Ja, maar daar heb je een hoop wilskracht voor nodig.
14 jaar geleden
Dat kan niet, wilskracht kweken, net zo goed als je niet jezelf aan je schoenveters kan optillen...

Wat kun je dan wel?

Je kunt zien en beseffen wat je aan het doen bent... Kun je zien dat je idioot aan het doen bent, is HET ZIEN daarvan al voldoende om te veranderen... Kun je het niet zien dan kun je makkelijk doorgaan met die idiote dingen, dat kost geen moeite en gaat vanzelf...

Dat brengt wilskracht... Het zien dat iets idioot if zinloos is, want je kunt bewust niets doen dat idioot of zinloos is... Je kunt jezelf niet bewust in je vingers snijden met een mes... Net zo goed als je geen zinloze en idiote dingen bewust kunt doen...

En iedereen die zegt dat hij het wel kan, laat alleen maar zijn/haar idiote en zinloze stuk zien...

Daar zit het, met wilskracht kun je niet direct werken wel indirect...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een paar stekkies wilskracht voor je maar die moet je wel binnenshuis onder een warme lamp neerzetten en goede voeding geven. Dit is niet het seizoen om wilskracht in de tuin te zetten. Maar ff serieus, waar een wil is is een weg, en waar een weg is kan je gaan. Het kweken van wilskracht is meer een keuze die je maakt dan iets wat je moet kweken en of kunnen. Je hebt er wel doorzettingsvermogen en zelfdiscipline voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel degelijk, in tegenstelling tot wat hierboven vermeld staat, dat je wilskracht kan kweken. Jezelf oppeppen is eenvoudig. Neem een moment van afstand om te kijken waarvoor je het allemaal doet.

Neem een opleiding die je volgt. Heb je er even geen zin meer in of wordt het je allemaal te veel. Kun je het niet meer opbrengen om je nest uit te komen.

Als je op dat moment op een rijtje zet waarvoor je het doet, wat je er mee kunt en waarom je juist wel zou moeten gaan is dat al een manier van wilskracht kweken op zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilskracht is eigenlijk niks meer of minder dan een naampje dat we geven aan de mate waarin iemand in staat is zijn of haar behoeftenbevrediging uit te stellen of de juiste keuzes te maken en daarbij lange-termijn-positieve keuzes boven korte-termijn-positieve keuzes te laten prevaleren. En daar zijn we verrekte slecht in.

Als we NU moeten kiezen tussen een (heerlijk) blokje kaas en een (lang niet zo heerlijk) plakje komkommer, laat het feit wat dat over een periode van tien jaar met je gewicht doet, volkomen koud. Hetzelfde mechanisme zien we in werking treden bij bijvoorbeeld verslavingen.

Mensen hebben een uitgesproken vrije wil, die echter door impulsen vaak volledig overschaduwd wordt, en in het huidig maatschappelijk denken zelfs volledig dreigt te worden uitgeschakeld. In plaats van ons te (leren) realiseren dat we het product zijn van grotendeels onze eigen keuzes (ook in wat we doen met de dingen die ons 'overkomen'), leren we dat er ' iets' in ons is dat maakt dat we keer op keer bezwijken voor dingen die slecht voor ons zijn.

Maar om dat op te lossen, zouden we dan weer over de nogal moeilijk te vatten 'wilskracht' moeten beschikken. Waardoor je bij een hardnekkig slechte gewoonte, zowel slachtoffer als slappeling bent.

Natuurlijk kun je jezelf trainen in langetermijndenken en uitstellen van behoeftenbevrediging. Mensen die stoppen met roken of lang een (nutteloos) streng dieet volgen, zijn daar een goed voorbeeld van. En dat zou je kunnen zien als een vorm van ' trainen van wilskracht' ; de mate waarin je besluit gebruik te maken van je vrije wil boven het volgen van je instincten. Hoe meer je dat als kind geleerd hebt, hoe makkelijker het is, al lijkt er ook wel sprake te zijn van een zekere aanleg. Feit is dat als je je vrije wil helemaal niet gebruikt, en je laat regeren door impulsen en omstandigheden, je uiteindelijk een behoorlijk moeilijk leven voor de boeg hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zit wilskracht in ieder mens,je stelt een doel als jij dat graag wil voltooien ga je ervoor.Alleen is het voor ieder mens verschillend welk doel je wil en kan voltooien.En moet het wel realistisch zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan, althans dat blijkt uit een interessant Amerikaans onderzoek aan de Universiteit van Kentucky.

In het onderzoek mochten 176 studenten drie uur lang niets eten. Daarna kregen ze chocolade koekjes en wortels voorgeschoteld. De ene helft van de groep mocht beide opeten en de andere helft mocht alleen de wortels eten.
Na het eten moest de hele groep anagram puzzels oplossen, waarvan een gedeelte helemaal niet op te lossen was, en wat dus veel wilskracht kost om toch te blijven proberen. De groep die alleen de wortels voor de test mocht eten hield het gemiddeld veel minder lang vol om de puzzels te maken dan de andere groep die wel alles mocht eten.

Uit dit onderzoek blijkt daarom dat wilskracht ‘op’ kan raken als je voor een moeilijke taak al een andere taak hebt moeten doen die veel wilskracht kost. De professor die het onderzoek leidde zag sterke veranderingen in de hartslag variatie. Ze denkt daarom dat het mogelijk is om met fysieke en mentale oefeningen je wilkracht sterker te maken.

Een voorbeeld daarvan is de sportschool bezoeken, omdat je hierbij zowel de fysieke als de mentale kant van wilskracht gebruikt: Je hebt geestelijke wilskracht nodig om naar de sportschool te gaan, waardoor je hartslag stijgt en dit nog moeilijker wordt – je lichaam reageert op het geestelijk niet willen gaan.

Daarnaast, als het je lukt om wel naar de sportschool te gaan, verbeter jij je lichamelijke conditie. Het hebben van een goede conditie is niets anders dan het verbeteren van je hart- en longfunctie. Je hart wordt van sporten letterlijk groter en sterker (het is een spier, dus hoe meer jij je hart intensief gebruikt, hoe beter het gaat werken). Omdat je hart sterker wordt heb je in rust een langzamere hartslag.

Zodra je geestelijke wilskracht gebruikt gaat je hart sneller kloppen, maar door de lichamelijk training is het hart sterker geworden en hoeft het dus minder snel te kloppen, en daardoor is je geestelijke wilskracht ook sterker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat typ jij veel zeg :O
De naam zegt het al, de kracht van de wil.
Een krachtige of minder krachtige wil is een onderdeel van je karakter, dus erfelijk.
Het wordt ook bepaalt door omstandigheden en ervaringen.
Ook door gezondheid en conditie.
Het is dus een optelsommetje.
Maar je wilskracht kweken?
Je geest is in staat je wilskracht sterker te maken.
Dus er goed over nadenken en je zelf motiveren kan resultaat hebben.
Dus, ja, je kan wilskracht kweken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja goed luisteren naar wat je echt diep van binnen wil. Zoals Eddijst al zei.. je geest. Daar ligt het antwoord, als die er achter staat kun je veel meer dan je dacht, is je wil veel sterker.
Leren luisteren naar je geest geeft dus een sterkere wil, meer wilskracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilskracht kun je kweken door discipline aan te leren en dan jezelf een doel te stellen en je te focussen op je doel,de meeste mensen waarvan gezegd word dat ze wilskrachtig zijn zijn mensen die een doel hebben en daar dan ook voor gaan.
wilskracht zul je vaker zien bij mensen die een of meerdere tegenslagen hebben gehad in hun leven en daar vol tegen gestreden hebben dan bij mensen die het altijd voor de wind is gegaan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord zegt het al: wilsKRACHT, je forceert jezelf om met KRACHT iets te doen of te realiseren waar je een weerstand op hebt zitten.

Ieder mens heeft zijn eigen redenen om iets wel of niet te doen.
Als je nu bijvoorbeeld op wilskracht stopt met roken blijf je de rest van je leven verslaafd terwijl je niet meer rookt....en daar is heel wat kracht voor nodig.
Als je in plaats daarvan nu eens niet stopt met roken maar er vrijwillig voor kiest om een niet-roker te zijn met alle voordelen....kost dat geen KRACHT en doe je wat je toch wat je WILT.

Als je werkelijk bewust bent van je eigen beweegredenen....kan je het pas bewust anders te doen.