Kan je brein je een zintuiglijke ervaring voorschotelen om een begrip beter hanteerbaar te maken?

Ik zal proberen de vraag met een voorbeeld te verduidelijken. (Dus let wel: het is slechts een voorbeeld en niet de vraag zelf!)

In het taoïsme kent men het begrip "woe wei", of in het Nederlands: niets doen, of niet handelen. Dat wil niet zeggen dat je helemaal niets doet, of apathisch bent, maar dat je dingen aandachtig observeert, zonder oordeel, zonder analyse, waardoor je slechts handelt vanuit je eigen innerlijke natuur, zonder er eerst met jezelf over te gaan discussiëren. Dat is niet iets wat je zomaar bereikt en het lukt me nog slechts af en toe om in die staat te geraken, maar als 't lukt, dan geeft dat een gevoel van kalmte, rust, een beetje alsof alles zich vertraagt, waardoor je veel makkelijker kunt inspelen op dingen.

Nou ben ik daar nog niet zo lang zo bewust mee bezig. In het verleden had ik echter wel af en toe een ervaring die, naar ik me nu realiseer, er erg op lijkt. Alleen had ik daar toen een zintuiglijk beeld en gevoel bij. Het beeld wat ik er toen bij had, was "alsof alles van energie gemaakt is" (een klein beetje in die scene van The Matrix waarin Neo de Matrix doorziet en de kogels gewoon uit de lucht veegt). Ik had ook het gevoel alsof ik er als het ware "in kon stappen" (klinkt raar, ik weet 't). Ook hier zag/voelde het zo dusdanig dat ik makkelijker kon inspelen op dingen.

Is het dus mogelijk dat je eigen hersenen een onbewust besef vertalen naar een beeld en/of gevoel waar je bewuste op dat moment wel mee uit de voeten kan?

Toegevoegd na 4 dagen:
Voorbeeld in reacti

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Soms neem je heel kleine, subtiele aanwijzinkjes waar. Gewoon met de normale zintuigen. Je verwerkt die aanwijzinkjes onbewust. Daar komt een gevoel uit. Dat gevoel komt als een verrassing, want je hebt niet door dat je wel degelijk waarnemingen hebt gedaan, en je hebt al evenmin door dat je die waarnemingen hebt verwerkt. Het enige dat je merkt is dus dat er ineens een uitkomst is. Dat is een gevoel. Soms een heel sterk gevoel. Dus wat denk je dan? Dat je een "zesde zintuig" hebt. — Soms gebeurt er hetzelfde, maar vertaalt dat gevoel zich in een aura. Je ziet dan daadwerkelijk een vriendelijk golvende aura, of juist een agressieve aura. Die aura is er natuurlijk niet werkelijk - dat is heel eenvoudig aan te tonen. Maar toch *zie* je hem wel degelijk. Dit is dus een goed voorbeeld van een gevisualiseerd gevoel. — Een ander voorbeeld is kippenvel, of simpelweg het koud krijgen. Ook dat is een uiting van een gevoel dat je op een heel normale manier hebt verkregen, via zintuigen en de daaropvolgende verwerking. In dit geval uit dat gevoel zich in kippenvel, een koude rilling, of iets vergelijkbaars. — Het antwoord op je vraag is dus: Ja. — Het gaat zelfs nog een stapje verder. Bovenstaande voorbeelden zijn dingen waar je je uiteindelijk bewust wordt van je waarnemingen. Je weet weliswaar niet *dat* je iets hebt waargenomen, maar je wordt je wel bewust van het resultaat. Of dat nu via een aura is, via kippenvel, of via een gevoel dat er iets niet in orde is - je *merkt* uiteindelijk iets. Ditzelfde principe gaat nog verder. Als je bij een proefpersoon de zweetproductie meet, zie je dat die persoon al reageert *zonder* dat hij dat zelf in de gaten heeft. Zulke proeven zijn bijvoorbeeld bij kaartspelers gedaan. Zie daarvoor de Bron (onderaan p.76; of zoek naar "some clever studies"). De zweetproductie verandert al, maar hun gevoel zegt nog niets. Desgevraagd kunnen ze dan ook nog niet zeggen of die kaart hen een goed of een slecht gevoel geeft - maar ze reageren al wel. Er zijn dus verschillende niveaus: 1. Iets waarnemen en lichamelijk reageren, maar volkomen onbewust. Je hebt geen gevoel, je ervaart niets. 2. Als 1, maar dan met een gevoel erbij. Je weet echter niet waar dat gevoel vandaan komt. 3. Als 2, maar dan met "visualisatie" erbij (aura, rilling). Je meent dat je iets voelt, iets paranormaals. Ik weet niet of deze indeling helemaal klopt, het is maar een eerste poging. Ik hoop dat je begrijpt langs welke lijnen ik ongeveer denk.

Bronnen:
http://www.scribd.com/doc/71838619/The-Min...

Zolang we niet weten wat de echte werkelijkheid is, zullen we geen grens kunnen trekken tussen wat echt gebeurt en wat een product is van onze brein. Bij het krijgen van een visioen, sluit ik eerst alle manieren van denken af. Als alles leeg en rustig is, kan ik een stapje nemen van de ene werkelijkheid naar de andere( schijn) werkelijkheid. Nu komt het belangrijkste deel; heb ik het vertrouwen me geheel te laten gaan, of ga ik het eerst beredeneren. Een ongelukkige reactie van een aanwezige, een vreemd geluidje, een nare gedachte en ik kan wel stoppen. Lukt het wel, dan glij ik geruisloos weg het visioen in en komen de beelden, emotie's geuren, informatie. De beelden en informatie, kloppen met het moment, waar ik mee worstelde. Alles voelt nu onwerkelijk aan, alsof ik weg ben en er met een dun draadje nog vast zit met het huidige. Ik zie de dingen alsof ik er echt ben, krijg inzichten en bevestigingen. Heel langzaam komt er een soort van verlangen, hier maar te blijven, te blijven in deze " schijn"wereld of is het toch een echte wereld. Want als ik hier kan komen, kan ik ook verder. Maar waarheen zou ik willen gaan? Ik moet weer terug, terug naar de werkelijkheid. Met nog een zeer vreemd gevoel in mijn hoofd, nog amper te kunnen praten ben ik weer terug in deze wereld. Maar wat is er nu gebeurd? Was het suggestie? Ben ik op sleeptouw genomen door mijn eigen hersenen? Heeft mijn eigen brein het hele plaatje ingevuld, ten einde een antwoord te krijgen op mijn vraag/ wens. Zou best kunnen. Maar als alle zo verkregen informatie nu blijkt te kloppen, waar komt dan die informatie vandaan? En waar vandaan kwam dan de intense echte beleving. Spelen ons onderbewustzijn niet onder een hoedje met onze brein, buiten ons om? Of is er een andere uitleg? Waar houdt de werkelijkheid op en is er wel een grens? Mogelijk is er een soort van paralel wereld, maar dan niet stoffelijk, maar puur uit energie, maar wel een waar alle informatie van het verleden in zit. Mogelijk is de rol van onze brein, die ons niet bestaande dingen kan laten zien, horen en voelen, mogelijk de verbinding tussen die twee werelden. Mogelijk dat onze brein ons helpt ,op deze manier het leven te begrijpen, los van alle regeltjes, voorwaarden en discussies, dus puur om het geven van inzichten.

Wat jij noemt: in het taoïsme kent men het begrip "woe wei", heet in het Boeddhisme zoiets als aandachtsmeditatie. Het moderne begrip ‘Mindfulness’ komt uit de boeddhistische aandachtsmeditaties. Het heeft de betekenis van: het bewust richten van de aandacht op gedachten en gevoelens die op dit moment ervaren worden zonder hierover te oordelen. Als je daarin goed geoefend bent kun je (leren) je gevoelens en ervaringen ongecensureerd toe te laten tot jezelf. Dat is al best spannend. Je moet accepteren wat er is, daar aandacht aan schenken. Vaak gaat dat inderdaad gepaard met zintuigelijke ervaringen, die voor iedereen anders zijn. Je kunt je zo licht gaan voelen dat je denkt alles aan te kunnen. Ik weet niet of je dit bedoelt: Een voorbeeld is kouwe rillingen. Er lijkt niets te zijn wat die veroorzaken, je hebt ze wel en ze vragen aandacht, want het is een teken. Toegevoegd na 2 minuten: Anders gezegd: Jouw hersenen, jouw brein, zijn jou vaak een stapje voor. Meestal merken we dat niet op. Maar als je veel mediteert (op wat voor manier dan ook) dan leer je dat op te merken.

Kort en bondig. Ja ik ben er van overtuigd dat dit kan omdat ik het meermaals bewust heb uitgetest en als het overwegend lukt dan kan het dus geen toeval meer zijn, toch? En ja, hoe vaker je jezelf in de toestand van louter observerende toeschouwer kan plaatsen des te vaker, des te intenser en des te langduriger je in zo'n allesomvattende en/of allesverklarende zijnstoestand kan vertoeven. Ik breng mezelf in zo'n gelijktijdig weten en vergeten toestand door Bewust Glimlachend te observeren omdat de energie (in de vorm van hormonen) die bij het Glimlachen vrijkomt er voor zorgt dat beide hersenhelften optimaler op elkaar afgestemd zijn. Hierdoor kan je meer informatie in een kortere tijdspanne doorleven en bevatten. Anderen komen in zo'n allesomvattende bewustzijnstoestand via intensieve meditaties of externe hulpmiddelen doch om één of andere reden werken al die middelen bij mij niet diep genoeg door. Iedereen heeft dus toch wel een eigen specifieke manier om hetzelfde te bekomen. Blijkbaar heb jij baat bij het Taoïsme en dan ben ik blij voor jou. Veel plezier nog!

Als het brein slechts enkele van de vele binnengekomen indrukken kan verwerken en het een keuze maakt wat het wel en niet in het bewustzijn laat doordringen zal dit worden beïnvloed door je huidige staat van zijn. Dus dat waar je op dit moment mee bezig bent; fysiek en mentaal. Als het brein selectief informatie door laat aan het bewuste, kan het dan niet zo zijn dat dit zintuiglijk op een vergelijkbare wijze gebeurd? Wellicht is er veel meer dan wij momenteel zintuiglijk kunnen bevatten en wordt ons daarom slechts getoond wat wij op dit moment in onze ontwikkeling/evolutie kunnen plaatsen. Eenvoudigweg omdat alleen hiervoor de paden in ons brein al bestaan en ons brein daar dus mee overweg kan. Als de focus verlegt wordt en men besteed aandacht aan mogelijkheden buiten dat wat men voor zichzelf al als 'waar' heeft geverifieerd, dan zouden zich misschien inderdaad nieuwe zintuiglijke ervaringen kunnen gaan aandienen. Welke dus ontstaan zijn als gevolg van verdere ontwikkeling die weer nieuwe 'begaanbare paden' in ons brein doen ontstaan en zo de nieuwe zintuiglijke waarneming mogelijk maken. Als antwoord op je vraag: Misschien schotelt je brein je niet bewust een zintuiglijke ervaring voor 'om een begrip beter hanteerbaar te maken', maar is dit meer een soort van automatisch proces dat wordt geactiveerd als je je focus verlegt. Het brein kan niet anders dan je dat voorschotelen wat voor jou op dit moment als begrip hanteerbaar is. Maar goed, dit blijft mijn speculatie en geen wetenschap. Succes met het verleggen van je grenzen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100