Is er al eens een onderzoek gedaan naar de keuze van avatars in verband met het karakter?

De avatars kan je in veel groepen verdelen, bv persoonlijke foto's, huisdieren of geliefde dieren, grappige plaatjes, mooie landschappen enz. Zegt de keuze van het plaatje iets over het karakter van de eigenaar van de avatar? Het gaat mij dus om de psychologie achter de keuze van de avatars.

Toegevoegd na 5 dagen:
Gezien de steeds wisselende avatars van sommige vreemde vogels hier vind ik dat het onderzoek, zo dat er al is of ooit komt, moet worden uitgebreid naar het karakter van mensen die steeds hun avatar veranderen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In het kader van marketing is het volgende onderzoek uitgevoerd: Wood, Natalie T, Michael R. Solomon and Basil G. Englis (2005) “Personalization of Online Avatars: Is the Messenger as Important as the Message?” International Journal of Internet Marketing and Advertising, 2 (1/2), 143-161. Toegevoegd na 13 minuten: Deze verkennende studie onderzoekt de mogelijke functies en uitingen van avatars en voorkeur van de consument voor avatars als een directe bron van communicatie. Toegevoegd na 22 minuten: Er is nog een onderzoek getiteld: The Influence of the Avatar on Online Perceptions of Anthropomorphism, Androgyny, Credibility, Homophily, and Attraction. Het hele artikel staat in de derde bron.

Denk niet, dat daar ooit onderzoek naar gedaan is. Maar als ik mezelf na ga,vind ik mijn avatar na een paar dagen of in het uiterste geval een paar weken niet meer zo leuk, waarschijnlijk, omdat ik van verandering houd. Het plaatje moet uiteraard wel aanspreken, het zal dus ook wel een kwestie van smaak zijn. Ik realiseer me wel dat je met steeds een andere avatar niet zo herkenbaar bent, als b.v. Marleen of Wendy H. Maar dat compenseer ik dan door mijn buitengewoon gevatte antwoorden!

Het is ooit in een vraag bekeken in hoeverre het iets zegt van de persoon zelf. Mogelijk is die vraag ( van mij) verwijderd. Ook in andere vragen/ antwoorden is het wel eens te praten pas gekomen. Het zegt zeker iets van de persoon achter de avatar, denk ik. Opvallend veel katten vinden we er in terug, hoeft geen uitleg denk ik. Persoonlijke foto's, waarvan je nooit zeker weet of het inderdaad een persoonlijke foto is, zegt iets over deze mensen, ze hebben niets te verbergen, zijn meestal vrij zeker van wat ze zeggen, maar schrijven duidelijk maar alleen wat ze hier kwijt willen, terwijl andere met een niet persoonlijke foto, vaak een stapje verder gaan. Mooie landschappen, sterren, kristallen, veel licht enz. zijn vaak de spirituele mensen, gevoelsmensen, natuurliefhebbers, levensgenieters. Grappige plaatjes, zijn een beetje de losbollen, de grappemakers, plaatsen vaak hele korte opmerkingen, gaan geen zware discussie aan, willen nogal eens kwetsend overkomen, vaak harde taal, kort maar krachtig. Dan heb je de plaatjes waarvan je denkt, he, wat is dat nou! Dit zijn vaak mensen die nog al eens een avatar wisselen, zodat je geen houvast krijgt op de avatar alleen, dus moet je eerst lezen en dan denk je ineens, oh ja, hij/zij is het. Die trekken dus op hun eigen manier de aandacht, van lees het nu even, dit heb ik te zeggen. laat niemand zich gekwetst voelen doordat ik misschien iemand in een hokje heb gestopt waar hij/ zij niet thuis hoort, of de tekst er bij nergens op slaat.

Vanuit psychologisch oogpunt gezien is je vraag vrij moeilijk te beantwoorden. Beelden zeggen duizend woorden maar deze duizend zijn deels verschillend van persoon tot persoon, een persoonlijkheidsanalyse vanaf een avatarplaatje maken zal niet heel makkelijk gaan. Er is wel onderzoek gedaan naar het creëren van van avatars als spelfiguren in bijvoorbeeld MMORPG's. Over het algemeen creëren personen personages waar men zich in de eerste instantie fysiek mee kan identificeren (al zijn het vaak geïdealiseerde versies). Aangezien het uiterlijk soms het spel beïnvloed (een orc is geen elf bijvoorbeeld) wordt er zelfs een balans gezocht tussen spelprestaties en identificatie met het uiterlijk. De identificatie met het avatar draagt namelijk bij aan het spelplezier of enjoyment. Met games kunnen personen hun avatars waar zij zich toch al mee identificeren gedrag uit laten voeren in overeenstemming met hunzelf om het spelplezier nog groter te maken. Natuurlijk zijn er mensen die experimenteren met hun personage en indirect met hun persoonlijkheid, echter hoe minder dit personage overeenstemt met datgene waar de speler zich mee identificeert, hoe minder spelplezier de speler beleeft. Second life bijvoorbeeld heeft over het algemeen zeer serieuze gebruikers (zij willen vaak geen spelers genoemd worden) die zich sterk identificeren met hun avatars die nog steeds gebruik maken van de virtuele wereld. Omgekeerd valt dus een zeer voorzichtige conclusie te trekken dat personen zich deels gedragen of zouden willen gedragen als hun avatar gezien dit hun het meest plezier geeft. Er valt dus omgekeerd een identificatie te maken met de avatar naar de speler. Echter zijn er waarschijnlijk nog verschillende andere factoren die een rol spelen bij dit proces, waardoor in de eerste instantie moeilijk direct valt te zeggen hoe een speler er in het echt uit ziet of zich in het echt gedraagt. Wellicht is het een betere afspiegeling van hoe men zich zou willen gedragen of zou willen zijn. Deze identificatie geldt natuurlijk alleen voor spellen met een verkiesbaar en/of aanpasbaar personage wanneer dit de speldoelen niet belemmert en er daadwerkelijk keuzes in het spel gemaakt kunnen worden.

Bronnen:
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1518877
http://psycnet.apa.org/journals/jmp/22/4/171/
http://www.igi-global.com/article/creating...

Of er officieel onderzoek naar is gedaan weet ik niet, maar ik 'forum' al een aardig aantal jaartjes, en er is wel degelijk een bepaalde lijn te ontdekken in wat mensen kiezen voor avatar en hoe vaak ze wisselen. Je avatar is in wezen de manier waarop je jezelf wilt presenteren op Internet ; je avatar is dus een 'stukje' van jezelf of iets dat je over jezelf wilt vertellen. Mensen die kiezen voor een foto van zichzelf kiezen er duidelijk voor zich op Internet niet anders voor te doen dan ze zijn, en zijn vaak eerlijke, recht voor zijn raap mensen, en in de regel heel betrouwbaar. Maar : dat geld alleen voor 30-plussers. Voor jongeren is je foto op Internet geen statement maar een soort automatisme. Mobieltje, foto, uploaden, klaar. Een foto van en huisdier zie je vooral veel bij vrouwen boven de 40 en jonge meisjes. In het eerste geval vaak het eigen huisdier (een kind komt ook wel voor) , in het tweede geval vaak 'gewoon' een schattig (meestal) poesje of ander dier. Grappige avatars / cartoonachtige avatars vind je -uiteraard- bij mensen met een zeker gevoel voor humor, waarbij het niveau van de humor ook vaak wel redelijk aan de avatar is af te lezen, van heel plat tot best wel nerdy. Dan heb je de romantische of esoterische avatars, met mooie lichteffecten, aura's, mystieke kleurtjes en patronen en dergelijke. Ook deze zie je voornamelijk bij vrouwen van 40 plus met een bepaalde spirituele interesse. Dan is er de groep mensen die kiest voor een vrij stabiele avatar (niet vaak gewisseld), die henzelf moe representeren zonder om welke reden dan ook met hun eigen hoofd op Internet te willen. Lijken op de fotomensen, maar gaan net die laatste drempel niet over. Vaak zijn dat custom-made avatars (een stripfiguur met je eigen kleur, haar en bril bijvoorbeeld). Maar eerlijk is eerlijk, een avatar bekijken, proberen te raden of het een man of vrouw is en van welke leeftijd ongeveer is geen exacte wetenschap, hoor (al wordt het met wat oefening steeds vaker raak). Wat je wel kunt stellen is dat IEDEREEN met zijn of haar avatar een stukje van zichzelf wil tonen, of waar hij of zij voor staat, of hoe hij of zij wil overkomen. En laat dat nou net de hele bedoeling zijn van zo'n ding. Toegevoegd na 17 minuten: Ik ben nog één groep vergeten : de mensen die om de haverklap van avatar wisselen. Dat zijn meestal mensen (van alle soorten en types) die hun avatar van hun bui laten afhangen. Hun stemming op dat moment, een boek dat ze lezen, een statement dat ze willen maken, etc.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100