Wat voel je als je hooggevoelig bent en je bent met meerdere mensen in gesprek?

Oftewel, hoe voelen hooggevoeligen letterlijk sociale spanningen, lichamelijk, energiek, emotioneel? Dingen zoals "prikkelbaarheid", "donkere wolken", ongemakkelijke situaties?
Ben je dan bewust van wat je voelt, van jezelf en van anderen, wat je "uitzendt"?
Is dat gevoel dan deel van jouw aanwezigheid en weet je ermee om te gaan, door te communiceren, of kun je er ook door overspoeld raken, als "doorgeefluik van energie" dienend? Zo ja, als iemand dit herkent als HSP eigenschap, hoe ga je ermee om?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie-bijna-nacht zeg.... je vraagt nogal wat ;-)
Ik ga er even een nachtje over slapen, maar geef je wel alvast een + voor deze Goeie Vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik ben heel benieuwd! En een goede nacht gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, ook voor jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HSP-er ben ik ook volgens mijn psych.
Schijnt vaker genoemd te worden bij Borderline(heb ik ook).
Ik herken er ook veel in als ik er over lees en hoor,maar jij maakt er iets hoogdravends van met jouw vraag hoor!
Het is geen gave ofzo.
Zo denk ik er tenminste over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil er niets hoogdravends van maken, ik ben alleen heel benieuwd hoe mensen die "subtieler voelen" communicatie ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar verder snap k wel dat je dat vindt, heb ook nogal zweverige termen gebruikt, maar hoe moet je het anders beschrijven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja,dat is vast heel verschillend.
Ik heb meegemaakt tijdens therapie met lotgenoten(ook Borderliners)dat ik als laatste binnenkwam en meteen de hele sfeer opnam en voelde,ook van de personen in de groep en daardoor meteen zelf de sfeer en gesprekken beïnvloede(dat werd dus ook gezegd hè)
Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen..
Maar zelfs de behandelaars in de groep zagen en merkten het.
Ik merk ook (bijna) altijd hoe iemand zich voelt als ik met ze praat,vaak al na zo'n 5 minuten.
Echt raar. Bedoel je zoiets met je vraag?
Ik wordt altijd wel snel overspoelt door indrukken,geluiden,beelden, het wordt me snel te veel.
Ik heb wel eens tegen mijn psych gezegd dat alle indrukken die op me afkomen als een mokerslag bij me binnenkomen.
Zo voelt het voor mij.
Alsof ik meer hoor,zie,voel dan de meeste mensen,ik sluit me er vaak voor af.
Heb ik al sinds mijn kindertijd.
Ik vindt het vooral vermoeiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent denk ik gewoon labiel. Maar je noemt het anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfffff... heb ik net de vraag beantwoord, tref ik er hier gelijk weer twee aan :-s Jullie zijn geen hsp-ER, jullie zijn gewoon HSP. Lees even wat ik hieronder heb geschreven, dan snap je wel wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ok, dat snap ik. En labiel zijn, ik voel ook veel en opzich kan ik mezelf best labiel noemen. Zeker de laatste tijd. Ten gevolge van veel voelen, word ik vanzelf labiel, en daarna koud en hard. Maar goed dat is een ander verhaal. Opzich vind ik t toch wel handig om een bepaalde naam voor een bepaald voorkomend iets te hebben, (bijvoorbeeld hsp) anders weet nooit iemand waar je het over hebt. T is maar in hoeverre jij je ermee identificeert, en zelf ervoor kiest om in een hokje plaats te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ervaar het niet als label of hokje, maar als inzicht. Eindelijk weet ik, wat er "aan de hand" is. Ben het met je eens Impie, dat het makkelijk is het woord HSP te noemen, omdat het zo veelomvattend is. Zelf zal ik het in de omgang met mensen, als dat al nodig is (en dat is zelden) het woord "gevoelig" gebruiken, omdat aan HSP ook weer grote ver- en vooroordelen kleven, waar ik niet achter sta. @HansBrinker: mijn ervaring is, dat je labiel kunt worden als gevólg van HSP-zijn, zeker als je niet weet wat dat is, of er niet bewuster mee leert omgaan. Ook als mensen je allerlei negatieve dingen gaan vertellen over jezelf; etiketjes opplakken die niet kloppen bijvoorbeeld. Daar kan je heel onzeker en onevenwichtig van worden. Maar dat is een gevolg van andere zaken, dan van wat hooggevoeligheid werkelijk inhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Velen weten eigenlijk niet zo goed van HSP inhoudt. Wel ervaren ze de negatieve zaken hiervan en beschouwen dat als HSP.
Zoals Laurena het omschrijft, heb ik het ook heel lang omschreven. Maar de negatieve zaken zijn meer een gevolg van oude pijnen en verdriet van jezelf. Ben je in staat om die weg te halen bij jezelf, dan blijft HSP over als een positieve eigenschap. Want die gevoeligheid kan je zeker helpen en gebruiken. Zelf ben ik een paar maanden geleden begonnen om mijn eigen HSP eens onder de loep te nemen. Ik had hiervoor hulp ingeschakeld van een goede Hypnotherapeut. Samen zijn we aan de slag gegaan en hebben de voor mij beperkende en belastende onderwerpen opgelost. In mijn antwoord hieronder laat in het kort de laatste sessie zien en wat daaruit is gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk, dat die pijnen en verdriet uit het verleden door de extra gevoeligheid veel heftiger zijn. Dat de hooggevoeligheid dus oorzaak is van het diepe ervaren ervan, met alle gevolgen van dien.
Blijft overeind, dat het altijd goed is, om daar mee aan het werk te gaan natuurlijk, op welke manier dan ook. Dat is per persoon heel verschillend. Jij heb dat via Hypnotherapie gedaan, ik via EMDR en andere technieken.
Mooi te lezen, dat je het voor jezelf hebt kunnen oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ben ik van mening dat HSP een gave meeneemt om zich beter te verbinden met anderen en de omgeving. Daardoor nemen ze meer invloeden over die bij andere personen of de omgeving spelen.
Het zal volgens mij niet zo zijn dat ze emotionele pijnen meer ervaren dan anderen.
Anderen hebben meer vaker een andere methode om met die pijnen om te gaan. Zoals aggressie, of zo voor mensen die vrij extravert zijn.
Veel HSP personen zijn meer richting de introvert.
Maar de intensie van de pijnen zal voor iedereen gelijk zijn. Het is niet zo dat HSP een competitie moet aangaan met niet HSP. Het leven is geen competitie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen, die extra gevoelig (hooggevoelig) zijn, zullen verdriet en pijn ook intenser voelen. Niet als in competitie met anderen (lijkt me ook niet mogelijk), maar naar mijn idee als logisch gevolg.
En ander aspect van HSP is, dat zij (en dat beschrijf ik in mijn antwoord ook) heel veel non-verbale informatie van mensen ervaren: gemoedstoestand, emoties, pijn, stress, sfeer etcetc. in hun lichaamstaal, in geur, in stem etc.
Dat heeft zowel voor- als nadelen in mijn ervaring.
All over ben ik er heel blij mee, omdat het voor mij een verrijking is. Dènk ik, want ik weet niet beter dan dat ik het altijd heb gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn persoonlijke ervaring: je weet nooit hoe het kan lopen. je kan alles opvangen van gesprekken, maar ook niets omdat alles door elkaar loopt als iedereen tegelijk praat.
geen elke sitautie is hetzelfde, elke situatie geeft weer duizenden andere prikkels. je kan emotie voelen van iemand, je kan overdonderd raken en je ongemakkelijk voelen door muziek, sfeer, geluid, licht, de geur van de hapjes, de parfummetjes, of je ergert je aan iemand die bijzonder aanwezig is, of je focust je meer op iemand die stiller is, kan je storen aan een schilderij wat scheef hangt, kijkt hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze elkaar benaderen, wat ze zeggen, welke nonverbale communicatie ze daarbij gebruiken, en ga zo nog maar even door.

Het beste antwoord

Ik kan alleen antwoorden uit eigen ervaring, dus ik hoop dat je daar wat aan hebt. Wat ik vaak merk, is dat ik iemands negatieve stemming of slecht humeur ongewild 'overneem'. Erg vervelend, vooral als ik er te laat achter kom. Maar zodra ik in de gaten krijg dat het 'niet van mij' is, kan ik het gelukkig vrijwel direct weer van me af zetten. Ik moet dat dan wel letterlijk even tegen mezelf zeggen - bijv. "Hallo Nathalie, jij was VROLIJK toen je vanmorgen opstond, weet je nog.." Maar goed, het werkt wel altijd :)

Ook voel ik wel eens pijn van iemand anders, meestal is dat dan hoofdpijn. Dat herken ik altijd meteen, want dat heb ik zelf nooit. Dus dat duurt nooit lang.

In dat opzicht ben ik me wel bewust van wat ik voel ja.

Waar ik moeite mee heb, is gesloten ruimtes waar veel mensen zijn. Dan kan er echt te veel 'binnenkomen' en ik ben geen expert in 'mezelf afsluiten'. Ik ben een keer bij een holistisch counselor geweest en die zei dat ik mezelf op zulke momenten in een kristallen koepeltje moest plaatsen. Maar dat was me veel te zweverig dus dat heb ik nooit gedaan. Als ik het zelf niet kan transformeren, dan ga ik gewoon weg uit de situatie, of ik vraag aan degene die mij 'gebruikt' als doorgeefluik of hij daar mee op wil houden. Dat helpt ook altijd - sommigen schrikken zich rot, maar dat is niet mijn probleem, denk ik dan maar...

Trouwens, ik zeg nooit dat ik een HSP ben. Ik kom steeds meer mensen tegen die zeggen dat ze erachter zijn gekomen (of dat hen is verteld) dat ze een HSP-er zijn. Mij irriteert dat ten eerste omdat je geen HSP-ER bent, maar gewoon HSP (Hoog Sensitief Persoon/Highly Sensitive Person), dus zonder dat "-er" erachter. En ten tweede vraag ik me altijd af waarom ze dat zo nodig moeten vertellen. Ze doen er nogal interessant mee. Alsof het een gave is of zoiets. Ik kan daar niet zo goed tegen. Maar dat kan aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks, hier kan ik zeker wat mee :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
erger me er ook aan dat mensen doen of het bijzonder is, of een gave, of onzin, of wat zweverigs of..... of.... het is zoals het is en dat hoeven anderen niet in te vullen.
wat ik ook vaak hoor: ik ben ook gevoelig, of weleens overgevoelig (whoarggghhh, doe het eens 24/7 voor de fun, en kom dán nog een keer -mee-praten!) zucht..... + voor je antwoord, uitleg en persoonlijke ervaring!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel eucalypje

Andere antwoorden (4)

Allereerst is HSP niet een officiële diagnose; het komt (nog?) niet voor in het DSM-IV. Mede daarom denk ik, dat er vele eigenschappen/meningen/ver- en vooroordelen aan worden verbonden door niet-deskundigen en er daarnaast ook nog es iets heel interessants van wordt gemaakt.
Zelf zie ik het niet als een label of hokje: voor mij was het een inzicht. Meer als: heej: het heeft een naam en eigenschappen, dus ik ben niet de enige en ook niet "gestoord". Het was voor mij vroeger negatief: er was iets goed mis met me. Inmiddels vind ik het nog steeds moeilijk om mee om te gaan, maar ook een verrijking. Overigens heeft het niets te maken met labiel zijn, zoals ik bij de reacties las.

Dan je vraag: ik ervaar het als ingewikkeld en vooral als zeer vermoeiend om met meer dan 1 mens te praten. Er is zoveel, waar ik onbewust/half bewust (?) op let en dat is met 1 persoon al intensief.
Ik ervaar heel veel non-verbale informatie van mensen: gemoedstoestand, emoties, pijn, stress, sfeer etcetc. in hun lichaamstaal, in geur, in stem etc. Omdat ik nu meer weet over hooggevoeligheid, ben ik het me veel bewuster dan vroeger en kan ik er beter mee omgaan.
Vroeger werd ik overspoeld en wist ik niet wat ik ermee aan moest, ik werd er ook ontzettend moe van. Gezellig winkelen bijvoorbeeld eindigde altijd in helemaal kapot thuiskomen. Het vermoeit me nog steeds, maar omdat ik weet dat het "okee" is, heb ik aanvaard, dat het gewoon bij mij hoort. Ik hou contacten bewust korter; als ik moe word, dan ga ik (even) weg.
Mij heeft het dus erg geholpen te weten wat het is, wat het HSP-zijn voor mij betekent en daardoor kan ik er bewuster mee omgaan. Ik ben ook beter in staat om bijvoorbeeld de emoties van anderen niet die van mij te maken/ me niet teveel in te leven, alhoewel dat nog steeds moeilijk is.

Wat je bedoelt met "uitzenden" weet ik niet, ook niet met een "doorgeefluik van energie".

Nog wat informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Wendy, ik kan wel proberen uit leggen hoe ik dat 'doorgeefluik' zie/ervaar. Veel mensen zijn zich niet bewust van het on(der)bewuste, ook al is het er wel degelijk. Als ik in gesprek ben met iemand die niet zo lekker in zijn vel zit, maar dat zelf niet (bewust) in de gaten heeft, kan het gebeuren dat zijn onderbewuste mijn 'openheid' opmerkt - die mijn onderbewuste 'uitzendt' - en dat gebruikt om de negatieve energie bij mij te dumpen. Vaak duurt het even voordat ik dat in de gaten krijg en dan is het aan mij om het zo snel mogelijk van me af te zetten, te transformeren noem ik het ook wel. Een paar keer diep inademen en (overdreven) hard uitademen met de gedachte "..dit is niet van mij, dit mag ik direct loslaten" is meestal genoeg. Resultaat: degene wiens 'bagger' bij mij binnenkwam is het kwijt, en uiteindelijk ikzelf ook. Dan ben ik dus even gebruikt als doorgeefluik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je uitleg.
Dit ervaar ik ook, alleen weet ik niet, of dat ook ècht zo is. Ik bedoel, of "bagger"-energie gedumpt kan worden bij een ander, om het met jouw woorden te zeggen ;-)
Het kan ook zo zijn, dat ik (ik hou het even bij mezelf) me teveel kan inleven in een ander en dáárom dingen voel. Dus een soort van projectie.
Dat vind ik persoonlijk een beter te begrijpen en psychologisch te verklaren reden.
Waarmee ik niet zeg, dat jouw manier van benaderen niet juist zou zijn, en die van mij wel :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar, bellen en een kind wat iets vraagt: krijg beiden niet mee, het loopt door elkaar om maar even wat te noemen. dat is ook een reden dat ik geen rijbewijs heb er er ook niet aan ga beginnen. ik weet dat ik op de weg moet letten en dan kan ik er geen radio of geklets bij hebben want verlies mijn concentratie omdat alle prikkels op dezelfde 'golflengte' (intensiteit) binnenkomen. (en die plus krijg je nu niet!.... die had ik er al bijgezet namelijk) ;-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wat jij bedoelt heeft meer met concentratie en focus te maken denk ik? Volgens mij is wat Natha2011 bedoelt iets anders.
Danks voor le Plus, ook aan de andere +sers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet of er een verschil is tussen focus en concentratie en het 'ongewild' oppikken/opnemen van prikkels (alle soorten prikkels wel te verstaan d) een HSP kan het ook niet sturen bij mijn weten, of zich er vooraf voor afsluiten en voorkomen dat het binnenkomt. het komt binnen of je wil of niet. HSP en problemen met concentratie zijn niets nieuws bij mijn weten. dus wanneer praat je over een probleem met concentratie vasthouden/focussen, en wanneer praat je over het verwerken/filteren van prikkels die hoe dan ook (eerst) binnenkomen? wat denk jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen denk ik.
Misschien lag mijn focus op de reactie van Natha2011 bij het verschil van benadering: het krijgen van negatieve energie van anderen (Natha2011) - het projecteren van gevelens door inleven (ikke).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit nu jullie reacties te lezen en eerlijk gezegd begrijp ik er helemaal niks van, wat jullie je nou afvroegen (sorry voor de late reactie), maar ik reageer toch maar even - vanuit mijn eigen gevoel dan. Inleven doe ik volgens mij vrijwel nooit - althans niet bewust; meeleven wel, bijv. als iemand verdriet heeft. Maar dat is goed 'beheersbaar'. Waar ik echt niet tegen kan (oftewel: wat bij mij altijd veel te hard binnenkomt) zijn bijv. nieuwsbeelden over een natuurramp en de slachtoffers, zoals de tsunami in Japan met die verschrikkelijke gevolgen. Of beelden uit Syrië, van jammerende, schreeuwende mensen die een overledene door de straten naar zijn laatste rustplaats brengen. Dat trek ik gewoon niet, ik krijg er pijn op mijn borst van en meestal moet ik meteen huilen. Lekker handig. Misschien valt dit wel in de categorie 'inleven' ..zit ik me nu af te vragen hahaha verwarrend! :-s Focussen lukt me over het algemeen vrij aardig. Om maar even in te gaan op de voorbeelden van eucalypje: als ik aan de telefoon ben en mijn zoon vraagt iets, lukt het mij redelijk goed om me even voor hem 'af te sluiten' en hem pas te antwoorden zodra het telefoongesprek is beëindigd. Ook met autorijden heb ik geen problemen. Nou weet ik niet of jullie (of de vraagsteller) hier nog iets aan hebben (/heeft), maar ik wou het toch even kwijt. Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai Natha: ik denk inderdaad, dat jij wat anders bedoelde, zoals ik in mijn eerste reactie al schreef ;-)
Volgens mij is er een verschil in benadering tussen jou en mij: jij had het over het krijgen van negatieve energie van anderen en mij idee is, dat ik mijn eigen gevoelens projecteer op een ander door me in te leven in de situatie van die ander. Wat je nu schrijft over je ervaring met nare beelden via televisie herken ik helemaal. Of dat nou meeleven of inleven is, dat maakt in wezen niks uit, het zijn slechts 2 woorden. Het gaat om de emotie denk ik ;-)
Ik heb dit onlangs voor mijzelf eens onderzocht. Het blijkt dat als ik met iemand aan het praten ben, dat ik met diegene een energetisch connectie maak. Dit wil ik omdat ik altijd aan het 'helpen' ben en door die verbinding kom ik meer te weten dan dat die persoon verteld.

Nu kon ik altijd moeilijk omgaan met grote groepen mensen. Als er meerdere groepjes zijn, die met elkaar in gesprek zijn, dan wilde ik alles horen. Tenminste dat dacht ik. Wat er eigenlijk gebeurt is dat ik met elk van de personen een energetische connectie wil opbouwen en heb dan meerdere verbindingen simultaan actief staan. Dit is erg overweldigend, omdat je dan ook direct met meerdere gemoedstoestanden te maken hebt.

De reden waarom ik altijd een verbinding wil maken met een ander, is niet alleen om te helpen. Maar dat willen helpen komt uit een oude pijn vanuit mijn verleden. Die drive zit in mij, maar heeft een oorsprong die me veel pijn en verdriet gaf.
Nu ik dit weet van mezelf, heb ik minder de neiging om me met iedereen te gaan verbinden. Ook is de manier van verbinden veranderd, en maak ik geen 1 op 1 verbinding meer, maar is mijn energie overal aanwezig.
Die pijn van vroeger is ontstaan doordat ik voor de persoon van vroeger een immense liefde had. Door die liefde had ik het verdriet en de pijn, omdat ik niet in staat was de ander te kunnen helpen en die ander erg veel leed had.
Nu de pijn weg is en daarmee ook het verdriet, blijft de liefde veel krachtiger bestaan. Voor die persoon uit mijn verleden, maar ook voor de manier waarop ik mensen wil helpen. De energie die ik uitstraal en die overal is waar anderen mee kunnen en mogen verbinden, is een energie die meer uit de pure liefde bestaat. Dit is voor mij veel minder belastend.
De pijn dreef mij te worden meegesleept met de emoties van anderen,doordat ik juist die intense connectie had en wilde hebben. De liefde die er nu is, maakt alles zacht.

---

Ik vermoed dat jij ook een pijn ervaart met jou HSP eigenschap. Daardoor heb je het zo moeilijk in die situaties. Onderzoek waardoor bij jou die pijn is ontstaan.
Voor mij heeft hypnotherapie enorm goed geholpen, omdat het antwoord reeds IN jezelf zit, je moet er alleen leren om erbij te kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ervaar ik dat als beklemmend, je kunt niet iedereen de aandacht geven die je wilt en met dat gevoel van machteloosheid/gebrek/falen kan ik maar beperkt omgaan.
Het uit zich in stress, dichtklappen en als ik (in extreme gevallen) paniek bemerk, dan trek ik me even terug om me te hervinden.
Dat werkt over het algemeen goed.
Niemand zit te wachten op een onsympathiek reagerende persoon.
Na het hervinden leg ik dan mijn actie (en het waarom ) uit, zonder omhaal van woorden.
Dat wordt vrijwel altijd begrepen.
Veel mensen hebben last van "overprikkeling", een goede actie werpt meer vruchten af dan je frustratie te uiten tegenover mensen die (op zich ) niets verkeerd doen.
Een volgende keer weten mensen dat je overprikkeld kunt raken, het feit dat ze dit weten geeft ontspanning omdat er acceptatie is. En zo is deze vicieuze cirkel te doorbreken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen flauw idee of ik autistisch, HSP, add'er, adhd'er ben. Met meerdere mensen in gesprek is dodelijk vermoeiend. Suizend in je oren. Het doet als het te lang duurt lichamelijk pijn. (aan ledematen als elektrische prikjes).

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik doe is wat brutaal wellicht. ik ga het gesprek gewoon coördineren. dan zeg ik: wacht even mensen, hier snap ik niks meer van. wat zei jij? en wat wilde jij zeggen?