Als je met een dilemma zit, weet je dan eigenlijk diep van binnen het antwoord al?

Dit naar aanleiding van mijn baan/studie vraag. Ik merk dat ik me het beste kan vinden in bepaalde antwoorden, terwijl ik bij antwoorden die een andere kant op gaan in de verdediging ga. Wist ik van te voren al wat ik wilde?
En zo ja, waarom heb ik dan die hele discussie nodig om dat wat ik al weet duidelijk te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als wij een vraag hebben , gaan er twee deurtjes open.
Achter het ene deurtje zit ons verstand.
Achter het andere deurtje ons gevoel.
Bij de meeste mensen is ons verstand overheersend.
Ons verstand kan niet overweg met ons gevoel.
Ons gevoel moet niets hebben van ons verstand.
Het verstand hoort bij ons lichaam.
Het gevoel bij je ziel, je ziel dat ben je zelf.
Vaak heb je een ander nodig om te bevestigen wat je gevoel je verteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, dat weet je en DAT is het werkelijke dilemma...

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou zo graag willen dat het anders was, dat je bereid bent jezelf te verraden als je steun kijgt om tegen je wil iets te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het dilemma zit dan waarschijnlijk tussen een gevoelsmatige of zakelijke benadering. Iets in jezelf geeft aan dat een van de twee sterker is, en daar zoek je bevestiging van door de juiste argumenten naar boven te halen.
Het vinden van de juiste bevestigende argumenten heb je in je vraagstelling omschreven.
14 jaar geleden
Ik denk dat men al weet wat het antwoord is van diep van binnen, maar graag bevestigingen willen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je wist diep van binnen het antwoord al. Toen ik bij "reactie" op je vraag, jouw antwoord op mijn vraag las (overigens pas vanmorgen want gisteravond moest ik naar een cursus), begreep ik dat je eigenlijk al had besloten.

Het is toch al een oud trucje dat, als je bij beslissingen kop of munt gooit en je voelt weerstand bij de uitslag, je gewoon al besloten had!

Door toch je vraag op G.V. te stellen kreeg je alvast te maken met de mening van anderen, zodat je voorbereid bent op de reactie`s, positief of negatief, uit je omgeving.

Succes met je studie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet.

Dat heeft met verschillenden redenaties te maken.
In jouw vraag waaraan je refereert proef ik het volgende:
De baan, die je eigenlijk verplicht bent om aan te nemen (ww). Plus de financiele verplichtingen naar je huis en kinderen toe.

Maar je studie, die je met zorg heb uitgekozen en misschien ook je passie is.
Als de studie je passie is, wil je die niet opgeven. Dus keuze gevoel tov verstand.
Als je studie niet je passie is, heb je er al veel tijd in gestoken. Dus met het aannemen van het werk is dit verloren tijd geweest/geworden. Die vind je zonde om op te geven.

Alleen als je studie de echte passie geeft. Wil je die niet opgeven. En heb je al een antwoord in je hoofd.
Iedereen duwt je in de richting van het werk (de ww, je kinderen, je huis, je verstand). Maar je gevoel wil je passie uitvoeren.

Ik vind het goed dat je de vraag hebt gesteld. Heb je een antwoord die beide nog kan uitvoeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst een algemeen antwoord.

Soms weet je het antwoord al, maar weet je nog niet dat je het weet. Je kunt dan kijken of je weerstand voelt als je je voorstelt dat je keuze A maakt. Is dat zo, dan is keuze B beter.

Een andere, heel goede, methode is tegen een goede vriendin te vertellen wat beide keuzes inhouden. Niet in de zin van een hulpvraag, maar gewoon doen alsof je de keuze al hebt gemaakt, en daar dan uitgebreid over vertellen, zonder dat zij jou in de rede valt.

Daarna vraag je je vriendin bij welk van de twee verhalen je enthousiaster, sneller, op iets hogere toon, ging praten. Dat is dan de keuze die je al hebt gemaakt.

Dan een specifiek antwoord.

In jouw geval gaat het om een keuze tussen zekerheid plus sociale dwang, versus het volgen van je droom, je passie. Althans, dat vermoed ik op grond van je eerdere vraag.

Je kunt dan "full out" voor één van beide mogelijkheden kiezen. Kies je nu voor de baan, dan loop je het risico dat je jarenlang zult worden achtervolgd door knagende twijfel. Kies je voor de studie, dan zal het een moeilijke tijd worden, waarin je wellicht een beroep moet doen op alle familie en vrienden die je maar hebt.

Is het niet mogelijk, een tussenoplossing te kiezen? Als het bedrijf jou wil hebben, kun je misschien onderhandelen dat je niet op 1 november, maar op 1 december begint, misschien zelfs op 1 januari. Je kunt ook kijken of je minder dan 40 uur kunt werken. En misschien is het zelfs mogelijk onbetaald verlof te nemen - financieel wel wat krapper, maar wellicht voor jou nog acceptabel, en je hebt meer tijd voor je studie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel. Ik vermoed ook,dat deze vraag te maken heeft met le vraag over baan of studie en je eigenlijk al een beslissing had genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze is daaruit voortgekomen, maar zeker wel algemeen bedoelt.
je zocht en zoekt bevestiging dat de keuze die je maakt de juiste is,met andere woorden op voorhand een soort van ontsnappingsmogelijkheid of excuus als het fout zou gaan(die andere zouden het precies zo gedaan hebben)maar gelukkig zijn dergelijke fouten zeer zeldzaam omdat ieder mens zo ongeveer hetzelfde naastreefd.maar dus weet je het antwoord al.