Nee. Een raadsel is alleen maar een raadsel als je je hoofd moet breken om tot een oplossing te komen. Daar hebben hoog-intelligente mensen geen last van, zij zien meteen de oplossing. Dus dat kan je dan geen raadsel noemen. De wetenschap buigt zich over dit probleem, maar het schiet niet erg op.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beschouwt de wetenschap dat dan niet als een raadsel.......
Van die kubussen die je uit elkaar moet halen, en daarna weer in elkaar gezet dienen te worden, worden als goede raadsels gezien voor mensen met een hoge intelligentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IQ kubus volges mij. Maar die zijn er heelveel soorten. Ook van die kubussen waar je elke zijkant dezelfde kleur moet krijgen. Kijk hier maar eens, staan diverse soorten.
http://www.hollandwebwinkel.nl/popup_image.php?pID=1039&osCsid=7cc48fc1e618e9aef9fa0218cdf63cfe
Hoe intelligenter de mens is, hoe meer raadsels hij zal tegenkomen.
Ze hebben een niet te stuiten drang naar kennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Heel juist opgemerkt, het klopt helemaal!!!+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Heel goed en juist antwoord!
Niet voor niets is b.v. een student astronomie vaak knapper dan de professor, omdat de student nog niet door heeft hoe ingewikkeld het allemaal is! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt op zich wel wat je zegt Ed, maar dat is geen antwoord op de vraag natuurlijk.
Er zullen altijd raadsels blijven voor hoog intelligente mensen. Ze hebben namelijk allemaal hun eigen 'stokpaardjes' en dat wil zeggen dat ze niet op elk gebied hoog intelligent zijn maar op sommige gebieden toch iets meer moeite zullen hebben. Zo is de één heel erg goed in taal en de ander weer in rekenen. Weer een ander is heel goed in ruimtelijk inzicht en dan is er nog de logische intelligentie, meer een overkoepelende soort.
Let wel, ze zijn dus op alle gebieden hoog intelligent vanwege hun creativiteit, maar op sommige onderdelen meer bovengemiddeld en op 'hun' gebied hoog intelligent.
Velen zijn bijv. slim en kunnen snel denken, complexe problemen snel analyseren en oplossen, maar hebben soms moeite met het oplossen van simpele vraagstukken.
amc
12 jaar geleden
Die zijn er en zitten verwerkt in IQ testen.
Wel moet je je realiseren dat alle mensen op andere punten hun sterkte hebben liggen.
dat geldt ook zeker voor hoogintelligente mensen.
Zij leggen dat soort IQ tests dan ook met een gemiddeld veel beter resultaat af.
overigens valt het wel eens op dat ze ze soms simpele vragen fout en de echt moeilijke vragen goed hebben.
dat komt omdat hoogintelligente mensen soms te diep doordenken en daarom soms eenvoudige dingen niet goed snappen. De gedachte, zo simpel kan het antwoord niet zijn speelt wel eens parten.

Ga eens informeren bij MENSA en haal lekke5 je hart op met brain teasers.

Vergeet echter je leefomgeving niet uit het oog, EEN Sheldon Cooper (big-bangtheorie) met een in het verhaal gesuggereerd (P)IQ van 186. Hij snapt soms de simpelste menselijke interacties niet.
Nu is dat natuurlijk een gekarikaturiseerde situatie maar ik ken geniale mensen die sociaal "onhandig" zijn.
Ik heb het dan nog steeds over hoogintelligente mensen en niet over savant autisten zoals in Rain Man.

Kortom, kijk eens op de site van Mensa en koop de moeilijker niveau (logi)puzzelboekjes en leef je uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan verhaaltjesraadsels die leuk zijn voor het wat slimmere deel van de bevolking: 'Een man loopt een bar in en vraagt om een glaasje water. De barman pakt zijn pistool achter de bar vandaan en richt op de man. De man lacht, bedankt de barman en loopt weer naar buiten. Wat was hier aan de hand?'

Hoog intelligente mensen die van puzzelen houden, zullen over het algemeen puzzelboekjes met veel sterren kopen, of cryptogrammen oplossen, of cijferpuzzels of logikwissen maken.

Verder zullen ze slimme spelletjes spelen, zoals computergames met veel puzzels, bordspellen waar je je hersenen bij moet gebruiken (Agricola, Porto Rico, ...) , role playing games die je zo ingewikkeld kunt maken als je zelf wil (Weerwolven), kaartspellen waarbij je al je hersencelletjes moet gebruiken (Bridge, DoKo) of spelletjes waarbij je je visuele talenten moet gebruiken (Set!, Blokus)

Beeldraadsels voor gevorderden zijn ook leuk (hoeveel driehoeken zie je hier? Welk puzzelstukje past hier?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waterpistool?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, geen waterpistool, het was een echt pistool. Maar waarom?....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De man bedankt de barman voor het redden van de man zijn leven. Denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Er was wel iets aan de hand met die man die de bar in liep. Maar WAT?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik het weet! Had ie soms de hik??