Wat is het omgekeerde van autisme?

Een theorie over autisme zegt dat de persoon meer gericht is op de details dan op het geheel. De Centrale Coherentie-theorie.

In veel situaties is dat handig, en in andere situaties juist niet. Vooral bij sociaal contact komt dit dan tot uiting, waardoor dit denken als 'stoornis' wordt op- en aangemerkt.

Maar aan de andere kant zijn er ook mensen, die overmatig veel belang hechten aan wat zij dan zien als het grote geheel: zij veronachtzamen juist de details.
Voor hen geldt: 'The devil is in the detail'.
Of voor anderen van hen geldt, dat hun perceptie niet past bij de waargenomen details: ze doen als het ware een gok naar de betekenis, en nemen daartoe dan vaak -via associatie-, een (niet-bijpassende) emotionele betekenis.

Je zou dit net zo goed een stoornis kunnen noemen.
Heeft deze eigenlijk een naam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat autisme wel wat meer inhoudt dan alleen maar waar men op gericht is.
Autisten kunnen bijvoorbeeld slecht tegen overmatige zintuiglijke input. Je vraag is niet te beantwoorden. Is net zoiets als: wat is het tegenovergestelde van HIV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als autimama zou ik zeggen: emsitua.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha! ik zou 't zelf bedacht kunnen hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel, misschien ben ik TE gefocust hier op détails als mede autimamma (prachtige reactie trouwens van je hahaha), maar wat is je censuur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag Klaas!
Reddie
12 jaar geleden
@j0ve, Goede vergelijking, tegenovergestelde van HIV.
*emsitua* had je bedacht WILLEN hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reddie, ja klopt, bescheidenheid is niet mijn sterste kant haha. Maar een groot ego kan ook heel aimabel zijn :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens betekend "the devil is in the details" niet dat details niet van belang zijn, maar juist wel [ik laat het aan jou over in welke categorie ikzelf val].
Verder een dikke + voor Stippel met haar autimama & voor j0ve's aimabel. Twee uitdrukkingen die ik met gepaste trots aan mijn woordenschat zal toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Centrale Coherentietheorie geeft deels verklaring van autisme. Autisten kunnen al die indrukken moeilijk verwerken en er betekenis aan geven. Vandaar dat zij kunnen leiden onder een 'teveel' aan indrukken. Die kunnen zij dus moeilijk filteren. @mokum: tegen wie heb je het? "The devil is in the detail", is iets wat elke automatiseerder dondersgoed weet, en wat politici en leidinggevenden nou net vaak niet weten. Maar let wel: in deze vraag hemel ik de autist een beetje op.

Antwoorden (1)

Even los van je beschrijving: sommige mensen beschouwen het Williams Syndroom als het omgekeerde van autisme. Dit klopt niet helemaal, er zijn zelfs ook overeenkomsten tussen beiden aandoeningen, zoals een overgevoeligheid voor geluiden. Maar mensen met het Williams syndroom zijn vaak heel erg sociaal, erg gericht op mensen, en willen altijd uit zichzelf de ander helpen. Dit terwijl ze meestal totaal niet kunnen rekenen, en een slecht ruimtelijk inzicht hebben. Het is vooral de focus op het sociale en op "de ander", tegelijk met het gebrek aan inzicht in concrete dingen als cijfers en ruimte, waardoor sommige mensen het beschouwen als een soort tegenpool van autisme.