Kun je ook NIET nadenken?

Gewoon dus echt helemaal niet? Nergens aan? Niet aan je werk, gezondheid, wat je moet doen, wat je hebt gedaan? Wat je ziet, voelt, hoort enz?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is bijna onmogelijk, maar als je gaat mediteren kun je een staat bereiken waarin je er heel dicht bij komt.

Onmogelijk, tenzij je dood bent... Toegevoegd na 21 minuten: Of Xinix heet...

Ikke niet. Mijn vader kon echter wel eens naar buiten zitten kijken en als ik dan vroeg:"waar denk je aan?", dan zei hij oprecht:"niets". Lijkt me overigens wel heerlijk om het te kunnen.

Ja dat kan en let op, een antwoord van XiniX is nooit makkelijk... Tussen je gedachten door wat doe je dan? Juist ja niet denken, dus je kunt het al... Klopt het of niet? Maar ook niet denken kun je leren... Helemaal stoppen kan niet, niemand kan dat overigens... Iemand die mij zegt dat hij nooit denkt, die lach ik uit, want die liegt... Maar je kunt wel stoppen voor een tijdje... Gisteren had ik dat, ik kon even niet denken, en ik kon niet naar mijn bed... Ik wist wel dat ik ergens heen moest maar wist mijn ben niet te vinden, ik kon niet denken waar dat bed stond... En ik ben zulke zaken gewend, maar toch is het altijd even schrikken als je denken stopt... Dan ben je onthand en kun je niets meer... Niet eens bewegen of doen... Alle zintuigen blijven werken, maar er is niemand die het merkt... Het is wel koud of warm, maar niemand merkt dat op, als je niet denkt... Het werd donker en onbewust en opeens gingen de ogen open en toen was ik en de wereld er weer... En alles liep weer als vanouds... Dus het komt en gaat dat denken...

Je eigen stem in je hoofd is met mediatie wel stil te krijgen voor een tijdje. Je ziet dan verder nog gewoon wat je ziet, voelt wat je voelt en hoort wat je hoort. Maar dan dus zonder talig commentaar erop. Of je in die situatie nog nadenkt? Lastig om te zeggen... Je bent je in ieder geval niet direct bewust van je gedachten.

Het is heel erg moeilijk maar met meditatie is dit wel mogenlijk. Of met totale ontspanning misschien, maar het blijft lastig

Ik ben iemand die altijd denkt, het houdt nooit op. En dat is soms heel irritant, vooral als je moe bent en je wilt gaan slapen. Toen kreeg ik een keer de volgende tip: Denk gewoon aan zwart vlak, een groot zwart vlak. Beeld het je in en kijk ernaar. En inderdaad, het werkt! Misschien is het niet helemaal NIETS, zoals jij vraagt, maar het is wel bijna niets. In principe kan het natuurlijk wel: niet denken, maar je moet er wel veel voor doen, het gaat niet vanzelf. Want hoe meer je denkt dat je niet wil denken, hoe meer je juist wel denkt. (doordenker)

Je kunt inderdaad bewust besluiten ergens niet over na te denken, of even je hoofd niet over ingewikkelde dingen te breken, je ´verstand op nul´ zetten en je blik op oneindig. Maar je kunt je hersens nooit helemaal stopzetten. Altijd is er iets van activiteit, zelfs al hang je als een lusteloze zombie voor een volslagen hersendood teeveeprogramma, je hersens doen iets met die informatie, verwerken die op één of andere manier, en onbewust blijven er gedachten door je hoofd schieten. Je kunt ze negeren, of bewust vullen met ´leegte´, mantra´s zijn voor dat doel speciaal bedacht, maar je kunt ze niet volledig uitschakelen. Pas wanneer alle activiteit in de hersenen stopt, kun je niet nadenken. Maar dat hoeft dan ook waarschijnlijk niet meer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100