Hoe kunnen we ons verheugen op aankomende situaties waar we zin in hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je vraag niet, als je er zin in hebt verheug je je er toch al op.
Bedoel je hoe het verheugen werkt, waarom je je verheugd?
of Wil je je meer verheugen op...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg eens uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pardon?

Antwoorden (6)

Door geduld te hebben en situaties waar je geen zin in hebt snel te vergeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door in gedachten al met de situatie bezig te zijn; in te beelden hoe het gaat worden, wat je allemaal gaat doen/zeggen, hoe het zal verlopen.
Terwijl je ondertussen gewoon je dagelijkse ding doet kun je het in je hoofd zo geweldig maken als je denkt dat het wordt... en voor je het weet, is het echt zo ver.

Kijk wel uit dat je het niet te geweldig inbeeld, voordat het tegenvalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord verheugen zegt het zelf al. Het betekent: "met veel plezier afwachten", ofwel veel denken aan hetgeen er gaat gebeuren, zodat je voorpret een deel van de totale pret wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door jezelf er regelmatig aan te herinneren dat hetgeen waar we ons op verheugen aankomend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we in staat zijn vooruit te kijken en tevens positieve herinneringen daarmee in verband kunnen brengen. Mensen zijn vaak niet bezig met het hier en nu maar ook met toekomst en verleden. Vaak lastig, maar met iets prettigs in het verschiet kan de voorpret je huidige stemming wel wat plezieriger maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je aanraden je niet al te vaak en veel te verheugen. Als je je ergens op verheugt zijn de verwachtingen hoog. En teleurstellingen bestaan bij gratie van verwachtingen. En als je je aan het verheugen bent over iets dat in de toekomst gaat gebeuren, maak je niet bewust mee wat je nu meemaakt. En zo zou het leven aan je voorbij glijden zonder dat je er erg in hebt ...
Dit is natuurlijk een beetje gechargeerd, maar het is wel waar. Ik weet zelf maar al te goed dat het moeilijk is om je niet te verheugen op iets leuks dat volgende week staat te gebeuren. Maar ik probeer het juist niet te doen en me te verheugen in wat ik nu aan het doen ben.