Hoe kan ik impulsief gedrag als iets positiefs zien?

12 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je het ook als iets negatief zien dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je positief zien, bij jezelf of bij een ander?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie vraag , daar ga ik over nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Answers
snap het woord negatief niet zo in deze context. misschien dat je uit kan en wil leggen wat je storend vind als het om impulsief gedrag gaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Impulsief en 'geen zelfdiscipline' gaan zo'n beetje samen, hè.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en waarom is dat zo klaas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stel ik lastige vragen of is de onderbouwing wellicht lastig?

Het beste antwoord

Je kunt het zien als iets spontaans, als het leven aanpakken en er actief iets mee doen, in plaats van passief af te wachten en altijd eerst de risico's te willen analyseren en de beren op de weg te zien.

Impulsief is niet altijd slecht, het gaat erom wélke dingen je impulsief doet. Als iemand impulsief besluit om op een mooie vrije dag naar het strand te gaan, is dat vooral spontaan. Als iemand impulsief besluit over te steken zonder naar links en naar rechts te kijken, is dat roekeloos. Als iemand impulsief besluit om iemand op de eerste date ten huwelijk te vragen, is dat vooral dom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd: impulsief gedrag is nogal een breed begrip
+1

Andere antwoorden (14)

Omdat impulsief gedrag lang niet altijd negatief hoeft te zijn. Je kan in een impuls hele goede dingen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar waarom is het dan lang niet altijd negatief, Nelly?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit de vraag maak ik op dat de vragensteller impulsief gedrag per defenitie negatief vind, maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo.
Impulsief over stappen naar een andere baan bv, kan prima uitpakken ook al heb je niet alle voors en tegens goed bekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
los van het 'lang niet altijd' ('t is maar net hoe je het intrepeteert) vind ik het een goed antwoord. als ADHD-er (overwegend ADD) heb ik zo ook wel mijn acties als ik de kolder in mijn kop krijg. ik kan dan anders zijn dan een normale moeder (prettig gestoord noemen de kinderen het en vinden het nu -nog?- leuk) zo haal ik b.v. spontaan een wegwerp BBQ, hobbel de winkel in voor vlees, snij het voor, prop het in bakjes, pak bekers limonade, sausjes bij elkaar. trommel wat bekenden op. mik de hele boel in de bolderkar samen met wat speelgoed, neem als het kan buurkinderen mee, en vertrek met hond, kinderen en volle bolderkar richting park.
de hele middag zijn we onder de pannen: lekker eten, kinderen spelen en kunnen zich uitleven, en ook de honden hebben de tijd van hun leven. van de andere kant kan ik ook midden in de nacht mijn huiskamer appeltjesgroen sauzen, onder schooltijd een speurtocht uitzetten voor de kids, en mijn laatste (work on progres) is een pyjama party met klasgenootjes in de vakantie over een paar dagen. misschien storen anderen zich er wel aan hoor, en ook voor mezelf heeft dat impulsieve gedoe weleens nadelen (vergeet dingen, loop achter de feiten aan etc) zelf zie ik het niet als negatief maar als euvel, en heb het geaccepteerd. daarom vind ik het ook niet erg als iemand mijn nu en dan even weet met de voetjes op de grond zet als ik weer doordraaf en de focus 'verkeerd' heb staan. (C)+ voor het antwoord, want impulsief gedrag is nu eenmaal een enorm breed begrip :)
Ik denk dat grote zaken in de voorruitgang van de mensheid zijn bereikt door impulsief gedrag.

Juist "zomaar" eens iets doen en dan met verbazing ontdekken dat het heel positief uitpakt kan grote effecten hebben. Natuurlijk kan het ook keihard foutgaan, maar dat weten alle behoudende voorzichtige types allang.

Zie het als: je leeft maar 1x. Als je overal 3x over na moet denken mis je ook veel leuke onverwachte dingen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor juist altijd dat ik 3x moet nadenken voor ik iets doe,ik kom soms in de problemen als ik impulsief reageer.
Dan had ik het toch anders moeten doen:eerst nadenken dus.
Maar misschien ligt dat aan mij.
amigo
12 jaar geleden
Ik denk dat waarheid in het midden ligt, mensen die NOOIT eens impulsief kunnen/willen zijn, missen zowel de aangename ALS de onaangename verrassingen. Mensen die ALTIJD impulsief zijn hebben een opwindend leven maar soms iets te opwindend en komen met pech toch wel in de problemen. Een beetje er tussenin laveren geeft je de kans op leuke onverwachte dingen en houdt de kans klein dat het hopeloos fout gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
impulsief gedrag kan wel degelijk negatieve gevolgen hebben voor zowel de persoon zelf als de omgeving en dan is het m.i. van belang om hier de persoon even op te wijzen puur voor eigen bestwil. als het gaat over de impact die het impulsief gedrag heeft op een ander denk ik dat het tijd is voor wat zelfreflectie: waarom vind ik het negatief? mensen die impulsief zijn kunnen nu eenmaal niet altijd eerst nadenken voor de doen/handelen. ze zijn namelijk niet voor niets impulsief en zitten er niet op te wachten hier elke keer op aangesproken te worden want ze weten dit van zichzelf ook wel idd.
amigo
12 jaar geleden
eucalypje, je hebt natuurlijk 100% gelijk maar de vragensteller vraag nadrukkelijk om positieve effecten van impulsief gedrag, daarom mijn antwoord zoals het is. En ik denk zelf heel sterk aan impulsief gedrag a la:
manlief zegt: kom er ligt ijs we gaan schaatsen...... ipv dat ik dan zeg: nee ik moet altijd wassen, strijken en boodschappen doen op zaterdag/zondag roep ik dan: kan mij wat schelen, maandag iedereen nog een keer in hetzelfde gekreukte overhemd de deur uit, wij gaan nu schaatsten. Dat is ook een vorm van impulsief gedrag. En het heeft ook effect want als je echt moest wassen en strijken is er maandag dus echt een keer niet voldoende schoon goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry mijn fout (te impulsief)
de tekst wat bedoeld voor Laurena :) maar bedankt voor je uitleg, ik snap helemaaaaal wat je bedoeld! ;-))
amigo
12 jaar geleden
ha ha nou daar heb je dan toch ook iets goeds mee gedaan want door jouw reactie heb ik weer die reactie over dat schaatsen gegeven en dat gaf me veel napret......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus dubbel op geheel impulsief én ook nog positief! als dit geen duidelijkheid kan geven naar de vraagsteller dan weet ik het ook niet meer hoor :))
Impulsief gedrag, kan je zien als, leven naar je intuïtie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen kijken wat de nadelen zijn van het gedrag waarbij je steeds maar dingen uitstelt en dat zijn de positieve dingen van impulsief gedrag.
Een paar:
1.Er gebeurt nooit iets vs Er gebeurt altijd wat
2. Altijd hetzelfde vs Altijd anders
3. Saai vs Afwisselend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het zien als puur, uit het hart, niet manipulatief bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das een hele mooie! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wendy?
het is dit keer niet mijn plusje wat er niet staat.....
(de linkermuisknop) :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow...oeps....uh.... ik wilde even tsjequcken of je wel goed oplette.... ahum.... ;-)))
Hij staat er nu, thanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha!!! natúúúúrlijk webske :)
Impulsief, betekenis:
1) Aandrijvend 2) Bemoedigend 3) In een opwelling 4) Onbezonnen 5) Ongedwongen 6) Spontaan 7) Zonder bedenken 8) Zonder bezinning
http://www.encyclo.nl/begrip/impulsief

Impulsief zijn op een gezonde manier kan dus heel spontaan zijn, ongedwongen, in een opwelling. Dat hoeft totaal niet negatief te zijn. Bijvoorbeeld iemand in een opwelling, spontaan te omhelzen.
Het wordt problematisch, als het gedrag van iemand altijd impulsief is, dus als er nooit wordt nagedacht en het gedrag verregaande gevolgen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juustem!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
door het als een reactie vanuit de persoon zelf. het is vertelt dus iets over de persoon zelf wat m.i. nooit negatief of positief kan zijn zolang het maar niet gestaafd en beredeneerd wordt vanuit een bepaald (of persoonlijk) kadertje om er vervolgens een waardeoordeel aan te hangen.

iemand is zoals ie is, en als het gedrag niet past i.c.m. de geldende normen en waarden zou je de persoon zelf kunnen vragen naar het 'waarom' omdat een impulsief persoon zich niet altijd even bewust is van hetgeen hij/zij doet en hoe dit over kan komen op anderen.

kortom: met wat empathie kan het als 'positief' worden gezien lijkt mij persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euh... zou ik ook mogen weten wat er niet goed zou zijn aan mijn antwoord zodat ik er mogelijk wat van op kan steken of was dít nu negatief en impulsief gedrag?
als 'goede wil' kan je het zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms kan impulsief creatieve dingen opleveren. Ik praat uit ervaring, daar ik zelf ADHD heb. Impulsief bij uitstek dus. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ook positief dus! :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad! Dank je ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb #uche# uit boekjes (echt beslist NIET van mezelf -huhum-) dat adhd-ers zelf ook enorm positief zijn, en vanwege de creativiteit op geniale spontane ideen komen, en kleur aanbrengen in de doorgaans voorspelbare wereld. (whoehaha, alsdus een impulsieve reactie waar men zich gerust vreselijk aan mag storen) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk, en zo kan het dus ook! :)) je kan tegen elkaars eigenschappen aantrappen, maar je kan het ook accepteren en elkaar aanvullen.
op dezelfde manier als dat je het negatief kan zien.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) +1
Kennelijk is impulsiviteit een eigenschap van jou. Door deze eigenschap af te keuren, keur jij daarmee in wijze ook jezelf af.
Heb jezelf lief zoals je bent. Dus ook wanneer je impulsief bent, omdat het nu eenmaal JIJ is. En JIJ bent het waard om lief te hebben.

Hervind de liefde voor jezelf, PRECIES zoals je bent.
Wees impulsief, wees zacht voor jezelf wanneer je impulsief bent.

Wellicht ligt de oorsprong van je impulsiviteit omdat je uitermate intuïtief bent (positief).
Maar het kan ook dat die impulsiviteit komt door pijn uit het verleden. Dan is die impulsiviteit een methode voor je om die pijn te onderdrukken en dat is OOK positief!!!

Vind de liefde voor jezelf. Daarmee verzacht de pijnen en verdriet. Als de impulsiviteit komt door de pijnen, zal dit ook verminderen.
Keur jezelf niet af, maar heb jezelf lief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leven zonder handrem!

Dus nooit kansen laten liggen, alle mogelijkheden en kansen aanpakken, geen avontuur missen.

Ik zou er wel wat van kunnen gebruiken ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zowel positief als negatief gezien of ervaren worden ,

Het is wat iemand er zelf van vindt en hoe er mee omgaat.

ik heb met beide ervaringen )(

Het is zo als het is !
.als je overal tig x over na moet gaan denken
verliest het zn spontaniteit van het leven .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewust nadenken leidt niet altijd tot de beste beslissing, want de verwerkingscapaciteit van ons bewustzijn is veel kleiner dan dat van ons onderbewustzijn. Onderzoek van de Nederlandse Maurits van den Noort bevestigt dat de impulsieve actie soms de beste actie is.

Er is een onderzoek naar gedaan. Zie hier meer info over dit onderzoek: http://sync.nl/nadenken-leidt-lang-niet-altijd-tot-de-beste-beslissing/