Ja, dat kan. Echter met begeleiding gaat het een stuk sneller en heb je minder kans op een terugval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel. Probeer onder de mensen te komen, zet problemen van je af of probeer ze zo snel mogelijk op te lossen en concentreer je op zaken die je leuk vind.

Toegevoegd na 3 minuten:
Probeer zaken te relativeren. Denk aan het liedje: Allways look at the bright side of life. van Monty Python. Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, althans, een lichte / milde / 'normale' depressie of dip, die we ook allemaal wel eens hebben (zij het de een wat heftiger dan de ander) gaat meestal uiteindelijk wel weer over als je jezelf weer even een schop onder de kont weet te geven, onder mensen komt, leuke dingen gaat doen en wat meer gaat relativeren.

Voor een serieuze klinische depressie, waarbij allerlei stofjes in de hersenen uit balans kunnen zijn, geldt dat echter niet. En het is niet altijd makkelijk, zeker niet voor een leek, om vast te stellen of het inderdaad gaat om een stevige dip of een echte klinische depressie. Daarom is het altijd verstandig in ieder geval even ee nafspraak te maken met de huisarts. Wellicht heb je toch medicijnen of (aanvullende) therapie nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd zo gebalanceerd Marleen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, eigenlijk wel, hoezo ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond de luchtiger aanpak wel gepast hier. En bovendien vind ik Allways look at the bright side of life nog steeds zelf een inspiratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een, zoals jij het noemt, klinische depressie kan zeker wel zonder behandeling overgaan. Het gaat niet voor iedereen op, maar voor anderen des te meer. Voor sommigen verergeren de klachten nog meer in de molen van de geestelijke zorg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het ook wel weer mee eens, Duchantain ; maar toch lijkt het me te allen tijde aan de huisarts om eventueel een diagnose te stellen. En nee, beslist NIET aan de psycholoog ; da's voor mij nog altijd beslist géén arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een 'ziektebeeld' zou altijd gediagnostiseerd moeten worden door een daar toe opgeleid persoon in functie. Een huisarts is een arts met algemene kennis op medisch vlak. Een psycholoog/psychotherapeut/psychiater daarentegen is dieper opgeleid wat dit gebied betreft en kan een diagnose als deze wat dat betreft beter constateren dan een huisarts. Een huisarts is veelal je eerste aanspreekpunt, maar deze zal je een test onder je neus schuiven om te constateren dat je aan een depressie lijdt. Vanuit daar zal hij je medicatie voorschrijven of doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een psychiater is wel een arts inderdaad en zoiu de definitieve diagnose kunnen stellen. Een psycholoog is een heel ander vakgebied eigenlijk.
Jazeker. Het hangt er een beetje vanaf hoe deze depressie is ontstaan en hoe ernstig het is. Veel praten over de problemen kan helpen, maar met een echte behandeling gaat het natuurlijk wel sneller. Er zijn ook hele kleine depressies, zoals de herfstdepressie....dan is iedereen iets meer depressief, omdat het weer richting de winter gaat, nat en koud is. Andersom werkt trouwens ook, want in het voorjaar is iedereen veel positiever toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige depressies kunnen zonder behandeling overgaan..
Maar ik weet uit eigen ervaring, dat je altijd beter even naar de huisarts kunt gaan, soms zie je zelf namelijk niet hoe ernstig het is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Therapie en medicatie zijn geen zaligmakend medicijn.
Voor sommige patienten is het een uitkomst, maar lang niet voor iedereen, integendeel zelfs!

Veel mensen zijn veel meer gebaat bij rust, een fijne partner die je je depressie 'gunt' en je er de tijd en de rust voor biedt.
Het gaat bij veel mensen regelmatig langzaamaan vanzelf weer voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste gevallen is het niet mogelijk één oorzaak aan te geven van een depressie. Bijna altijd gaat het om een combinatie van psychische, biologische en sociale factoren. Vaak treedt een depressie op als reactie op een nare ervaring of een verdrietige gebeurtenis. Zonder behandeling kan een depressie na enkele weken weer overgaan, maar soms ook vele maanden of zelfs jaren voortduren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lichte depressie kan met rust en begrip van je omgeving over gaan. Maar een zwaardere gaat echt niet zomaar over. Je mist in je hoofd een stofje waardoor de impulsen verkeerd worden door gegeven. Vaak kunnen (tijdelijke) medicatie en (zorg)hulp uitkomst bieden.

Maar..onderschat nooit een depressie. Het kan hele rare dingen met iemand doen die 'normaal gesproken' een heel relaxt iemand was
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt van de soort depressie af.

Als je een vermoeden hebt is stap 1 een zelftest om te kijken hoe ernstig het is.
Dat kan op http://www.gezondheidsplein.nl/testjezelf/4/Zelftest-depressie.html maar er zijn er meer.

Het beste is om met de huisarts te overleggen, die kan je adviseren of behandeling (medicatie en/of psycholoog) zinvol is. Schroom niet, de huisarts krijgt er velen zo; niks bijzonders.

Veel bewegen en actief blijven helpt altijd, ongeacht behandeling. Proberen er niet aan toe te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in dat geval heb je dus een ernstige depressie en kun je stap 1 overslaan.