watervrees fobie of hoe moet ik dit zien?

ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen maar doe mijn best,ik ben nu 30 jaar en eigenlijk van kids af aan heb ik dit!

toen i nog jong was deed ik veel karper vissen met mijn vrienden in meertjes de maas het kanaal noem maar op! als het warm was sprong iedereen in het water en had lol,ik had altijd een smoesje omdat ik op 1 of andere manier een slecht gevoel had,aangevalleen door vissen was waar ik het meeste aan dacht! zelfs in een bootje durfde ik er niet op! nu ook nog niet,maar de zee daar tegenover wel weer!vorig jaar ben ik met mijn vriendin een paar dagen naar scheveningen geweest en sprong zo de zee in,en had geen bad feelings ook savonds was geen probleem,maar zou nu iemand zeggen hier Sid heb je 100 euro roei het kanaal over (ca 20 m breed) doe ik niet!! wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook. Ik denk soms na een enge veelnover een grote octopus ook dat er in het zwembad eentje zit.. Dit heet hydroFobie

Antwoorden (2)

Klinkt inderdaad als een fobie. De enige manier om daar van af te komen (van elke fobie trouwens) is: het WEL doen, en erachter komen dat er dan helemaal niets engs of ergs gebeurt. Je moet je brein bewijzen dat het echt geen kwaad kan! Na een paar keer zul je dan vanzelf merken dat het zelfs best leuk is om te doen, in plaats van eng.

Zo'n angst (een fobie) zit in je hoofd, zonder dat er een reden voor is. Zou je bv bang zijn om te gaan zwemmen tussen mensenetende haaien, ja dan is het goed om bang te zijn. Maar heb jij ooit wel eens ergens gehoord, gelezen of wat ook, dat een mens in een Nederlands kanaal of meertje werd aangevallen door vissen?

Geef je aan een fobie toe, dan wordt die steeds erger. Ga je er tegenin, dan merken je hersenen dat er niets is om bang voor te zijn, en gaat je angst vanzelf over.

Als je denkt aan een aanval van een vis: in de zee kun je op sommige plaatsen worden aangevallen door een haai (niet in Scheveningen hoor!), maar vissen in kanalen enz zijn nog veel banger voor jou dan jij voor hun! Die maken dus dat ze wegkomen zodra ze een mens of een bootje aan zien komen ;-)

Je zegt dat je vist, dan weet je ook dat je stil moet zijn, anders komen de vissen niet bijten. Waarom niet? Omdat ze dan wegvluchten want zij hebben een mensenfobie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een gedachte in jouw hoofd, die zegt: Niet zwemmen in een kanaal want........vul zelf maar in.

Die gedachte is niet redelijk, dat wéét je wel, maar die gedachte wint het toch elke keer van je 'gezonde' verstand.

De oplossing ligt in het gaan beheersen van de angst die ontstaat, alleen tegen jou zeggen: 'Het is onzin dat je angstig bent' zal niet helpen. Je moet zélf ervaren dat de angst niet reeel is.

Als deze fobie jouw leven erg beinvloed kan je hulp zoeken.
Je kan ook zélf proberen om je angst onder controle te krijgen, maar je kan er ook voor kiezen om het zo te laten, als het weinig invloed heeft op jouw dagelijks leven.

Zelf proberen zou kunnen bestaan uit kleine stapjes nemen. Eerst op de wal gaan zitten en je voeten in het water laten bungelen en dan steeds een stapje verder.

Waar dergelijke angsten vandaan komen is lang niet altijd duidelijk, misschien ben je als jong kind wel eens erg geschrokken van iets bij een kanaal, wie zal het zeggen.