Is iemand mooier wanneer hij/zij door die persoon als aantrekkelijk wordt beschouwd?

Voelen wij ons aangetrokken tot onze partner(s) door dat we ze mooi vinden of omdat we ze mooi vinden en aantrekkelijk. Je vindt je eigen partner mooi en je voelt je er aangetrokken door. Vast zijn er mensen die nog mooier zijn maar beschouwen wij deze mensen ook daadwerkelijk als mooier? Of blijft in dit geval onze partner toch het mooist omdat we er ons ook tot aangetrokken voelen.

Een uitstapje..
Vinden wij partners niet mooier die even mooi als ons zijn of voelen wij ons daar meer tot toe aangetrokken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij voel je je aangetrokken tot een persoon als deze een eigenschap bezit die je graag bij jezelf zou ontwikkelen.

Veel mensen voelen zich aangetrokken tot iemand die vrijheid en levenslust uitstraalt. Hoe meer je dat bij jezelf tot ontwikkeling hebt gebracht, hoe minder je deze aantrekking zult voelen.

Als iemand geen eigenschappen heeft die we wensen te ontwikkelen, kunnen we die persoon best heel mooi vinden maar voelen we ons er toch niet door aangetrokken.
Aan de andere kant kunnen we ons tot iemand aangetrokken voelen die we eigenlijk niet zo mooi vinden. Maar doordat die een eigenschap bezit die wij willen ontwikkelen zullen we die persoon als mooier ervaren dan we zouden hebben gedaan als die deze eigenschap niet bezat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Jazeker, daardoor is het dus subjectief...

Het aantrekkelijk vinden impliceert dus al dat je die persoon dus MOOI vindt...

En daarom is het ook andersom een compliment als je zegt dat iemand er mooi uitziet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geheel subjectief en verschilt zeer sterk van persoon tot persoon.
Zo vinden sommige mensen theebekers mooi, maar ik heb daar geen last van.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ZOu die scriptie nu nog steeds niet af zijn ? Het lijkt verdorie Lou de Jong wel...
AWM
14 jaar geleden
@Marleen: proest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@awm: hahaha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL+1
Ik denk dat je je partner aantrekkelijk vindt, dus het totaalplaatje, de hele persoon. Je gaat hem daardoor misschien ook mooi vinden. Ik ken genoeg mooie mannen die ik helemaal niet aantrekkelijk vind. Maar bij je partner speelt er nog meer mee dan dat denk ik. Je hebt gevoelens voor die persoon vanwege dingen die je samen hebt meegemaakt en omdat je je vertrouwd voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand kan mooi of niet mooi zijn! Het geheim zit eigenlijk een beetje in zijn of haar lach ! Dit maakt iemand aantrekkelijk. Gegeven is hierbij vaak wel dat iemand die niet zo mooi is mischien wat minder reden tot een smile heeft. Maar als een minder mooi iemand dus toch gelukkig is met zijn of haar partner zal deze vaak een smile hebben, en maakt het die persoon aantrekkelijk voor de partner....
14 jaar geleden
*Mooi* betekent 'leuk, prettig om naar te kijken'. Dat zou een vrouw kunenn zijn. Of een man, of een bos of een uitzicht of een auto of wat niet al.

*Aantrekkelijk* is dat je er zin van krijgt om euh........

Ik ken hele *mooie* mensen waar mee ik nooit zou willen euh.....

en andersom ook

er zijn er waarbij ik er niet aan moet denken dat je het er nooit mee zou euh.... (Finkers)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgelopen weken waren er steeds 2 foto's in het nieuws, dit waren foto's die de trekjes van een aantal mooie bekende nederlanders hadden en de gemiddelde schoonheidsideaal van het nederlandse volk vertegenwoordigden.

Uit ondezoek is gebleken dat mensen bepaalde kenmerken altijd mooi vinden; bijvoorbeeld symetrie in het gezicht. Daarvoor hoeft iemand niet per definitie aantrekkelijk te zijn.

Hoe aantrekkelijk iemand is, is geheel persoonlijk. Iedereen heeft zijn eigen smaak. Wel is het zo dat als je iemand echt aantrekkelijk vindt, je deze persoon vaak ook mooi vindt. Liefde maakt zowieso mooi. Je kunt in iemands ogen kijken zonder dat je de rest van zijn gezicht ziet en verliefd zijn.

Mooier zijn door aantrekkingskracht kan zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat al uit van de veronderstelling dat je je eigen partner mooi vindt. Dat is volgens mij niet altijd zo.
Je eigen partner heeft net dat beetje meer wat hem/haar voor jou aantrekkelijk maakt, of wat hem/haar voor jou de ware doet zijn.
Misschien is hij/zij wel mooi van binnen, maar niet van buiten.
Dus iemand wordt niet mooier als hij/zij door zijn partner als aantrekkelijk wordt beschouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooier vinden wordt door veel mensen toch als aantrekkelijk beschouwd. Dat komt vooral door de behoefte van mensen om af en toe afstand te nemen van de door zijn/haar partner opgelegde beschaving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien projecteren we onze eigen innerlijke schoonheid wel op de ander, waardoor we de ander vanzelf ook mooi gaan vinden, gelijk onszelf.