Als placebo's werken, hoe zou dit dan als behandeling geintroduceerd kunnen worden?

placebo's hebben ook een heilzame werking als de patient weet dat hij placebo's slikt. zou dit effect gebruikt kunnen worden voor mensen die niet meer te behandelen zijn met bestaande methode? tot wat voor genezings effecten zou een placebo toe instaat zijn?

als vervolg vraag op: http://www.goeievraag.nl/vraag/placebo-effect-belangrijk-medische-wetenschap.284612#1153792%23%26from%3demail%26source%3danswer_update

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Verwijzend naar mijn antwoord op je vorige vraag het volgende: Hoe en waarom een placebo werkt, is men nog niet uit, maar dat er effecten zijn is wetenschappelijk bewezen. mensen die niet meer zijn te behandelen omdat de reguliere mogelijkheden te kort schieten, of omdat men niet weet wat het is, kunnen zeker placebo's krijgen. Immers, we hebben nog steeds geen inzichten hoe het werkt. Stel dat het bij deze mensen, of enkele van deze mensen wel werkt, dan is dat mooi meegenomen. Mijn natuurarts kwam jaren geleden, toen hij nog een ventje was, (bij een natuurarts), met een hersentumor, die niet kon worden behandeld ( nog te leven 1.5 jaar) volgens de reguliere geneeskunst. Hij is toen door die natuurarts geholpen en binnen een jaar genezen verklaart. De toegepaste behandelingen zijn volgens veel wetenschappers gebaseerd op suggestie en toeval. Het feit blijft, dat hij is genezen, stel de wetenschappers hadden gelijk, dan zou dat een geweldige vondst kunnen betekenen, stel ze hebben geen gelijk, ook dan is het een geweldige vondst dat hij er door is genezen. Is alles toch gebaseerd op het placebo-effect, dan zou de reguliere geneeskunst het uitstekend kunnen toe gaan passen, zeker bij niet meer te behandelen patiënten. Helaas zal daarvoor wel eerst de discussie ontstaan, dat het eerst bewezen moet worden.

Placebo's werken niet als medicijn. Ze worden alleen gebruikt als referentie bij onderzoeken dus dan krijgt een deel van de testpersonen een nep pil (placebo) en zodat ze de werkelijke effecten van de echte pil kunnen testen. Voor mensen die denken dat ze iets hebben kan een placebo ze het idee geven dat ze behandelt worden en zullen ze denken dat ze genezen zijn. Dat zit dus allemaal tussen hun oren zowel dat ze ziek zijn als de genezing door die pil (placebo) Die mensen mogen dan natuurlijk niet weten dat ze een placebo hebben gekregen maar moeten echt denken dat ze een echt medicijn hebben gekregen.

Dat placebo werkt, komt niet zozeer door het pilletje wat men krijgt, maar door de gedachten: "die pil helpt mij", "er is een oplossing voor MIJN ziekte... de pil". Wil je placebo als een behandeling gaan introduceren, dan zal je de patiënten moeten leren om hun gedachtepatronen te gaan veranderen. Zo zal een gedachte: "ik hoop dat ik morgen niet ziek wordt", eigenlijk een gedachte die als uitkomst zal hebben dat je morgen ziek zal voelen. De gedachte: "morgen ben ik fit en helder", zal wel goed voor je zijn. Hierover is divers materiaal geschreven, waarvan de bekendste het boek/film "the secret" is.

Er zijn mensen die puur een pil nodig hebben voor genezing. Een ziekte kan inderdaad tussen de oren zitten, maar het lichaam is zeker voor de gek te houden. Wanneer je een placebo slikt weet je lichaam dat er iets komt. Misschien kun je het vergelijken met het kauwen van kauwgom. Wanneer je veel kauwgom eet denk je lichaam dat er eten in de maag zal komen, je weet zelf dat het niet zo is maar je lichaam reageert er op die manier op. Bij veel mensen geeft het de spijsvertering een stimulans om weer te gaan verteren. Je weet dat je geen voeding binnen krijgt, en toch reageert je lichaam. Je weet dat een placebo niet werkt, en toch reageert je lichaam...

niet iedereen is vatbaar voor de werking van een placebo. daarbij is het ook niet mogelijk om terminale patienten te genezen hiermee (jomanda en millecam verhaal) het KAN positief effect hebben, en er zijn mensen die genezen van hun kwaal. de vraag is echter of ze ook echt ziek waren natuurlijk. daar waar een placebo gunstig effect heeft heeft iemand dit dus zelf gedaan. de mens in m.i. tot meer in staat dan wat de meesten zelf voor mogelijk houden. kortom: je moet er in geloven. maar mensen twijfelen nu eenmaal vaak aan zichzelf, en dan is het middeltje wat puur ondersteunend werkt een uitkomst. als een arts overtuigend genoeg zal de persoon zelf ook overtuigd zijn, en daar gaat het om. het kan worden voorgeschreven op therapeutische basis zonder dat de patient hier benul van heeft.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)
http://www.skepsis.nl/placebo-effect.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100