Is er een verschil tussen psychologisch denken en filosofisch denken?? Zo ja, wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

Laatst ergens gelezen:
Er zitten drie kikkers op de rand van de vijver. Een kikker springt in de vijver. Hoeveel kikkers blijven er over.

1- Natuurlijk blijven er twee kikkers over op de rand. (rationeel)
2- Als er een kikker springt springen de andere twee ook. (Psychologisch)
3- Waarom zou de kikker in het water springen. Misschien doet hij dat helemaal niet en blijven er drie over op de rand. (Filosofisch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil zit hem erin dat psychologisch denken echt met de geest en ziel te maken heeft. Filosofie heeft echter óók betrekking op de manier van denken, maar op een ander vlak. Filosofische dingen zijn bijvoorbeeld of er leven na de dood is. Zoiets weet je niet zeker, maar valt over te twisten. Hier kan je je mening over geven. Psychologisch denken heeft puur te maken met hoe je in elkaar zit, hoe je op dingen reageert en hoe je hersenen werken. Psychologische dingen hebben altijd een verklaring, hoe moeilijk ook. Filosofische dingen hoef je niet aan te tonen, die kunnen op meningen gebaseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eerst eens naar de betekenis van het woord psychologie: psyche is ziel, geest; logos is kennis, kunde. Psychologie is dus 'zielkunde' ofwel; kennis van onze geest.
(Nu komen je gelijk bij een filosofisch vraagstuk: wat is een geest?) Filosofie betekend letterlijk eigenlijk: liefde voor de wijsheid.
Om te beginnen is filosofie een veel oudere discipline, de eerste filosofen (toen nog sofisten genoemd) waren al actief in ca. 500 voor Christus.
Die eerste filosofen, denk aan Plato en Socrates, bestudeerden onder andere menselijke gedragingen en gedrag. En ook psychologie houdt zich bezig met het bestuderen van het menselijk gedrag en denken.
Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat psychologie een spin-off is van filosofie.
De psychologie zoals we dat nu kennen heeft zijn roots bij de bekende Sigmund Freud, zijn eerste werk werd gepubliceerd in 1899.
Heden ten dage zie je het volgende onderscheid, bij psychologie gaat het om wat mensen doen, waarom ze dat doen en wat ze daarbij ervaren.
Bij de 'moderne filosofie, ook wel wijsbegeerte genoemd streef je naar kennis en wijsheid. Het gaat er dan om een kritische houding te ontwikkelen. Dat behelst onder andere gestructureerd nadenken, nauwkeurig redeneren en gedachten heel precies onder woorden te brengen.

Nu, in een poging om je vraag te beantwoorden, wat is het verschil in denken?
Bij filosofie word het denken zelf als een eigenlijk middel gehanteerd, de nadruk ligt op de rede.
Bij psychologie word gekeken naar het motief achter dat denken, de nadruk ligt op gevoel / gedrag.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk eens hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdlijn_psychologie
Daar zie je de tijdlijn van de ontwikkeling van de psychologie, het geeft mooi aan in welke mate deze twee wetenschappelijke disciplines met elkaar verweven zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geniaal verwoord !