Kan je over autisme heen groeien?

Is het mogelijk dat je zodanig aanpast aan de wereld en je autisme camoufleert dat het een automatisme is geworden.
Je karakter veranderd hierdoor en eigenlijk niet meer niet meer overeenkomt met de criteria van autisme?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik kan redelijk camoufleren, maar in momenten van stress is het nog overduidelijk.
Ook kan ik mijn overgevoeligheid voor geluiden en geuren niet uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HOI, ben jij een autist? ik wel, ik heb asperger. camoufleren is zeer moeilijk, het kan wel maar het is niet uit te houden. doei!
Ritsuka
12 jaar geleden
@Thijmen: ik zie in je profiel dat je 11 bent. Ik ben zelf 21 met Asperger, en ik kan nu al stukken beter camoufleren en heb al allerlei trucjes geleerd om er mee om te gaan. Vroeger vond ik het ook erg moeilijk, maar ik kan je vertellen dat het met de loop der jaren beter gaat, je word beter in emoties herkennen en met moeilijke dingen omgaan.
Ik heb nog steeds vaak een moeilijk moment, maar het gaat al beter :)

Antwoorden (4)

Ja, sommige mensen die pas op op late leeftijd te horen kregen dat ze autisme hadden, hebben zich al zo aangepast, dat als ze nu een test zouden krijgen, er niet per se uit zou hoeven komen dat ze autisme hebben. Maar er zijn zoveel soorten van autisme, duidelijke en onopvallende, dat er heel veel mensen rondlopen die misschien wel autisme zouden kunnen hebben, waarvan niemand, inclusief henzelf, het doorheeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er niet overheen groeien, in de zin dat het verdwijnt.

Je kunt er wel mee leren leven.

Je kunt je beperkingen leren herkennen en erkennen en je kunt leren wat het verschil is tussen jouw wereld en de wereld van de niet-autistische mensen.

Zoals iemand zei:
Ik heb nooit de behoefte iemand te zoenen bij een verjaardag, maar ik WEET nu dat mensen dat prettig
vinden dus doe ik het maar gewoon, bij familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Dan nog is zoenen niks, maar ja, het hoort erbij..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Ik heb geen autisme, wel autitrekjes, maar ik vind al dat gezoen ook heeeeeeeeeeelemaal niks!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je! (ik heb ook autisme) Ik vind het een DIK +je! ik vind zoenen ook irritant, maar doe gewoon mee. (hoewel familie het weet dus geven ze een hand)
Uit onderzoek is toevallig gebleken dat mensen met autisme over de symptomen kunnen heen groeien. Over autisme zelf groei je nooit helemaal heen.

Mensen met autisme worden naarmate ze ouder worden steeds beter in het herkennen van gezichtsuitdrukkingen. Rond hun dertigste blijken ze sociaal veel actiever te zijn dan tijdens hun jeugd. Het komt erop neer dat ze over een groot deel van de symptomen van autisme heen groeien. Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen van de KNAW
http://www.helpendehanden.nl/news/view/585/mensen-met-autisme-kunnen-over-symptomen-heengroeien.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
+ !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Over de symptomen (deels) wel, maar met autisme wordt je geboren. Zo mooi, dat dit kan!!!
+!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het verschil tussen autisme zelf en de symptomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autisme is een beperking in de hersenen, waar je mee wordt geboren en die je levenslang hebt. Sommige symptomen van het autisme kunnen (deels) worden overwonnen.
Zoals bijvoorbeeld de angst om aangeraakt te worden of aan te raken en sommige heftige onberedeneerde angsten. Op latere leeftijd is het mogelijk, dat iemand met autisme zich veel meer kan inleven in een ander en in zichzelf.
http://www.helpendehanden.nl/news/view/585/mensen-met-autisme-kunnen-over-symptomen-heengroeien.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Reistebrein: Als voorbeeld een longontsteking. De symptomen zijn hoesten en koorts. Die kun je bestrijden en verminderen maar daarmee is de longontsteking nog niet weg.
Er zijn zeker mogelijkheden, zie bijv. onderstaand boek (Voor de inhoud, kijk bij "Book Description"), zeer hoopvol:

http://www.amazon.com/Engaging-Autism-Floortime-Approach-Communicate/dp/0738210943/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1320190429&sr=1-1

Toegevoegd na 9 minuten:
Zie de eerste alinea van deze recensie voor meer - hoopvolle! - informatie:

http://www.amazon.com/review/RZL9T12QMECRV/ref=cm_cr_pr_viewpnt#RZL9T12QMECRV

Toegevoegd na 12 minuten:
Met andere woorden, dr. Greenspan geeft aan dat er bij IEDERE persoon met autisme, ruimte is voor verbetering!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!