Hoe kan het toch dat over het algemeen jongens, jongens dingen doen en meisjes, meisjes dingen doen?

Veel hormonen hebben ze naar mijn mening nog niet dat begint pas echt in de pubertijd. Dus hoe kan het toch dat jongens van jongs af aan b.v. voetbal leuk vinden en de meisjes liever met haar tutten of met de pop spelen?

Toegevoegd na 8 minuten:
En hoe kan het dan dat sommige meisjes wel van jongens dingen houden? Hebben zij nog weer andere hersenen dan andere meisjes die alleen van meisjes dingen houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er zijn ook echt biologische verschillen tussen jongens en meisjes. En dit stamt allemaal uit het begin van de mensheid. Vrouwen zijn ingesteld om te zorgen, dit is een aangeboren neiging om veiligheid te waarborgen. Mannen willen vooral fysiek de sterkste zijn. Want vroeger bleven de vrouwen thuis om voor de kinderen te zorgen en gingen de mannen op jacht.
Er is ook aangetoond dat jongensbaby's in de baarmoeder al een hoger testosterongehalte hebben dan meisjesbaby's.
Verder zijn er ook verschillen in de hersenen. Bij mannen is de rechterhersenhelft extra ontwikkeld. Verder hebben mannen een beter langetermijn geheugen en vrouwen een beter korte termijngeheugen.
Echter....de invloed van de omgeving speelt ook een rol in de ontwikkeling van de hersenen, dus het heeft er ook mee te maken hoe de kinderen opgevoed worden. Waarschijnlijk is het een 50/50 situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Natuurlijk doen jongens als jongens en meisjes als meisjes, dat kan toch niet anders...

Nee hoor, het jongen zijn komt ook door een heel ander hersen-configuratie... De brug tussen de hersenhelften is al anders, om over de rest maar niet eens te spreken...

Jongens hebben heel andere hersenen dan meisjes, vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg die rest ook even uit;-)
Omdat jongens en meisjes toch echt, alle feministische en emancipatorische wensen ten spijt, een klein beetje verschillend in elkaar zitten, en van nature door hun andere hersenstructuur andere interesses hebben.

Hoe sexe-loos of sexe-onafhankelijk je kinderen ook probeert op te voeden, meisjes zullen tegen alle logica in hun vrachtwagentjes in bed gaan stoppen met een flesje en een luier, en jongetjes zullen hun barbies of babypoppen een bloedige veldslag laten uitvechten. Je hoeft ze dat ook niet te leren, niet voor te doen, ze gaan gewoon voor dat wat het meest natuurlijke voor ze is.

Ook als ze ouder worden zie je heel duidelijke sexe-verschillen in de onderlinge omgang tussen jongens en meisjes. En veertig jaar emancipatie krijgt die verschillen niet weg. En 100 jaar ook niet en ik vrees 10.000 jaar ook niet ; zo snel gaat evolutie niet.

Overigens hebben kinderen natuurlijk wel degelijk hormonen, alleen de geslachtshormonen die voor de voortplantingsdrift zorgen komen pas in de puberteit tevoorschijn. Maar ook zonder hormonale sturing zijn de hersenstructuren bij jongens en meisjes al zo verschillend, dat al lang voor die leeftijd, ja, al vanaf het eerste levensjaar en zeker in de eerste twee, drie die verschillen duidelijk kunnen worden.

Toegevoegd na 44 seconden:
Je toevoeging is een totaal andere vraag op een totaal ander gebied ; lijkt me handig als je die ook als een totaal andere vraag stelt, anders lopen we hier tegen het maximale tekens aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met Marleen, maar ik denk dat een beetje 'nurture' ook wel een rol speelt. Van kleins af aan word je in een bepaalde rol geduwd, en onbewust pik je op hoe de mannen en vrouwen in je omgeving zich gedragen. Je ziet dit heel duidelijk wanneer je nederlandse kinderen (en volwassenen) vergelijkt met de mensen in een machocultuur. Je ziet dan wel degelijk dat er in dergelijke culturen meer meisje-meisjes zijn en mannen-mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat jongetjes auto's voor hun verjaardag krijgen, en meisjes poppen! Zo wordt het er al vroeg ingebakken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat onder het kopje "jongens dingen" valt is bepaald doordat jongens dat vaak deden.
Wat onder het kopje "meisjes dingen" valt is bepaald doordat meisjes dat vaak deden.

Voor de rest, hebben anderen het al beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen worden nou eenmaal vaak opgevoed met het idee jongens spelen met auto's en voetballen en meisjes spelen met poppen en doen aan ballet.
Ik denk wel dat dit generen in hokjes vroeger erger was dan tegenwoordig.
Ik ken genoeg jongetjes die op school in de poppenhoek spelen en graag met poppen rondlopen en andersom ook meisjes die auto's hebben en graag in de timmerhoek spelen. Het is maar net hoe vader en moeder er mee omgaan.
En mijn ervaring is, dat het bij mannen gevoeliger ligt als hun zoon meisjes-dingen doet, dan als het meisje de jongens-dingen doet.
En vrouwen hebben dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat vanzelf, als de kinderen klein zijn ga je vaak met mensen om die ook een kind hebben van hetzelfde geslacht, en deze heeft auto''s en gaan ze samen spelen en hij wil dan ook een auto hebben. En zo gaat het door, wij geven het ze zelf. Kan me niet voorstellen dat iemand die een zoontje heeft een poppenwagen gaat kopen. Dus leren wij het aan. En zo gaat het steeds verder.

Als ze gaan puberen gaan de jongens dingen doen, en de meisjes dingen doen en dan doen ze het dus samen, (beetje humor) en als ze echt vader en moeder worden gaan ouders met de kinderen spelen, en met een dochter gaat papa met de poppen spelen, en bij een zoon gaat mama met de auto's spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft te maken met aangeleerd gedrag die de ouders en de maatschappij voordoen. Het is een ongeschreven regel dat jongens niet moeten huilen en flink moeten zijn. En meisjes mogen wel huilen en KRIJGEN poppen als kado.
Zo worden ze al voor geprogrameerd op hun toekomstige maatschappij...