Wat is add nou precies?

Is add bijvoorbeeld dat er iets anders is in je hersenen dan bij anderen, waardoor je een typisch add gedrag vertoont, of zijn het gewoon een paar symptomen die bij elkaar add worden genoemd?
Ik heb namelijk bijna alle kenmerken van add en ik erger me hier ook behoorlijk aan, maar ik ben bang dat ik me gewoon aanstel en niet bij de "add'ers" hoor. ook wil ik niet dat de psycholoog/arts denkt dat ik me aanstel..
Ik heb nou een doorverwijzing gekregen voor de psycholoog, maar ik twijfel of ik er wel heen zou gaan en ik vraag me ook af wat ze daar eigenlijk doen.
Iemand tips/hulp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M'n SLBer legde mij laatst uit dat als je add hebt je hersens trager informatie opnemen. Dit lijkt negatief, maar wat er gebeurd is dat de informatie die je ontvangt een andere weg neemt dan bij andere mensen.
Dit zorgt er voor dat je op inzichten komt waar anderen minder snel of niet op zouden komen.
Daarom is het ook makkelijker om 'out Side the box" te denken. Het is ook aangetoond dat mensen met add gemiddeld creatiever zijn.
Je zult ook meer add zien op een creatieve opleiding zien.

Het beste antwoord

gezien het hak op de tak en denkwerk kan het maar zo zijn dat je add-ertje onder het gras bent. :)

je denkt dat je alle kenmerken hebt maar denkt dat je je aanstelt....

je wil niet dat anderen denken dat jij je aanstelt en wil daarom niet gaan....

ADD of niet, voor jezelf is duidelijkheid een prettig iets.
een doorwerwijzing krijg je niet omdat je zweetvoeten hebt (niet naar een psycholoog in ieder geval) ;-)

zelf (ADD-er dus) heb ik niet echt een test gehad, maar een rits vragen beantwoord. hoefde gewoon mezelf te zijn en kreeg vrij vlot de diagnose.

dus niet doen of je iemand anders bent, niet aan jezelf twijfelen (das ook een kenmerkje)
een psyc doet je niets en kan je enkel duidelijkheid geven.

misschien dat je meer kan vertellen over de kenmerken die je zelf herkent? er zitten hier meerdere add-ers op GV die je vast wat tips kunnen geven of een stukje verder kunnen helpen.

blijf jezelf dus niet ergeren hoor, want dat komt niet uit de lucht vallen en ook niet van de aanstelleritus!

succes!!

Toegevoegd na 3 minuten:
(zucht) meer info over ADD bij de eerste link (wat het is)
en kenmerken bij de 2e link.

let er wel op dat geen 1 add-er hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt!
kenmerken die ik HEEL erg in mezelf herken:
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig
- Probleem oplossend
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten / filosofisch
- Voelt zich regelmatig overspoelt
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Gevoelig voor verslaving (in mijn geval koffie en eten :p, er gaat geen dag voorbij zonder een bakkie koffie erbij!)
- Kan zich goed in anderen verplaatsen kenmerken die ik een beetje herken:
- Veel creatief talent: Dit is vooral muziek & creatief nadenken. Tekenen, schrijven, knutselen etc, daar ben ik ontiegelijk slecht in!
- Laat alles wachten tot het laatste moment: Dit gebeurt vaak, maar als ik dingen leuk vind of begrijp dat het belangrijk is gebeurt het vaak minder!
- TV of radio staat altijd aan: Alleen als ik alleen thuis ben, zodat ik wat minder eenzaam ben terwijl ik bezig ben met andere dingen.
- Perfectionistisch in contrast met chaos: Mijn kamer is een rotzooi, maar als iemand mijn kettinkjes niet op de goede plek terugzet in m'n kamer kan ik onwijs fel reageren, die dingen moeten altijd op de goede plek zitten. Zo zijn er veel andere 'kleine' dingen waar ik perfectionistisch in ben, maar bij elkaar is het allemaal een chaos!
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen: dit herken ik wat minder, ik vergeet aanwijzingen gewoon vaak, maar niet uit onwil.
- Moeilijkheden bij het afwerken van details: als ik mijn best doe lukt dit denk ik wel.
- Weinig vrienden maar sociaal betrokken: Het is niet zo dat ik weinig vrienden heb, maar in mijn vriendengroep sta ik meestal wel een beetje op de achtergrond. soms spring ik even naar voren en ben ik onwijs druk, maar meestal niet, omdat ik meer nadenk als dat ik praat. Als ik met 1 iemand alleen ben praat ik wel meer, maar in een groep trek ik me meestal terug. Aldus mijn kenmerken.
Ik hoop dat dit typwerk & kopieerwerk van internet een beetje resultaat oplevert.

Andere antwoorden (2)

Attention Deficit Disorder (ADD) is een aangeboren aandoening. Ze wordt veroorzaakt door een afwijking in de werking van de neurotransmitters. Dit leidt tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen. Volgens een algemeen gebruikt handboek voor de indeling van psychische aandoeningen, het DSM-IV, is ADD een subtype van ADHD (ADHD Predominantly Inattentive Type (ADHD-PI)), en wel het zogenoemde overwegend onoplettende type, gekenmerkt door een aandachtstekortstoornis en concentratieproblemen. ADD wordt meer dan ADHD in verband gebracht met depressie, angststoornissen en slechte schoolprestaties. Gedragsproblemen staan minder op de voorgrond. Onderzoek toont aan dat ADHD of ADD voorkomt bij 1 tot 4% van alle kinderen en dat zeker een derde deel er ook als volwassene nog last van ondervindt. ADD en ADHD komen voor bij mensen van alle opleidingsniveaus.
Inhoud
[verbergen]

1 Kenmerken
2 Oorzaak
3 Diagnose
4 Behandeling
4.1 Medicatie
4.2 Alternatieve vormen van behandeling
5 De geschiedenis van ADD
6 Externe links
7 Zie ook

[bewerken] Kenmerken

Verondersteld wordt dat de hersenen van ADD'ers anders functioneren dan die van niet-ADD'ers. Mensen met ADD hebben een enorme gedachtestroom waardoor ze vaak dromerig of ongeïnteresseerd overkomen op andere mensen. Door deze gedachtestroom kunnen ze zich moeilijk concentreren op de voor het specifieke moment relevante zaken. Het “filter” dat relevante van irrelevante zaken scheidt, werkt minder goed. Mensen met ADD zijn snel afgeleid, rusteloos en vaak impulsief in hun gedrag. Kenmerkend voor ADD is het hebben van meerdere intense stemmingsschommelingen op een dag. Ook slaapproblemen, vergeetachtigheid, ongeorganiseerdheid, een ander tijdsbesef en moeite met het onderhouden van sociale contacten horen er bijna altijd bij. Ook zijn ze vaak overgevoelig voor geluids- en beeldimpulsen. ADD'ers hebben er dikwijls moeite mee een gesprek te volgen in een grotere groep mensen. Men heeft in die situatie moeite zich te concentreren op één gesprek omdat men zich ongewild blijft focussen op alle gesprekken die gaande zijn. Mensen met ADD beschrijven dit probleem soms als "het luisteren naar een gesprek op de radio, terwijl de uitzending gepaard gaat met heel veel ruis".

Soms bezitten AD(H)D'ers bijzondere vaardigheden met betrekking tot het snel combineren van informatie en indrukken, probleemoplossend denken, inlevingsvermogen, creativiteit, en ruimtelijk inzich
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
past er niet helemaal op, zie bron voor meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alsnog bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon de tekst uit de bron een beetje samenvatten en bijwerken, dan is het een sluitender antwoord op de vraag en past er meer info in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit Marleen. Ik waardeer de toelichting wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral voor een ADDer is een beknopte tekst wel zo prettig (heb ik van horen zeggen) #proest# ;-)
Ik heb (ook) add. Als langs bij de psycholoog gaat en je inderdaad add hebt zitten hier positieven dingen aan.

Je krijgt waarschijnlijk medicijnen voorgeschreven.
Deze werken niet bij iedereen.
Maar als het werkt zal je met medicijnen merken dat er heel veel werk uit je handen komt. .. Je kan je heel goed aanzetten tot actie.

...misschien dingen die herkent:
Je voelt je schuldig als je niet aan je huiswerk gaat, stelt het uit.. En hebt aan het eind van de dag eigenlijk het meeste tijd gestoken in denken aan het huiswerk dat je nog moet maken.

Verder krijg je voor proefwerken meer tijd.

NMH.. Ik kan nog veel meer vertellen.. Maar dan is het zo langdradig.

Als je nog vragen hebt.. Stel ze gerust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ophikken tegen hetgeen wat nog moet icm met het inhalen van de dag van gisteren en je hier belabberd over voelen bedoel je? het gevoel dat alles in 1 keer moet waardoor je niet weet waar je moet beginnen, maar met de deathline in je achterhoofd toch ietwat opgejaagd kan worden (soms een mate van paniek) en bij veel van dit soort acties je het gevoel hebt om in te sneeuwen en door de bomen het bos niet meer ziet en je niet meer weet waar je de motivatie vandaan moet halen omdat je niet genoeg doet? iets in die geest misschien?