Is het idee dat je volmaakt bent en geen fouten kunt maken een hallucinatie?

Met onnoembare verbazing heb ik naar dit filmpje gekeken: http://www.youtube.com/watch?v=vCOzZYi6nmE

Hoe is dit menselijk gedrag in psychologisch opzicht te verklaren? Is dit een vorm van traumaverwerking? Een vlucht voor de werkelijkheid door deze te ontkennen? Het fenomeen fascineert. De mensen in de film hebben allemaal zo'n gedrogeerde, meelijwekkende gezichtsuitdrukking. Alsof ze onder invloed zijn van een besmettelijke waanvoorstelling. Kan een normale psycholoog deze mensen niet helpen? of zijn ze voorgoed verloren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze mensen zijn gewoon gehersenspoeld joh. Dit is gewoon een of andere secte die zojuist de Matrix heeft gezien, dit gecombineerd heeft met het geloof en zo kwetsbare naieve mensen het geld afklopt. Dit is toch niet te filmen? Heeft bij mij een aanslag op mijn lachspieren gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is wel erg amarikaans he. Het doet me denken aan die tv-reclames van tell-sell. Toch heeft het ook iets triest vind ik, alhoewel die mensen er allesbehalve last van hebben zo te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi ik heb niet eens tot de helft gekeken.
secte en acteurs kan zoiets heten.

Het beste antwoord

Klinkt redelijk sektarisch: een openbaring van Jezus die via dit boek tot de mensen wordt gebracht en die een oplossing biedt voor alle problemen. Brrr.

De bedenker lijkt geinspireerd door het solipsisme. Een filosofische stroming die zegt dat er maar één bewustzijn is, en dat dat bewustzijn dat van de waarnemer is. Solipsisten kortom, gaan uit van het idee dat je de enige in het universum kunt zijn, omdat alles wat je ziet, voelt, meemaakt, zich in principe alleen hoeft af te spelen in je hoofd. Zie ook de wiki-pagina hierover.
Als je de Matrix hebt gezien, dan kun je dit idee ook goed plaatsen. Het filmpje deed me erg aan de film denken. Allemaal mensen die besluiten hun binnenwereld niet meer te laten bepalen door anderen, maar zelf te bepalen dat ze gelukkig zijn.
Best leuk, maar in de praktijk heb je nog steeds te maken met mensen om je heen en je er op deze manier voor afsluiten kan dan misschien "rust" en "licht" brengen, mocht iemand door je nieuwe barriere heenbreken, dan lijkt me dat een extra grote schok. Bovendien kun je jezelf maar tot beperkte hoogte voor de gek houden. Als deze vorm van neurolinguistisch programmeren niet meer opgaat, kunnen deze mensen best wel eens in een groot gat vallen.

Toegevoegd na 18 uur:
Bastiaan, "Alles speelt zich af in je hoofd": http://www.youtube.com/watch?v=8RwMFqbo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mijn idee naar aanleiding van je initiële vraag is: Een volmondig ja. Ten aanzien van je laatste vraag. Ja ze zijn voorgoed verloren voor rationeel denkende mensen zoals jij en ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is geen hallucinatie. Deze mensen zijn door deze methode zich bewust geworden van hun echte zelf, en baseren hun identiteit niet meer op hun geconstrueerde zelf. Niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm.. het lijkt er mee op dat ze hun zelf hebben verlaten door op te gaan in een groter illusionair perfect geheel. In de film zegt men ook dat wat ze om zich heen zien niet de realiteit is. Zorgwekkend lijkt me, maar goed, ze zijn erg gelukkig ermee zie ik, dus leuk voor ze.
Ik zie wel verbanden met het boeddhisme, waar je ook je zelf loslaat door in het AL op te gaan. Maar de mensen in deze film staan m.i. nog verder van de gruwelijke werkelijkheid.
Laat ze lekker. Het klinkt niet anders dan een manier om je lekker in je vel te voelen. nergens hoor ik over een sekteleider aan wie je alles moet geven of dat je in een asram moet gaan wonen en alles moet opgeven of dergelijk nihilistisch gedrag.
Alles wat mensen doen begint in hun hoofd. Waarom is alleen de nuchtere kijk op de wereld echt en waar. Sommige mensen kunnen niet leven met de gedachte dat er buiten de realiteit helemaal niets is. Dat alles wat een mens leert en doet alleen telt zolang anderen nog leven en verder niets. Dat het heelal en alles wat er in zit over een paar duizend jaar dood zal zijn, energieloos en leeg. Dat alles voor niets is. Moeten deze mensen die die gedachte niet kunnen verdragen dan zelfmoord gaan plegen of depressief in bed blijven liggen ? Ik denk dat deze mensen gewoon een manier hebben gevonden om zich gelukkig te voelen. Zolang ze niet van een gebouw springen omdat ze denken dat hen niets kan gebeuren of dat ze zich gaan organiseren tegen de andersdenkenden, lijkt me het okee.
Die uitdrukking op de hgezichten hoort bij de Amerikanen denk ik. Ik keek even naar een nederlands filmpje van Nohra over het zelfde onderwerp op youtube. Zij kijkt helemaal niet zo, ze kijkt als een zanglerares of zoiets. Wel wat geemotioneert maar ja, dat komt omdat ze zich gelukkig voelt. Of dit zo blijft weet ik niet, ik hoop voor haar dat ze zo gelukkig blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is volgens mij op hol geslagen eigenwaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien verhelderend om onderstaand filmpje te bekijken.
Zelden iemand non-verbaal zo zijn betoog zien ondergraven; hoe langer hij praat hoe meer hij nee schudt.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik denk dat de meesten over een tijdje vanzelf weer in de werkelijkheid terugkeren, maar voor sommigen kan de landing met twee voeten op de grond te hard zijn, maar pas dan kan een psycholoog of psychiater hulp bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
das een goeie. +1
Hij bevestigd mijn vermoeden dat het een vlucht is van de werkelijkheid.
Hij zegt het letterlijk "het houd me weg van alle ellende en chaos die de wereld me laat zien"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een paperback voor 49,50 euro!
KASSA! HET IS EEN WONDER! http://www.bol.com/nl/p/boeken/een-cursus-in-wonderen/1001004001981939/index.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, om de zoveel jaar komt er zo'n boek, de Celestijnse belofte was er ook zo een en ik heb vrij normale mensen ervoor zien vallen. Als mensen het moeilijk hebben klampen ze iedere strohalm aan. De een vlucht in drugs en de andere in droomlectuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg hè?