Is het wetenschappelijk aangetoond dat vrouwen die een langere ringvinger dan wijsvinger hebben, meer 'rationele'trekjes hebben?

Er zijn allerlei speudo-wetenschappelijke artikelen bekend waarin dit beweerd wordt, zie de link hieronder, maar is het wetenschappelijk wel echt hard te maken? Ik realiseer me dat ik met het stellen van deze vraag misschien het antwoord al wel geef, met m'n lange ringvingers ;-)

http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Wat-je-vingerlengte-zegt-over-je-persoonlijkheid-1.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mannen met grote voeten....^_~!
Haha,tuurlijk allemaal waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha hoe ziet dat eruit :o haha kan me er geen voorstelling van maken :$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En die van die grote neus dan??? ;-))
Stippel: wat nou, als je wijs- en ringvinger evenlang zijn???
Ben je dan een emoratio??? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus mannen zijn rationeler dan vrouwen? Tssk! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Bij mij klopt het, ben stukke rationeler dan de meeste vrouwen en mannen trouwens ook hahaha.
Al dat emotionele gedoe is niet aan mij besteed

Het beste antwoord

Wel als je er vanuit gaat dat rationaliteit een eigenschap is die directe samenhang heeft met de hoeveelheid testosteron.
Want dat is het gegeven: vrouwen met een naar verhouding langere ringvinger dan wijsvinger hebben meer testosteron. Deze verhouding, de 2D:4D ratio, is veelvuldig onderzocht en heeft soms verrassende resultaten, zie onder andere: http://en.wikipedia.org/wiki/Digit_ratio

Testosteron komt voor bij mannen en vrouwen maar word vooral bij mannen in hogere hoeveelheden aangetroffen.
Jij benoemt nu rationaliteit. Dat betekend eigenlijk dat je rationaliteit als een stereotypische mannelijke eigenschap ziet. Dat is in zekere zin misschien wel een waardeoordeel. Maar aan de andere kant, stereotypen bestaan vaak niet voor niets. Bij het karakteriseren van stereo-typisch mannelijk gedrag word vaak het volgende genoemd: agressief, risicovol gedrag, onafhankelijk, beslissingsvaardig, competent, beter in complexe taken, goede onderhandelingsvaardigheden, en hoger inkomen. Daaronder zou ook rationaliteit kunnen hangen maar het toepassen van rede hoeft wat mij betreft niet typisch mannelijk te zijn.
Nu hou ik zelf helemaal niet zo van stereotypen, maar zoals ik al zei, ze bestaan vaak niet voor niets.
Ook voor vrouwen bestaan stereo-typisch gedragingen.

Zeker is dat het hormoon testosteron bij zowel mannen als vrouwen in het lichaam thuishoort, evenals oestrogenen. Dus de eigenschappen die we scharen onder het hormoon en het stereotype komen dus ook bij zowel mannen als vrouwen voor.
Het 2D:4D gegeven kan ons misschien iets verraden over bepaalde eigenschappen, maar dan gaat het altijd nog over een generalisatie en kunnen er altijd nog uitzonderingen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dat het testosterongehalte samenhangt met de lengte van de ringvinger klopt idd, blijkt uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, het blijft een controversieel onderwerp!

Andere antwoorden (3)

Dat is net zo min aangetoond als het fabeltje,dat dames die een brede mond hebben....enz.
Het enige hard te maken feit is, dat de ring om de genoemde vinger er langer over doet om op zijn plaats te geraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. Goed feit ! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha leuk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er worden mij meer plussen toegezegd,dan ik tot mijn grote verdriet constateer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van heb je hem genoteerd staan ;-)
Zooooooo belangrijk voor je?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, enkel het vaststellen van een feit.
Ik ben nogal een Pietje precies, vooral als het anderen betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was verdrietig en dat raakte me ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahw... Oke ik had nog geen + toegezegd, alleen gezegd dat ik t leuk vond, maaaar oke ook een plus van mij :)...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach jeetje nou heb je hem toch nog niet gekregen zie ik. een + van mij dan maar.
KennisDelen
12 jaar geleden
Als je zo'n pietje precies bent, kom dan met FEITEN, in plaats van een theorie zomaar van de hand te wijzen
(Neem bijvoorbeeld het derde antwoord (hieronder), dan kan ik wat mee, omdat er wordt verwezen naar wetenschappelijk onderzoek. No offense...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niet een DEEL van de zin, maar de zin in zijn geheel lezen.
KennisDelen
12 jaar geleden
Ik doelde op de eerste zin van je antwoord, waarin je zegt dat dit niet is aangetoond ("Is het wetenschappelijk aangetoond dat vrouwen die een langere ringvinger dan wijsvinger hebben, meer 'rationele'trekjes hebben?" Het wetenschappelijke antwoord is: Ja, daar blijken inderdaad aanwijzingen voor te zijn.
Bedenk daarbij wel dat het in dit soort onderzoek gaat om GEMIDDELDEN, dus het zal niet voor iedereen in dezelfde mate gelden (niet iedereen met een lange ringvinger "heeft geen empathie", dat zou veel te kort door de bocht zijn). Misschien dat de uitslag dan wat makkelijker te accepteren is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een link naar deze info zal het idd meer zijn dan een aanname van deze wetenschappelijke aanwijzingen over een gemiddelde lengte van de ringvinger wat men in verband kan leggen met het empathisch vermogen en/óf mogelijke andere rationele trekjes. de vraag is tenslotte over het wetenschappelijk aangetoond is, zoals je zelf aangaf, maar is het hiermee ook bewezen dat het klopt? ben wel benieuwd naar het onderzoek en de uitslag ervan. @moolkeesje
een + erbij voor je antwoord.
weet jij misschien ook iets over de maat van de mannen voet en andere eigenschappen die men hier aan kan koppelen? ik geloof er namelijk geen bal van !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan hier helaas geen oordeel over vellen, mij is slechts een bescheiden maatje 42 toebedeeld.
Ik snap wel hoe je op deze vraag bent gekomen :-)

Onlangs in de Quest heeft er een heel artikel over in gestaan. Uit onderzoek is wat jouw link al schrijft deze eigenschappen aangetroffen bij mensen met een kortere danwel een langere ringvinger.
Ook zo eentje, mocht je mijn reactie nog niet hebben gelezen bij de andere vraag, en die is wel wetenschappelijk onderzocht:

Van mannen werd het 2e kootje van de ringvinger onderzocht. Degene die haartjes hadden op dit kootje en niet of minder op de andere kootjes, hadden allemaal na bloedonderzoek een hoger testosterongehalte dan degene die geen haartjes op dat kootje hadden.

Maar goed, het is en blijft een onderzoek. Uitzonderingen zullen er altijd blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar (misschien een hele domme vraag) mannen met meer testosteron hebben toch uiteindelijk ook meer haargroei... Dus is het toch logisch dat mannen met meer haargroei meer testosteron hebben??? Of snap ik t echt niet ??:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dus is het toch logisch dat mannen met meer haargroei meer testosteron hebben?" Ja en nee. Om het nog een tikje complexer te maken: kalende mannen hebben óók meer testosteron. (wat zich dan overigens openbaart op de hoofdhuid)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vrouwen die haargroei hebben op plekken die minder wenselijk zijn, hebben die dan ook meer testosteron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee stippel, die hebben alleen de pest in, dat ze moeten harsen, scheren en epileren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Stippel, en een hogere sexdrive bovendien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, die moet ik dan nog ontdekken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is uitvinden in deze context niet een beter woord?
Voor wie er interesse in heeft, er is zelfs een heel boek over geschreven:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/vingerboek/1001004006534975/index.html#product_description

(Volgens dit boek zijn er inderdaad diverse interessante - en onverwachte - verbanden, maar oordeel vooral zelf).

Toegevoegd na 2 dagen:
Google ook eens op "Manning" en "vingerlengte".

Een onderzoek dat gaat over het verband tussen autisme (dat je immers zou kunnen zien als het tegenovergestelde van empathie) en vingerlengte:

http://wetenschappelijktijdschriftautisme.nl/wp-content/uploads/2010/10/200703-vingerlengteratio.pdf
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, het staat in een boek,dus dan is het waar.
Hebben de gebr. Grimm en de heer Andersen ook geen boeken geschreven?
KennisDelen
12 jaar geleden
Nee, het is niet waar omdat het in een boek staat, maar het is nuttig dat er - wetenschappelijk - onderzoek naar gedaan is.
Dat is iets anders dan zeggen: "Voor mijn gevoel is dit onzin", dat mag je best zeggen maar geef dan toe dat je je niet in de wetenschappelijke feiten verdiept hebt
(wat MAG, maar zég dan gewoon dat je daar niet in geinteresseerd bent)
KennisDelen
12 jaar geleden
Sorry voor m'n "aanvallende" toon, ik kan me soms in een discussie wat (te veel) laten meeslepen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag van mij hoor, beter dan die lauwe meelopers die minnetjes uitdelen, omdat een ander dat ook doet.
En ik moet toegeven dat mijn antwoorden vaak meer intuïtief dan wetenschappelijk onderbouwd zijn.
KennisDelen
12 jaar geleden
Oké, dank je wel voor je verdere uitleg (sportief van je).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wacht nog steeds op een antwoord op de vraag eigenlijk, al zou het boek vast reuze boeiend zijn. waar is het wetenschappelijk onderzoek terug te vinden? heb je een linkje voor me?
KennisDelen
12 jaar geleden
Ik heb m'n antwoord bijgewerkt, misschien dat wat speurwerk op Google meer resultaat oplevert? Als je nog interessante bevindingen tegenkomt meldt het dan ook even aan ons :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga eens even in de weer met het meetlint en de overige auti's in de familie. Dank je voor het zoekwerk!