Hoe kun je bepaalde scheldwoorden goed afleren?

en dan als voornaamste het woord "kanker", ik heb het ooit aangeleerd en als er dan iets gebeurt zeg ik het vrij snel zonder dat ik daadwerkelijk wil spotten met de ziekte maar omdat het krachtig klinkt ofzo.
hoe kun je het goed afleren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Heel goed deze gewoonte af te willen leren. Ik stel voor:
Spreek met jezelf en eventueel vrienden af: elke keer dat het woord 'kanker' je ontsnapt vul je het aan met: '...is een nare ziekte' en stop je een euro in het potje voor de KWF kankerbestrijding.
Zo nodig aan te vullen met een beloning naar keuze als je er op tijd iets anders van maakt. (ka ka ...dootje verdiend).

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ga er allereerst op letten, en verontschuldig je wanneer je het gebruikt. Als het hierdoor niet minder wordt, kan je nog aan je omgeving vragen om je erop te wijzen. Dat iedereen het steeds tegen je zegt dat je het gebruikt is irritant en dus let je wel op je woorden ;-) succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets wat een automatisme is geworden ,
kun je dus ook afleren.

Dat heeft alles te maken met oplettendheid en
discipline.

Sinds ik vaak met mijn kleindochter om ga, wil ik niet meet "shit" zeggen.
Dat is automatisch "sjips" geworden.

Iedere keer als jij de neiging hebt "kanker" te zeggen,
verander je dat snel in "kansen!!"

Bewustwording: het helpt echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De omgeving is hierin heel belangrijk. Wanneer mensen uit je omgeving dit ook normaal vinden dan zul je het moeilijker afleren dan wanneer dit niet zo is.

Ik spreek uit ervaring.
Ik ben Rotterdammer en heb tot mijn 25e in Rotterdam gewoond. Het woord 'kanker' is daar niet zeldzaam. Er wordt ook niet op je neer gekeken wanneer je dit zegt.
Het is gewoon onderdeel van het dagelijks taalgebruik voor de mensen daar. Ik had dit woord ook altijd voor in mijn mond.
Nu woon ik in ongeveer acht jaar in Friesland en daar is dat niet zo. Mensen kijken je raar aan vinden het zeer onbeschoft het woord 'kanker' te gebruiken als krachtterm. Nu inmiddels zal het woord 'kanker' mij zeer zelden ontglippen. Tenzij ik me heel erg zeer doet. Of een enorme blauwe envelop op mijn deurmat vind....

Misschien leer je het nooit goed af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed van je dat je er vanaf wilt.

Maak er iets anders van.
Mijn vriend deed dat, hij schold ook met kanker en zei toen steeds als hij het woord dreigde uit te spreken 'kaaaa... Kan gebeuren'.
Ik deed dat ook toen ik steeds schold met godverdomme. Ik maak het woord nu niet meer af met 'verdomme', maar als ik God zeg, zeg ik erachteraan 'is machtig'.
Dus elke keer als ik boos ben hoor je 'God is machtig!' door het huis galmen.
Het is in iedergeval beter dan kanker of godverdomme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elastiekje om je pols, en iedere keer als je je vergist, ruk aan het elastiekje geven
12 jaar geleden
De eerste twee letters en daar dan een ander woord van maken b.v. in plaats van ... keukenkastje zeggen.
Werkt prima.
12 jaar geleden
Bij mij werkte een iets grovere methode erg goed. Eerst schold ik vaak met kanker. Maar ik wilde hier heel graag vanaf. En mijn vrienden deden het ook. We besloten om te stoppen en elke keer als iemand het zei dan mocht je een keer op iemands schouder slaan. Het was binnen 2 dagen afgeleerd omdat een schouderslag erg pijnlijk is. Je kan natuurlijk ook iets minder pijnlijks doen. Maar ik raad je aan om elke keer als je het zegt jezelf een fysieke straf te geven.