Kun je alleen iets "missen" als je het ooit hebt gekend?

12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingeval je nog een punt moest missen dan kom ik jou bij deze met een opstekend duimpje tegemoet ;-)

Het beste antwoord

Neen, je kan ook zaken missen vanuit je gevoel of intuïtie, dus zonder dat je met het onderwerp van gemis reeds fysiek in contact bent geweest.
Je kan het als een gemis aanvoelen dat je geen auto hebt terwijl je toch nog nooit een auto hebt gehad.
Een kind kan bijvoorbeeld een vader missen die reeds voor de bevalling is gestorven.
Een mens kan een soulmate missen terwijl hij/zij die nog nooit heeft gehad.
Een mens kan zovele dingen missen zonder er ook direct een verklaring aan te kunnen geven.
Er zijn ook vele vormen van 'iets missen' dat je blijkbaar nooit hebt gekend.
Ook daar zijn logische redenen voor maar dat is dan weer een andere kwestie die niet rechtstreeks naar jouw vraag relateren.

Fijn weekend gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Dank je wel Gerda, goed weekend ;)

Andere antwoorden (9)

Je kan ook het gevoel hebben dat je "iets" mist in je leven. Dat je een soort van leeg gevoel hebt, maar dat je niet precies weet, wat je mist. Dat dus ook, als je dat "iets" nooit gekend hebt.
12 jaar geleden
Nee zeker niet. Je kunt ook van iets hebben gehoord erover hebben gelezen of in een film gezien hebben. Al die dingen hoef je nooit te hebben gekend toch kun je ze missen. Van de ene kant omdat je een soort verlangen hebt om zoiets mee te maken of te hebben van de andere kant ook uit een soort jaloezie dat je iets niet hebt wat een ander wel heeft.

Simpel voorbeeld je kent iemand die in een grote dure ferrari of porsche rijdt, jij kunt dat missen maar hebt er zelf nooit in gereden dus nooit gekend.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus, omdat jij zelf geen Ferrari of Porsche hebt, ken je ze niet? Je zou niet weten wat dat voor auto's zijn?
Ceeve
12 jaar geleden
Ik zeg dat je het gevoel mist van in dat soort auto's te rijden, want daar heb je geen ervaring mee, wat klopt volgens jou niet in die redenering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach je, hebt vast wel eens een racespelletje gespeeld, of F1 gekeken. Je kunt je er best in inleven, zonder er zelf werkelijk in te hebben gezeten.
Ceeve
12 jaar geleden
De vraag gaat niet over inleven maar iets missen. Bovendien denk jij dat je je precies kunt voorstellen hoe het is om in een porsche of ferrari te rijden als je een racespelletje hebt gespeeld of zelfs door alleen maar naar F1 te kijken. Ik zal het eens aan een autocoureur vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De realiteit zal ongetwijfeld anders zijn dan wat ik mij inbeeld. (Alhoewel ik de 270 eens heb gehaald, dus...) Maar dat doet er niet toe. Het gaat mij erom dat je, ondanks dat je iets nooit persoonlijk hebt meegemaakt, wel een idee kunt hebben van hoe het zou kunnen zijn en dat dan missen.
Je kunt wel iets missen dat je nooit hebt gekend.
Maar misschien noem je het dan beter: 'verlangen naar...'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juust'm!! :) +1
Liefde

Andere antwoorden stellen dat wanneer je iets bij een ander gezien hebt je het niet kent, dan interpreteer je de vraag of jaloezie bestaat mijn inziens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Stein1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, dit wlde ik net zeggen, +
Luister eens naar Portugese Fado liederen.
Die lopen over van heimwee en weemoed naar het onbekende. En dan de klassieke Duitse liefdesliederen zoals "Ich wollte meine Liebe ergosse zich..."! Dus kan het? Ja. Is het plezierig en reeel? Hele volkeren kunnen niet zonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook iets missen als je het nog niet kent. Maar graag zou willen. Dat is dan eerder een verlangen inderdaad.
Dat 'kennen' is vaak ook van de ander, dingen die je bij/van een ander ziet, wat een gemis in jou kan oproepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb soms een droom, waar ik iets heb (en er heel blij mee ben), en als ik 's ochtends dan wakker word, dan mis ik dat ook, hoewel ik dan geen idee meer had wat ik miste omdat ik vergeten was waar die droom dan over ging.
Maar dat gemis duurt dan maar heel even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik altijd een opa heb gemist, zij waren al overleden toen ik werd geboren.
Het is vooral de nieuwsgierigheid naar hen, wat ik (soms) mis, ik vind het jammer dat ik hen niet heb gekend.
Dus naar mijn weten kun je zEker iets of iemand missen terwijl je het of hen niet gekend hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je kunt ook iets missen als je het nooit gehad hebt. Een behoefte is het dan.
Je hebt nooit een moeder gehad. Je mist een moeder in je leven. En zo is het met meer dingen. Denk ik dan.