoals "recent". Ik vind het prettiger als de opmerkingen in de vraag zijn verwerkt.

Alle vragen zijn m.i. objectief genoeg, maar ik vraag me af of je het beoogde resultaat bereikt. Je gaat er denk ik te gemakkelijk vanuit dat de vragen alleen door jezelf of door bovennatuurlijke krachten te beantwoorden zijn. Worden de vragen fout beantwoord (hoeveel is statistisch toelaatbaar?), dan concludeer je dat de pendel niet werkt. Dat vind ik wetenschappelijk gezien te kort door de bocht. Hoe groot is de kans dat alle vragen goed worden beantwoord zonder voorkennis? Wat meet je nu precies? Op welke andere manier is te beïnvloeden dat het goede antwoord wordt gegeven? Denk aan paard Hans die kon antwoorden (met Ja/Nee) op vragen die door de temmer werden voorgelegd. Later bleek het paard te kunnen reageren op signalen van de temmer (zoals houding), wat de temmer in eerste instantie zelf ook niet eens in de gaten had (zie Kruger Hans). Als je het heel objectief wilt doen, laat dan de vragen stellen door iemand die de antwoorden niet weet. Eigenlijk zou je ook moeten kunnen testen met iemand die wel de antwoorden weet en hier tijdens de test ook aan denkt. Misschien ook een test waarbij de antwoorden wel bekend zijn bij de pendelaar? Wat is nu precies de hypothese die je wilt bewijzen? Je kunt bijvoorbeeld verwachten dat bij pendeling er significant meer goede antwoorden worden gegeven, dan bij willekeurige beantwoording zonder pendelen. Vanwege de statistiek moet je dan een groot aantal testen doen. Maar stel dat Ed de pendel constant bedient. Dan meet je in feite het resultaat van Ed (met/zonder pendel)! En niet van de pendel op zich. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het lijkt me een leuke test, maar pas op om meteen aan de resultaten conclusies te binden. Toegevoegd na 6 minuten: Inhoudelijk op sommige vragen: Je vraagt bij een aantal: "Houd ik van ..." Dat is vrij subjectief. Je kunt de sport beoefenen, maar het ook gewoon leuk vind om naar te kijken. Het is niet iets waar je met Ja/ Nee op kan antwoorden en er is een gradering in de waarden. Bij een vraag als "hou je van sneeuw" hangt het helemaal van af waar ik op dat moment aan denk. Ook andere vragen zijn bij nader inzien subjectief. Als je wilt dat een vraag alleen met ja of nee te beantwoorden is dan zouden ze ook veel simpeler kunnen (net zoals "is mijn auto zwart). Toegevoegd na 8 minuten: NB. Ik lees in de reacties dat je ook een toelichting wilt geven bij de vragen. Dat lijkt me ook wel zinnig).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100