Kan je je fantasie verliezen?

En waardoor kan dat dan komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''kun''..........niet''kan''........... ;-)

Antwoorden (7)

Lijkt me wel.

De meeste kinderen heb absurd veel fantasie. De kunst om met 6 stukljes papier een compleet leger te maken en oorlogen met de buurkinderen te spelen is typerend voor deze fantasie. Mensen die die fantasie op oudere leeftijd nhebben worden als kinderlijk afgedaan en niet serieus genomen. Door je fantasie niet in leven te houden, verlies je het vermogen jezelf compleet over te geven aan je fantasie. Je wordt ouder en afgestompter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kind geloof je nog in de paashaas, in de ware liefde, in het sprookjesparadijs wat voor jou het leven is.
Men geeft je de kans daar ook toe; met speelgoed, verhaaltjes voor het slapengaan, hutten bouwen en eindeloos veel tijd om dingen te doen die je het liefste doet. Zo creeër je voor jezelf de wereld waar je in gelooft.

Met de jaren leer je echter van de hardheid van de wereld, de gemeenheid van sommige mensen om je heen. Je leert van het nieuws, van vriendjes/vriendinnetjes die je in de steek laten, een gebroken hart, het harde werkleven...
En zo kan je langzaam je geloof in het leven, het geloof in de pracht, kortom; de kracht van de fantastie, verliezen.

Het gebeurd zoveel mensen. Zoveel mensen die vast zitten in een relatie waaruit ze simpelweg niet uit "durven", hetzelfde geld voor een baan waar mensen als robots elke dag naartoe gaan terwijl zij hun passies vergeten zijn, hun dromen van vroeger die zij nu af doen als kinderlijke gedachten.

Het belangrijkste in het leven vind ik om deze fantastie, de kracht van de fantasie, nooit te verliezen. Wat er ook gebeurd; ga voor je dromen, streef voor dat wat je wilt, al lijkt het nog zo ver weg of onbereikbaar.

Immers, je dromen van vandaag kunnen de herinneringen van gisteren worden, als je niet uit kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat niet, maar wel de lust tot fantaseren... Als je het te druk hebt met een probleem, gaat alle energie die je hebt op aan het probleem en je fantasie krijgt geen energie meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan zeker.bij een zware depressie bijvoorbeeld..of na een traumatische ervaring. waardoor je geestelijk verlamd raakt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.
Je hebt veel fantasie en ook creativiteit als je ontspannen en gelukkig bent, je vrij voelt.
Gaan zakenmensen niet samen de hei op om na te denken en op nieuwe ideeën te komen? Dit doe je liever niet in een duffe vergaderzaal.
Zodra er door spanning, moeilijkheden, etc... blokkades komen, blokkeert ook je fantasie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De menselijke verbeeldingskracht of fantasie is het vermogen om zich in situaties in te leven of gebeurtenissen of entiteiten te bedenken die niet bestaan, die onmogelijk kunnen bestaan of waarvan het bestaan onbewezen is. Dat
wat wordt voortgebracht door de verbeeldingskracht wordt eveneens 'een fantasie' genoemd.
Verbeeldingskracht geeft ons de ruimte om het leven te interpreteren en op zoek te gaan naar nieuwe vormen van kijken en denken. De verbeelding is de basis voor inspiratie en nieuwe ideeën en speelt een belangrijke rol in het
leervermogen van de mens. Verbeeldingskracht kan op die manier dus worden gezien als de basis van innovatie en ontwikkeling.

Zie hierboven (uitleg uit wikipedia). Fantasie is veel meer dan alleen het uitgebreide verhalen verzinnen zoals een kind dat doet. Ik denk dat de basis ligt in de kindertijd, en dat naarmate we ouder worden de fantasie mee verandert en op een andere manier wordt ingezet waardoor we ons er eigenlijk niet eens meer bewust van zijn dat het om fantasie gaat. Daarom geloof ik dat het merendeel van de mensen in meer of mindere mate bewust of onbewust in het bezit is van fantasie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als volwassenen heb je ook nog fantasie genoeg hoor,het is alleen heel anders vanuit je kindertijd.

kinderen fantaseren over hoe hun iover bepaalde dingen denken.bv hoe word er een baby gemaakt,daar hebben kinderen hun eigen iedeen over een goed voorbeeld is die reklame van campina vla van stracatella.

volwassenen fantaseren ook bv als ik een miljoen win dan doe ik dat en dat met het geld.Of tijdens de sex word toch ook genoeg gefantaseerd?

kortom kinderen fantaseren over dingen die er zijn(of ze verteld worden zoals sinterklaas) en volwassenen over dingen die er niet zijn(zoals het winnen van een miljoen)