Komt een fobie altijd door een nare ervaring?

Kan je bijvoorbeeld anders ook geboren worden met een fobie, of kan die "plotseling" ontwikkeld worden?

Hoe komt het dat een fobie daadwerkelijk een fobie wordt, en niet bij een 'gewone' angst blijft?
Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een fobie is een manier om controle te hebben over je angsten. Met een fobie weet je immers precies waar je bang voor bent en ben je in staat dit te vermijden.

Meestal komt een fobie op in een tijd dat je veel spanningen hebt en misschien wel overspannen/depressief etc. aan het worden bent.
Fobieën zijn af te leren, maar als je een fobie ontwikkeld hebt als overlevingsstrategie, dan heb je zo weer een nieuwe fobie te pakken.

Sommige mensen hebben al heel vroeg een irriële angst voor bijvoorbeeld spinnen of brand of zo. Zo lang als dat niet uit de hand loopt (als je verder goed in balans bent) hoeft dat niet echt een probleem te zijn. In tijden dat je echter spanningen hebt kan dat hele eigen vormen gaan aannemen en onleefbaar worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik betrap me erop, dat ik 'fobie' wel eens gebruik, zonder erbij stil te staan, dat dit een leven 'onleefbaar' maakt - goed antwoord!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha heel fijn Cavi, kan ik ook wat punten gaan uitdelen!

Andere antwoorden (6)

Een fobie kan drie oorzaken hebben...

1) aangeleerd, door je ouders bijvoorbeeld
2) door een trauma, door een ongeluk bijvoorbeeld
3) aangeboren, dus overgeërfd van vorige levens...

Hoe het komt dat iets een fobie wordt is persoonlijk en alles wat persoonlijk is valt niet over te twisten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een fobie met slangen, en weet niet waarom, ik heb er nooit een gehad, of dat ik ben gebeten of wat dan ook.

Tijdens een vakantie heb ik mezelf verzet en een vette lange om mijn nek laten hangen, het voelde niet vies. Maar ik blijf een fobie houden. Dus van mij geen nare ervaring.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens Xinix (grapje) is dit een erfenis uit mijn vorige leven, denk dat ik in een slangenkuil ben gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een fobie voor gebroken glas. Vind het echt verschrikkelijk om dat op te moeten ruimen. Er is voor zover ik weet nooit iets gebeurd en mijn moeder herinnert zich daar ook niets over. Zal wel ergens vandaan gekomen zijn.

Begrijp uit het antwoord van Xinix dat het uit een vorig leven komt...... denk dat ik toen stuntvrouw was en door een glasplaat moest springen, dat ging dusdanig mis dat ik het nu een vorig leven kan noemen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb last van Claustrofobie.
Mijn oma had er ook last van. Dus ik denk dat ik het van haar heb overgeërft.
Hoe dat mogelijk is, weet ik niet. Maar voor mij is dat de meest logische conclusie. In dit leven heb ik geen traumatische angsten gehad.
Het verschil tussen angst en fobie staat op wiki duidelijk uitgelegd. Gelijk in de eerste regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is aangeleerd inderdaad. Dus je zou kunnen zeggen dat er een nare ervaring aan vooraf is gegaan al is dat niet altijd te herinneren.

Het beeld wat toen is opgeslagen zorgt ervoor dat de angst blijft. Verander je dat beeld is vaak de angst snel opgelost. Soms al in enkele minuten.

Het kan ook zijn dat door teveel stress, vermoeidheid, spanning, etc. er een paniekaanval ontstaat. Wanneer dat gebeurt gaat dat ook vaak een eigen leven leiden. Als je bijvoorbeeld paniek hebt gehad in de auto durf je niet meer in de auto. Maar het kan ook gaan verspreiden tot het punt dat je in geen enkel vervoermiddel meer durft. Ook dit is goed te behandelen met de fobiedokter-methode.

Iedere angst heeft een oorzaak en kan snel worden opgelost in het hier en nu. Nu is er het probleem, dus nu kan het ook opgelost worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beeld wat u nu heeft van de angst/fobie zorgt ervoor dat u die gevoelens heeft. Verandert de kwaliteit van dat beeld dan verandert het gevoel direct mee. Door dit vaak te doen en met oefeningen om uw houding en de manier waarop u tegen uzelf praat te veranderen, vloeit de angst uit uw systeem en komt ook niet meer terug.
Omdat je bang bent voor iet leuks.